2020-09-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte bara så att färre väljer att resa kollektivt? Alla jobbar ju dessutom inte med jobb där man träffar människor. Men, det kan absolut också vara så att färre jobbar på distans nu jämfört med under våren. Mest förvånad är jag över dem som alternerar. Hörde tals om en bank, där man tydligen infört någon slags rullande schema. Varannan dag hemma och varannan på kontoret. Tänker att det måste vara det sämsta av två världar. Då blir det vare sig hackat eller malet. Man tar i princip lika stor risk som att bli smittad som om man hade varit på plats varje dag. Sådana åtgärder känns inte helt genomtänkta.

Har hört rapporter om att det är rätt fullt även i kollektivtrafiken. Många vänner vittnar om chefer som "kallar" tillbaka folk till kontoren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja 999486 döda nu så snart 1 miljon döda av Corona i världen.
Vid vintern kommer det nog vara massa smitta på skolor ja men kanske ännu mer i januari februari 2021.
Japp. Undrar om dom stänger skolorna då? Och undrar om vaccinet löser detta virus när det väl kommer ut vid årsskiftet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fast när tror du att vaccinet kommer ut då? Hört att det kommer nästa år under våren? Men alla blir ju inte vaccinerade. Utan mer foket i vården och förhoppningsvis riskgrupperna. Men hur lång tid tills alla blir det? Och behövs det inte 2 injektioner? Som sägs bli 2024? Sedan även det faktum att vissa inte lär vilja ta vaccinet. Så när tror du att saker och ting blir som normalt med hjälp av vaccin? Jag menar who och andra har ju sagt att det är ytterligare 2 år. Så jag förstår inte varför folk tror att allt blir som normalt när vaccinet kommer nästa år.

Det råder förstås osäkerhet. Osäkerhet när vaccin kommer, vilka grupper det lämpar sig till, hur snabbt det går att få ut till befolkningen, hur effektivt det, hur varaktigt det är, hur stor benägenhet det finns att vaccinera sig. Det är många osäkerhetsfaktorer. Men visst är det så att OM vaccin finns tillgängligt för alla som vill ha det under första kvartalet 2021, samtidigt som det visar sig vara effektivt, även för äldre i riskgrupp. Ja, då är nog denna pandemi över skulle jag vilja säga. Har väldigt svårt att se varför den inte skulle vara det. Ser man däremot ingen framgång med vaccin, ja, då vet nog inte ens gudarna när denna pandemi är över. I värsta fall aldrig.
Citera
2020-09-27, 15:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Möjligen kan man använda sig av en kombination av olika vacciner för att bättre kunna skydda de äldre, vilket, för övrigt, Folkhälsomyndigheten varit inne på. De känner ju till samma sak som jag, och nu du, gör. Om du lyssnat på t.ex Tegnell och inte bara råskällt om honom, så hade du upptäckt att han speciellt påtalat att vaccin inte kommer att vara hela lösningen.

Men låt oss verkligen hoppas på att det, snabbt, kommer från effektiva vacciner som kan ge befolkningen immunitet.

Jag har ärligt talat slutat lyssna på honom för länge sen. Jag försöker ta till mig av vetenskapen istället.
Citera
2020-09-27, 15:42
Medlem
Citat:
Det råder förstås osäkerhet. Osäkerhet när vaccin kommer, vilka grupper det lämpar sig till, hur snabbt det går att få ut till befolkningen, hur effektivt det, hur varaktigt det är, hur stor benägenhet det finns att vaccinera sig. Det är många osäkerhetsfaktorer. Men visst är det så att OM vaccin finns tillgängligt för alla som vill ha det under första kvartalet 2021, samtidigt som det visar sig vara effektivt, även för äldre i riskgrupp. Ja, då är nog denna pandemi över skulle jag vilja säga. Har väldigt svårt att se varför den inte skulle vara det. Ser man däremot ingen framgång med vaccin, ja, då vet nog inte ens gudarna när denna pandemi är över. I värsta fall aldrig.
Ok sant. Jag själv har bara väldigt svårt att se hur vaccinet kommer att lösa denna pandemi så fort. Speciellt när det tar mycket längre tid än så att producera vaccin och att det kan behövas 2 injektioner som täcker hela världen år 2024. Sedan så har who länge sagt att pandemin tar slut år 2022. För mig varför jag är skeptisk över vaccinet är främst hur man kan vaccinera majoriteten av befolkningen. Och sedan hur effektiv den egentligen är.
Citera
2020-09-27, 15:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast om man vet att det är dömt att misslyckas att stoppa ett virus, varför ska man då sumpa ett år på att undvika det oundvikliga?

Det var kanske inte dömt att misslyckas. Men det blev dömt att misslyckas, med hjälp av bland annat Anders Tegnell.

Citat:
Det skadar som sagt människor att sätta livet på paus, också.

