2020-09-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av james031
Är det bara förbeställare som de är lansering för i november eller kommer butikerna få in ett antal i butik också?
Hur det är p.g.a. covid kan jag inte svara på. Men normalt så finns det ett antal exemplar som man kan beställa hem, och ett antal exemplar man kan köpa på plats.
Citera
2020-09-27, 12:44
Medlem
oodle compression get ps5 SSD 17.38 gb/s

https://wccftech.com/ps5-io-system-to-be-supercharged-by-oodle-texture-bandwidth-goes-up-to-17-38gb-s/

vad innebär detta? otroliga skybox och backgrunds grafik.
Citera
2020-09-27, 18:31
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james031
Är det bara förbeställare som de är lansering för i november eller kommer butikerna få in ett antal i butik också?

Skicka ett mail till Elgiganten och fråga. Lägg gärna upp svaret här.
Citera
2020-09-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allafolkehorungar
Varför vill man ha ps5 på release?

Finns inga bra spel vid lanseringen.
Säg nu inte Demon Souls...

Bra fråga. Skulle tro att det är samma typ av folk som köper nya iPhones på release utan att ens veta vad skillnaden mot senaste modellen som man redan äger är.

Man gillar shopping, man vill va först med det senaste.

Jag köper ingen ny next-gen konsol innan det har kommit versioner med mycket större hårddiskar inbyggda än de som kommer nu. Varken PS5 eller Series X alltså. 1 TB eller mindre är ju ett skämt.

Bara Red Dead 2 till PS4/Xone tar väl 100 gig eller lite mer? Man vill ju gärna få plats med fler än typ 3-4 next-gen spel..
Citera
2020-09-27, 20:35
Medlem
Avbokade mitt ps5 häromdagen. Så nån lär ju få det jag skulle få.

Helt sinnes vilka priser, 5500 för konsollenr väl överkomligt men att spelen ska kosta 800 spänn?
Jag tyckte 600 kronor va dyrt, 800 spänn är helt sinnessjuka summor för ett spel.
Kanske köper ett ps4 pro istället.
Citera
2020-09-27, 23:40
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn

Helt sinnes vilka priser, 5500 för konsollenr väl överkomligt men att spelen ska kosta 800 spänn?
Jag tyckte 600 kronor va dyrt, 800 spänn är helt sinnessjuka summor för ett spel.

Det är ju inte så konstigt. Det är snarare konstigt att priserna hållits så låga på Xbox One och Playstation 4 i Sverige trots alla extra avgifter som läggs till.

Om man tar USA-priserna och kör en valutaomvandlare blir det så här:

Playstation 5 Disc: 4550 kr
Playstation 5 Digital Edition: 3650 kr
Demon’s Souls: 640 kr
Marvel’s Spider-Man Miles Morales: 455 kr

Det är alltså på grund av moms på spel och konsoler, samt kemikalieskatt och distributörens vinst på konsoler som det blir dyrare i Sverige. År 2007 var det en Folkpartist i riksdagen som föreslog sänkt moms på tvspel, från 25 % till 6 % och blev utskrattad av andra riksdagsledamöter. Nu när tvspel har blivit så dyrare att utveckla börjar det bli för mycket att ha kvar 25 % moms då slutsumman kunderna betalar blir för hög.
Citera
2020-09-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn

Beroende på hur många nöjestimmar du får ut från ett spel är väl 800kr ganska rimligt.
Citera
2020-09-28, 15:42
Medlem
Rasande-Roses avatar
599 kronor tycker jag är billigt för ett fullgott spel. När man själv var grabb och köpte spel till Nintendo 64 eller Playstation så kostade de ofta 649, vilket är ganska sällsynt nu. Och då var pengarna dessutom värda mer. 800 är lite dyrt, håller jag med om. Men är OK med om spelpriserna ökar med ca. en hundralapp. Dvs. billiga spel lanseras för 499-599, fullstora spel lanseras för 699.
Citera
2020-09-28, 16:16
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Det är ju inte så konstigt. Det är snarare konstigt att priserna hållits så låga på Xbox One och Playstation 4 i Sverige trots alla extra avgifter som läggs till.

Om man tar USA-priserna och kör en valutaomvandlare blir det så här:

Playstation 5 Disc: 4550 kr
Playstation 5 Digital Edition: 3650 kr
Demon’s Souls: 640 kr
Marvel’s Spider-Man Miles Morales: 455 kr

Det är alltså på grund av moms på spel och konsoler, samt kemikalieskatt och distributörens vinst på konsoler som det blir dyrare i Sverige. År 2007 var det en Folkpartist i riksdagen som föreslog sänkt moms på tvspel, från 25 % till 6 % och blev utskrattad av andra riksdagsledamöter. Nu när tvspel har blivit så dyrare att utveckla börjar det bli för mycket att ha kvar 25 % moms då slutsumman kunderna betalar blir för hög.

Glöm inte bort den härliga privatkopieringsersättningen!

Edit: kanske inte gäller då hårddisk etc ingår i en konsoll. Men förjävligt är det ändå
Citera
2020-09-28, 16:36
Medlem
Som det ser ut nu så kan jag alltså köpa ps5 på mediamarkt. Kommer jag få det i tid till den 12e, eller blir det försenat tro?
Det står nämligen ingenting om någon förhandsbokning när man väl kommit till kassan.
Citera
2020-09-28, 18:05
Medlem
dumbaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimaa
Som det ser ut nu så kan jag alltså köpa ps5 på mediamarkt. Kommer jag få det i tid till den 12e, eller blir det försenat tro?
Det står nämligen ingenting om någon förhandsbokning när man väl kommit till kassan.
Tror det blir lättare ifall du vänder dig till mediamarkt med din fråga
Citera
2020-09-28, 18:27
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Glöm inte bort den härliga privatkopieringsersättningen!

Edit: kanske inte gäller då hårddisk etc ingår i en konsoll. Men förjävligt är det ändå

Just det: https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ersattningsnivaer/

Citat:
Datorer med inbyggt lagringsminne, lösa interna hårddiskar, externa hårddiskar, surfplattor med inbyggt lagringsminne, spelkonsoler med inbyggt lagringsminne och usb-minnen

Där hamnar en PS5 på maxersättningen om 80 kr, då dens minne är över 80 gb. Tydligen får de inte ta ut moms på denna ersättning, vilket man dock får på kemikalieskatten.

Så då blir det alltså, för PS5 digital edition: 3637 kr (riktpriset från Sony, alltså $399) + 327 kr (kemikalieskatt) x 1,2 (moms) + 80 kr = 4836 kr.

Det lustiga i sammanhanget är att både Sony och Microsoft säljer konsolerna för under tillverkningskostnaden, så den enda som tjänar några pengar på försäljning av dessa konsoler är svenska staten samt någon slags intresseorganisation för musikbranschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in