2015-11-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du KUNNE ju nyansera det till att "pådyvlande teister" är "the bad guys". Har du verkligen anledning till att skrämmas av (det jag definierar som) "vettiga teister"?

För att visa mitt tankesätt så drar jag till med en liten överdrift nu. Men om jag mördar lite människor, men sedan hjälper jag dig bära in kassarna från bilen när du har handlat. Skulle du då se mig som en vettig människa, med tanke på att min bärhjälp inte är mindre sann trots tidigare mord?

Det jag menar är att om en människa tror på att Jesus gick på vatten, så spelar det ingen roll för mig om samma person tycker att det är fel med mobbning. Denne är redan ointelligent i mina ögon.

Så ja, även (enligt dig) vettiga teister skrämmer mig. På samma sätt som en människa som bara tar LITE heroin skrämmer mig.
Citera
2015-11-27, 10:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du KUNNE ju nyansera det till att "pådyvlande teister" är "the bad guys". Har du verkligen anledning till att skrämmas av (det jag definierar som) "vettiga teister"?

Citat:
Ursprungligen postat av 0rigo
För att visa mitt tankesätt så drar jag till med en liten överdrift nu. Men om jag mördar lite människor, men sedan hjälper jag dig bära in kassarna från bilen när du har handlat. Skulle du då se mig som en vettig människa, med tanke på att min bärhjälp inte är mindre sann trots tidigare mord?

Du inte bara brer på tjockt, du skapar en falsk analogi.

Citat:
även (enligt dig) vettiga teister skrämmer mig. På samma sätt som en människa som bara tar LITE heroin skrämmer mig.

P.g.a. din falska analogi?

(PS. Men du kanske inte vet vad min definition av vettiga teister är, så den följar: Live-and-let-live, prodemokratiska och intellektuellt hederliga).
Citera
2015-11-27, 10:32
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
... Koranen är tydligt med att påpeka OM ni ser illvilja . Vad är då illvilja? det kan vara allt från hor till andra brottsliga eller omoraliska handlingar. ...

Jag är intresserad av vad som innefattas i begreppet ”illvilja”. Vem och enligt vilka kriterier avgör huruvida det de ser är “illvilja” eller inte? Är det mannens preferenser? Är det mannen som avgör? Om t.ex. kvinnan valt att lämna islam och t.ex. bli kristen eller icke troende, kan mannen då betrakta detta som ”illvilja”, och därför ”tillrättavisa henne handgripligen”?

Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
... Om dessa två åtgärder görs av mannen och kvinnan ändå inte är villig till kompromiss, ger koranen rätt till att handgripligen tillrättavisa dom. Vad menas här? Att hoppa på kvinnan? NEJ! Att ge henne handflata? Nej! Handgripligen omfattar allt från att hålla tag om kvinnans kropp i ett bestämd grepp och tala rakt och bestämt så att hon förstår till att misshandla henne men koranen säger inte specifikt hur mannen ska bete sig. Vill mannen göra som koranen säger och ändå vara mjuk mot kvinnan räcker det med ett fast grepp och tilltal. ...

Om jag uppfattat dig korrekt så tolkar du uttrycket i Koranen 4:34 ”tillrättavisa dem handgripligen” kan innebära allt från att hålla kvinnans kropp i ett fast grepp till att slå henne. Innebär detta att det inte finns några moraliska problem ur ditt perspektiv ifall en man som anser sig ”se illvilja” hos sin fru och efter att ha försökt tala henne till rätta väljer att slå henne, om han tolkar att begreppet i Koranen 4:34 ”tillrättavisa dem handgripligen” även kan innefatta att slå sin fru? Eller är det enligt dina moraliska referensramar omoraliskt för en man att göra denna tolkning och slå sin fru? Varför/varför inte?
Citera
2015-11-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Om jag uppfattat dig korrekt så tolkar du uttrycket i Koranen 4:34 ”tillrättavisa dem handgripligen” kan innebära allt från att hålla kvinnans kropp i ett fast grepp till att slå henne. Innebär detta att det inte finns några moraliska problem ur ditt perspektiv ifall en man som anser sig ”se illvilja” hos sin fru och efter att ha försökt tala henne till rätta väljer att slå henne, om han tolkar att begreppet i Koranen 4:34 ”tillrättavisa dem handgripligen” även kan innefatta att slå sin fru? Eller är det enligt dina moraliska referensramar omoraliskt för en man att göra denna tolkning och slå sin fru? Varför/varför inte?

