2020-09-27, 21:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, dessvärre stämmer det nog.

I Corona specialen på P1 för en stund sedan så tolkade jag vetenskapsreporterns kritik mot den svenska hanteringen som rätt besvärande och i stark kontrast mot Tegnells vanliga snack.

Tegnell: "Spelar ingen roll vad man gör."

Reportern: "Sverige agerade långsamt och man kom igång för sent med testing och smittspårning, man agerade som om det bara var en "vanlig" influensa."
Vilket program menar du? Jag tittade igenom tablån för P1 idag och hittade inget program som uppenbart passade in på din beskrivning.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-27 kl. 21:12.
Citera
2020-09-27, 21:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, dessvärre stämmer det nog.

I Corona specialen på P1 för en stund sedan så tolkade jag vetenskapsreporterns kritik mot den svenska hanteringen som rätt besvärande och i stark kontrast mot Tegnells vanliga snack.

Tegnell: "Spelar ingen roll vad man gör."

Reportern: "Sverige agerade långsamt och man kom igång för sent med testing och smittspårning, man agerade som om det bara var en "vanlig" influensa."

Jag håller just på att lyssna på det programmet. Och, ja, hade man satt in distansering och effektiv smittspårning tidigt, så hade vi nog fått en mindre smittspridning. Lika så borde vi haft skyddsutrustning i lager, då hade inte äldreomsorgen prioriterats bort/glömdes bort.

Men det Tegnell kommenterar är om smittan helt hade kunnat stoppats.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1589426
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-27 kl. 21:08.
Citera
2020-09-27, 21:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi är inte rädda längre...

Sätt dig i karantän o dra på munskyddet o bli hemma ..Tack på förhand..

Egoism brukar straffa sig självt. Du är inte rädd om många du, lite sorgligt bara det. Vården kommer gå på knäna och det kommer påverka stor del av befolkningen på ett eller annat vis om inte viruset utvecklas till ett skonsammare sådant. Det heter inte bli hemma så sätt dig i skolbänken så du lär dig ett och annat.
Citera
2020-09-27, 21:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han sa "det kan ha peakat nu, om det inte dyker upp nya områden med stor smittspridning".

Guess what? Det dök upp nya områden med stor smittspridning. Resten är historia. Inom några dagar visste man att det inte hade peakat den 6:e mars, sen är det inget mer med det. Släpp det. Du hakar upp dig på en parantes.
Ge dig, han sa:

”– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat. ”
Citera
2020-09-27, 21:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag lägger den huvudsakliga skulden på Folkhälsomyndigheten. Det är Folkhälsomyndighetens uppgift att ha uppsikt över hotande epidemier i omvärlden. Regeringen har massor med andra frågor att ägna uppmärksamhet åt.

Regeringen bär skuld år att dom inte tillrättavisade Folkhälsomyndigheten när Folkhälsomyndigheten uppenbarligen hade misskött sitt ansvar.

Jämför med The Locals intervju med Frode Forland. Där har vi en person som har skött sitt uppdrag mycket bättre än Anders Tegnell.

Norge, med Frode Forland i spetsen, skulle passa perfekt för uppgiften att granska svenska Folkhälsomyndigheten. Anders Tegnell och Johan Giesecke har älskat att vara kaxiga mot just Norge. Genom att låta Norge leda granskningskommisionen, så skulle man undivka osunda lojalitetsband gentemot Anders Tegnell.
Bra idé. Ta in en tysk epidemiolog från RKI också.

Tegnell kan även få välja en valfri utländsk epidemiolog som jobbar på utländsk motsvarighet till FHM - jag tror inte han har många att välja på som kommer ge honom ett gott betyg.
Citera
2020-09-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Egoism brukar straffa sig självt. Du är inte rädd om många du, lite sorgligt bara det. Vården kommer gå på knäna och det kommer påverka stor del av befolkningen på ett eller annat vis om inte viruset utvecklas till ett skonsammare sådant. Det heter inte bli hemma så sätt dig i skolbänken så du lär dig ett och annat.

