Citat:
Ursprungligen postat av
0rigo
Finns INGET som skrämmer mig mer än religiösa människor. Om vetenskapen inte vet alla svaren idag (/ännu), så lovar jag att bönderna för 2000 år sedan inte visste det heller. Om folk i länder med dålig utbildning, begränsad tillgång till internet osv tror på någon religion - fine! Men om du bor i Sverige till exempel och tror på minsta lilla mening i bibeln eller motsvarande helig skrift, så borde du fan inte ha en plats i samhället. Det gör mig illamående att min och din röst väger lika tungt i samhällets ögon, tex vid röstning osv.
Om en människa är så dum så denne följer en religion så kan jag fan inte ta något han/hon säger på allvar. Även om dessa människor säger något vettigt så baseras det antagligen på något som inte stämmer. Håller någon upp dörren för mig, så är ju det snällt. Men om en religiös jävel håller upp dörren för mig pga en snällhet som grundas i att Jesus var snäll, så får jag bara damp istället.
Du får gärna tro på vad du vill egentligen, men baserar du minsta lilla sak på någonting religiöst, så är du fan död i mina ögon. Jag vill alltså göra skillnad på "tro" och religion här. Vetenskapen säger vad vi vet, resten får du gärna spekulera i bäst fan du vill. Men snälla, tro inte att människor visste ens hälften av vad vi vet idag för 2000 år sedan. Vill du hitta på någon ny gud att fylla ut luckorna med tills vetenskapen gör det, go ahead!
Var tvungen att skriva av mig lite.
Det är viktigt att skilja mellan (för att låna Bogomil's uttryck) "vettiga teister" och "pådyvlande teister".
Jag är med på att även de flesta religiösa föreställningarna som en vettig teist har, är att betrakta som extremt orationella och grundlösa. Men uppenbarligen är inte detta tänket något som manifesterar sig på några andra områden än just religion, för en vettig teist.
M.a.o, en personlig tro - hur orationell den än må vara - är inte ett problem så länge den är just PERSONLIG och alltså inte går ut över någon annan.
Sen skulle det såklart vara intressant att få reda på hur en i övrigt fullt fungerande intelligent människa tänker, när hen har orationella föreställningar.
Men att föra samma resonemang som TS, dvs att ALLA religiösa är kompletta idioter, är helt enkelt fel.