"Inte en riktig muslim"-argumentet är på intåg. Demotrams opererar utifrån att alla som inte tror exakt som honom, inte är "riktiga muslimer".

Han har bla hävdat att en muslim som dricker alkohol, inte ens kan vara troende. Så jag förmodar att även de som tolkar ordet "illvilja" på ett annat sätt än honom, inte heller är "riktiga muslimer".

Den uppenbara sanningen är såklart att vad som är "illvilja" och vad som är "handgripligen" är en högst subjektiv tolkning och därmed går det att hitta stöd för kvinnomisshandel i koranen, för den som vill.
Hade det varit strikt förbjudet att höja näven mot sin fru, så hade inte alternativet "handgripligen tillrättavisa" funnits med överhuvudtaget. Det kan en idiot räkna ut.
Citera
2015-11-27, 17:17
Medlem
Citat:
Finns INGET som skrämmer mig mer än religiösa människor. Om vetenskapen inte vet alla svaren idag (/ännu), så lovar jag att bönderna för 2000 år sedan inte visste det heller. Om folk i länder med dålig utbildning, begränsad tillgång till internet osv tror på någon religion - fine! Men om du bor i Sverige till exempel och tror på minsta lilla mening i bibeln eller motsvarande helig skrift, så borde du fan inte ha en plats i samhället. Det gör mig illamående att min och din röst väger lika tungt i samhällets ögon, tex vid röstning osv.

Om en människa är så dum så denne följer en religion så kan jag fan inte ta något han/hon säger på allvar. Även om dessa människor säger något vettigt så baseras det antagligen på något som inte stämmer. Håller någon upp dörren för mig, så är ju det snällt. Men om en religiös jävel håller upp dörren för mig pga en snällhet som grundas i att Jesus var snäll, så får jag bara damp istället.

Du får gärna tro på vad du vill egentligen, men baserar du minsta lilla sak på någonting religiöst, så är du fan död i mina ögon. Jag vill alltså göra skillnad på "tro" och religion här. Vetenskapen säger vad vi vet, resten får du gärna spekulera i bäst fan du vill. Men snälla, tro inte att människor visste ens hälften av vad vi vet idag för 2000 år sedan. Vill du hitta på någon ny gud att fylla ut luckorna med tills vetenskapen gör det, go ahead!

Var tvungen att skriva av mig lite.

Det är viktigt att skilja mellan (för att låna Bogomil's uttryck) "vettiga teister" och "pådyvlande teister".
Jag är med på att även de flesta religiösa föreställningarna som en vettig teist har, är att betrakta som extremt orationella och grundlösa. Men uppenbarligen är inte detta tänket något som manifesterar sig på några andra områden än just religion, för en vettig teist.

M.a.o, en personlig tro - hur orationell den än må vara - är inte ett problem så länge den är just PERSONLIG och alltså inte går ut över någon annan.

Sen skulle det såklart vara intressant att få reda på hur en i övrigt fullt fungerande intelligent människa tänker, när hen har orationella föreställningar.
Men att föra samma resonemang som TS, dvs att ALLA religiösa är kompletta idioter, är helt enkelt fel.
Citera
2015-12-20, 17:08
Bannlyst
Citat:
"Ateism" är "utan 'gud' " vilket inte är synonymt med "icke 'gud' ". Om du nu kan förstå skillnaden.