Du är ff inne på att tro det värsta...

Ni alarmister sa ju att folk skulle dö i drivor för några månader sen....

Hur fan orkar man springa med den ångesten 24/7 att hela tiden känna skräck o panik...

Sitter du själv i karantän o bär munskydd ute eller trollar du bara som alarmist härinne...?
Citera
2020-09-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilket program menar du? Jag tittade igenom tablån för P1 idag och hittade inget program som uppenbart passade till din beskrivning.

Det var en direktsändning från Ekot med anledning av 1 miljon döda i pandemin. Startade 19.00.

EDIT:

Här var den visst, Schubert hade hittat den.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1589426
Citera
2020-09-27, 21:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han sa "det kan ha peakat nu, om det inte dyker upp nya områden med stor smittspridning".

Guess what? Det dök upp nya områden med stor smittspridning. Resten är historia. Inom några dagar visste man att det inte hade peakat den 6:e mars, sen är det inget mer med det. Släpp det. Du hakar upp dig på en parantes.

Stabilt 60 dödsfall om dan. Flockimmunitet innan sommaren. Smitta innan man har symptom förekommer inte. Munskydd behövs inte i äldrevården. Smittspårning behövs inte.

Orkar inte längre bry mig vilken hästskit som kommer ur den munnen.

Han kan säga vad som helst utan att avkrävas ansvar.
Citera
2020-09-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra idé. Ta in en tysk epidemiolog från RKI också.

Tegnell kan även få välja en valfri utländsk epidemiolog som jobbar på utländsk motsvarighet till FHM - jag tror inte han har många att välja på som kommer ge honom ett gott betyg.

Du verkar tro att Tegnell tänker o agerar fel...

Men tydligen så håller 85% i Sverige med honom o vill leva fritt...

För om folk tycker att man ska bära munskydd så är det ju frivilligt o ändå så bär max 1% det...

Tycker du inte det är märkligt?
Citera
2020-09-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Den är mycket nära förestående i Stockholmsregionen. Folk glömmer också långsiktiga skador och att vården kommer braka samman i höst/vinter.

Det där med att vården ska braka samman var väldigt poppis i början i tråden, exempelvis nedan "prognos". Så jag ger inte mycket för så kallande "prognoser" i höst/vinter.

Citat:
2020-03-03: 30
2020-03-06: 60
2020-03-09: 120
2020-03-12: 240
2020-03-15: 480
2020-03-18: 960
2020-03-21: 1920
2020-03-24: 3840 => 77 svårt sjuka, ordinarie sjukvård snart full.
2020-03-27: 7680 => 153 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är full.
2020-03-30: 15360 => 307 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är full.
Citera
2020-09-27, 21:21
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Stabilt 60 dödsfall om dan. Flockimmunitet innan sommaren. Smitta innan man har symptom förekommer inte. Munskydd behövs inte i äldrevården. Smittspårning behövs inte.

Orkar inte längre bry mig vilken hästskit som kommer ur den munnen.

Han kan säga vad som helst utan att avkrävas ansvar.

Jo just ja!

Man ska tolka det som WHO säger sa han också.

Istället för att lyssna på det de faktiskt säger och rekommenderar ska man tolka det.
Citera
2020-09-27, 21:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du verkar tro att Tegnell tänker o agerar fel...

Men tydligen så håller 85% i Sverige med honom o vill leva fritt...

För om folk tycker att man ska bära munskydd så är det ju frivilligt o ändå så bär max 1% det...

Tycker du inte det är märkligt?
Ah mest populär på hemmaplan är alltså rättesnöret...

Hur populär är han bland de som fått sätta livet, blivit långtidssjuka eller blivit undanträngda från vården?

Har du funderat på att om man agerar snabbt så behöver man inte agera hårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in