2020-09-27, 14:20
Medlem
Citat:
Jag förklarade för en kristen person att be inne på ICA kommer inte hela kundernas smärta. Han förstod inte vad jag menar då han var riktigt trög.

Det är nog ingen här inne heller som förstår vad du menar. Men de där hästarna som springer lösa är nog dina...
Citera
2020-09-27, 14:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför är svenska kristna så jävla skumma? Vad var det för fel på att bete sig normalt inför folk och verkligen hålla saker och ting för sig själva?

Luteranska kristendomen bygger på att din tro ska avgöra om du är kristen eller inte. Tror du på Gud så är man kristen.

Den katolska kristendomen bygger på din lojalitet till kyrkan. Här ska det synas att du verkligen är kristen.

Svenska kristna verkar ha fått för sig att man ska springa på folk och prata om Gud och Jesus samt vilket kyrkosamfund man är medlem i.

Detta gjorde man inte ens på 1800-talet. Då hade man bibeln i handen och detta räckte för att känna sig som kristen.

Tittar man på de som går och predikar att dom är kristen idag inget annat än före detta pundare eller folk som saknar några hästar i stallet. Jag förklarade för en kristen person att be inne på ICA kommer inte hela kundernas smärta. Han förstod inte vad jag menar då han var riktigt trög. Han borde låsas in och få lite smisk. Man skämmer inte ut kyrkan på sådant sätt. Exorcism inne på ICA är inte OK!!!!

Frågor:
1. Har svenska lutheraner blivit katoliker i större grad sedan psykiatrireformen ändrades?
2. Är svenska kristna attention whores?
3. Varför är svenska kristna så jävla skumma? Så här var dom inte på 1910-talet.
Du känner tydligen inga katoliker. Men någon sorts bild har du väl ändå av hur folk är i övervägande katolska länder, jmf m lutherska? Är det verkligen italienare och spanjorer (även historiskt när religionen tog större plats) som du förknippar med att aldrig kunna leva och festa och ha kul, utan att i varje ögonblick tänka på en straffande Gud som ser allt du gör??
(I min bok är det snarare en bild av protestanter som öht orkar ta sin religion på allvar.)
Citera
2020-09-27, 15:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Frågor:
1. Har svenska lutheraner blivit katoliker i större grad sedan psykiatrireformen ändrades?
2. Är svenska kristna attention whores?
3. Varför är svenska kristna så jävla skumma? Så här var dom inte på 1910-talet.

Jag är imponerad av att du kommer ihåg hur det var på 1910-talet. Det är det inte många som gör idag.

Helt säkert finns det fler katoliker i Sverige idag. Det var ju belagt med dödsstraff att vara katolik i Sverige och ända in på 1950-talet fick katoliker inte inneha vissa yrken som läkare och lärare.

Detta sagt, så är den karismatiska kristendom som du ondgör dig över i första hand ett protestantiskt fenomen. Så jag tvivlar på det var en katolik som du träffade på ICA.

Ett intressant undantag är den karismatiska katolska sekt, People of Praise, som Donald Trumps förslag till ny HD-domare, Amy Coney Barrett, tillhör. De kombinerar katolicismen med väckelsemöten inspirerade av Pingstvännerna, där församlingens medlemmar talar i tungor.

People of Praise tror på mannens överhöghet över kvinnan. Bara män får inneha ledande poster (iofs inte så olikt katolska kyrkan). Kvinnor i rörelsen kallades tidigare för Handmaids, men man ändrade detta efter det att Margaret Atwood publicerat sin bok The Handmaid's Tale.

https://en.wikipedia.org/wiki/People_of_Praise
Senast redigerad av Regulus 2020-09-27 kl. 15:40.
Citera
2020-09-27, 17:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är imponerad av att du kommer ihåg hur det var på 1910-talet. Det är det inte många som gör idag.

Helt säkert finns det fler katoliker i Sverige idag. Det var ju belagt med dödsstraff att vara katolik i Sverige och ända in på 1950-talet fick katoliker inte inneha vissa yrken som läkare och lärare.

Detta sagt, så är den karismatiska kristendom som du ondgör dig över i första hand ett protestantiskt fenomen. Så jag tvivlar på det var en katolik som du träffade på ICA.

Ett intressant undantag är den karismatiska katolska sekt, People of Praise, som Donald Trumps förslag till ny HD-domare, Amy Coney Barrett, tillhör. De kombinerar katolicismen med väckelsemöten inspirerade av Pingstvännerna, där församlingens medlemmar talar i tungor.

People of Praise tror på mannens överhöghet över kvinnan. Bara män får inneha ledande poster (iofs inte så olikt katolska kyrkan). Kvinnor i rörelsen kallades tidigare för Handmaids, men man ändrade detta efter det att Margaret Atwood publicerat sin bok The Handmaid's Tale.

https://en.wikipedia.org/wiki/People_of_Praise

Kanske Amy Coney Barrett ska sluta då med People of Praise med tanke på att hon har nu hösta posten i USA?
Citera
2020-09-27, 17:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag har aldrig sprungit på en kristen dom senaste 50 åren, så vart hittar man dessa?
Dom enda kristna har varit när man närvarat vid bröllop, begravning eller dop. Men aldrig utanför kyrkans område.

Stöter ofta på dom där som ska be för folk mitt i öppna stan. Dom säger att de har fått en uppgift från Gud att sprida budskapet.

Man ska inte fråga vad för budskap. Man ska ringa polisen då dessa människor vill endast lura folk att gå med sekter.
Citera
2020-09-27, 17:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Har du inte förväxlat dessa mot mormoner? Personligen så har jag bara upplevt mormoner och Jehovas vittnen som agerar enligt det du beskriver.

Det kan ju vara en moron? Idiot alltså.
Citera
2020-09-27, 17:33
Avslutad
Citat:
Stöter ofta på dom där som ska be för folk mitt i öppna stan. Dom säger att de har fått en uppgift från Gud att sprida budskapet.

Man ska inte fråga vad för budskap. Man ska ringa polisen då dessa människor vill endast lura folk att gå med sekter.
Varför förknippar du detta beteende med katolicism?
Citera
2020-09-27, 17:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Kanske Amy Coney Barrett ska sluta då med People of Praise med tanke på att hon har nu hösta posten i USA?

De finns nog en och annan demokrat som tycker det. Men den amerikanska konstitutionen garanterar full religionsfrihet, även för domare.
Citera
2020-09-27, 18:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
De finns nog en och annan demokrat som tycker det. Men den amerikanska konstitutionen garanterar full religionsfrihet, även för domare.

Visst är D anti konsitionen?
Citera
2020-09-27, 18:35
Medlem
Citat:
People of Praise tror på mannens överhöghet över kvinnan. Bara män får inneha ledande poster (iofs inte så olikt katolska kyrkan).

Man har uppenbarligen gjort ett undantag då hon nu sitter i högsta domstolen efter en framgångsrik karriär.
Citera
2020-09-27, 18:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Varför förknippar du detta beteende med katolicism?

För dom skryter.
Citera
2020-09-27, 18:52
Avslutad
Citat:
För dom skryter.
Aha. Och varför förknippar du skrytsamhet med just katolicism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in