Jag vet mycket väl vad skillnaden är, men att du fortfarande inte lyckats besvara min fråga säger ju en hel del om dig.
Citera
2015-12-22, 00:08
Medlem
Självfallet uppstår frågan: "Vilka tänker trådstartaren på då han skriver de religiösa?" Vem befinner sig i den inhägnad, där han placerat de religiösa? Jag har inte läst hela tråden utan endast skummat igenom de 50 första inläggen. I varje fall använder han enormt hårda ord mot de religiösa. En skrivare tyckte synd om barn. Visst barnen behöver få saklig information. Var med då en grupp barn hört berättas om Indiens religioner och själavandringen. "Jag tror på reinkarnationen jag" sa en flicka glatt. Anser trådstartaren att den flickan är religiös? Om jag minns rätt så beslöts efter omröstning vid kyrkomötet år 325 att inom Romersk Katolska kyrkan tror man inte på reinkarnationen.
Citera
2015-12-22, 04:08
Medlem
Citat:

Så ja, även (enligt dig) vettiga teister skrämmer mig. På samma sätt som en människa som bara tar LITE heroin skrämmer mig.

Hur ser du på en människa som tar morfin på recept enligt läkares ordination? Blir det en skillnad om hen gillar att ta sitt morfin. Att hen tycker det är skönt?

Just heroin var väl lite dålig jämförelse men jag håller annars med dig. Jag blir alltmer avståndstagande till verklighetsuppfattningen som innefattar religion.
Citera
2020-09-27, 13:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Varför är svenska kristna så jävla skumma? Har dom blivit katoliker?

Varför är svenska kristna så jävla skumma? Vad var det för fel på att bete sig normalt inför folk och verkligen hålla saker och ting för sig själva?

Luteranska kristendomen bygger på att din tro ska avgöra om du är kristen eller inte. Tror du på Gud så är man kristen.

Den katolska kristendomen bygger på din lojalitet till kyrkan. Här ska det synas att du verkligen är kristen.

Svenska kristna verkar ha fått för sig att man ska springa på folk och prata om Gud och Jesus samt vilket kyrkosamfund man är medlem i.

Detta gjorde man inte ens på 1800-talet. Då hade man bibeln i handen och detta räckte för att känna sig som kristen.

Tittar man på de som går och predikar att dom är kristen idag inget annat än före detta pundare eller folk som saknar några hästar i stallet. Jag förklarade för en kristen person att be inne på ICA kommer inte hela kundernas smärta. Han förstod inte vad jag menar då han var riktigt trög. Han borde låsas in och få lite smisk. Man skämmer inte ut kyrkan på sådant sätt. Exorcism inne på ICA är inte OK!!!!

Frågor:
1. Har svenska lutheraner blivit katoliker i större grad sedan psykiatrireformen ändrades?
2. Är svenska kristna attention whores?
3. Varför är svenska kristna så jävla skumma? Så här var dom inte på 1910-talet.
Citera
2020-09-27, 13:46
Medlem
Lacerdas avatar
Har du inte förväxlat dessa mot mormoner? Personligen så har jag bara upplevt mormoner och Jehovas vittnen som agerar enligt det du beskriver.
Citera
2020-09-27, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför är svenska kristna så jävla skumma? Så här var dom inte på 1910-talet.
Kristna och troende allmänt har blivit minoritet och upplever sig ifrågasatta. Med all rätt. Därför måste dom numera alltmer smyga med sin tro för att inte dumförklara sig själva. Dom har förstånd nog att inse detta själva. Det är detta som upplevs skumt.
Citera
2020-09-27, 14:07
Medlem
Ichwills avatar
Jag har aldrig sprungit på en kristen dom senaste 50 åren, så vart hittar man dessa?
Dom enda kristna har varit när man närvarat vid bröllop, begravning eller dop. Men aldrig utanför kyrkans område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in