Livet sätts inte på paus bara för att man stoppar flygtrafiken från Kina och Iran.

I stora delar av Europa har livet satts på paus på grund av att flygtrafiken upprätthölls, även från länder med pågående epidemi.

Citat:
Sen håller jag med om att FHM hade rejält med stake som satsade direkt på en slutstrategi, men jag tror fortfarande att de gjorde en korrekt bedömning av viruset.

"Stake" var ett märkligt ord för att beskriva dårskapen. Anders Tegnells strategi hade kunnat vara en reservstrategi att ta till på slutet, ifall inget annat fungerar. Men det var vansinne att tillämpa reservstrategin redan från början. Att tillämpa slutstrategin redan från början, medförde att Sverige snabbt sjönk djupt ner i träsket.

Ifall flockimmuniteten inte fungerar, så har Anders Tegnell försatt svenska folket i en besvärlig knipa. Sjukdomen har fått så djupt fäste att det blir svårt att kväsa smittspridningen. Ifall immuniteten inte fungerar såsom Anders Tegnell har hoppats, så har vi ingen utväg bort från misären.
Citera
2020-09-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Japp. Undrar om dom stänger skolorna då? Och undrar om vaccinet löser detta virus när det väl kommer ut vid årsskiftet.

Vaccinet kommer inte lösa något vid årsskiftet. Snarare om ett år kanske. Ingen vet än heller hur effektivt vaccinet är för olika åldersgrupper etc.

Spridningen kommer dock att bli trögare ju längre tid som går. Därför tror jag inte på några branta ökningar i dödlighet i länderna generellt. Möjligen i de länder som har haft väldigt liten spridning tidigare.
Citera
2020-09-27, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vänligen, jag bad dig och alla andra alarmister att se på de vetenskapliga bevisen för att corona epidemin de facto är över:

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac

Kommentera inte förrän du sett denna avslöjande video !!!

Okej?

För det första är ingen alarmist utan rätt balanserad. Som du märkte gick jorden inte under i våras och kommer inte göra det i vinter heller.

Och nu fick jag bekräftat exakt det jag gissade- att du sett någon lam video på youtube och baserar hela din verklighetsuppfattning på det. Det är typiskt er ytterlighetsmänniskor på båda kanter.

Videon har flera rätt, t ex att den ej kan jämföras med spanska sjukan, och att 6000 döda inte är katastrofalt jämfört med andra år i ljuset av underdödlighet åren innan covid.

Men den har ett stort (!) problem:
den antar att allt är över och ger ingen förklaring till varför smittan inte kan blossa upp igen i områden med låg till medellåg immunitet. När det nu gått ytterligare 2 månader (din video hade statistik fram till augusti) och smittan uppenbarligen eskalerar igen även i regioner där immunitet borde vara som störst (de Madrid) är det redan nu uppenbart att den har fel. Till och med din kelgris Tegnell säger att vi bör bereda oss på en turbulent höst men ändå sitter du och postar verklighetsfrånvända videos om att allt är över

Kan du och din video få in i huvudet att sommar, pollen, utomhusumgänge, stängda skolor, varm fuktig luft och semestrar bromsade ut smittan i somras är det ett steg på vägen, men misstänker att den typ av intellektuell exercis är några steg för komplicerat för dig.
Citera
2020-09-27, 15:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
6 miljoner doser har jag också satt, vad jag förstår är det två doser som behövs, så alltså 3 miljoner personer. Eller räcker det med en dos?
Det rimliga bör ju vara att erbjuda vårdpersonal och personer över 70 vaccinet först. Där har vi nästan 3 miljoner personer, säg att 2 miljoner av dessa vill ta vaccinet. Då återstår 1 miljon doser, som fördelas ut till resten, rimligen i första hand andra med riskgrupper.
Nu sägs vaccinet ha 50% effektivetet, vilket innebär att endast 15% av befolkningen blir immun tack vare vaccinet. Dessutom kommer säkert personer vaccineras som haft sjukdomen men inte vet om det, vilket sänker andelen som blir immuna tack vare vaccin till kanske 10-12%. Tyvärr mer och mer uppenbart att enbart vaccin räcker inte, inte förrän alla har fått tillgång till vaccin, och kanske som mest 70% tar det. I länder med låg immunitet, som t.ex. Norge, räcker knappast ens det.

Jag har uppfattat det som att sex miljonerna doserna avser lika många skallar. Är det så att det behövs ytterligare en dos, lär det inte ske samtidigt, utan kanske ett år senare. Har för mig att vårdpersonal och 70+ bedömdes utgöra 2,6 miljoner invånare. I sådana fall finns det 3,4 miljoner doser ytterligare. Men sedan har vi även andra vaccinkandidater. Jag tror inte det kommer råda brist på vaccin, utan att det går att skala upp det här rätt bra. Det intressanta är om vaccin kommer ge det skydd som alla hoppas på. Varifrån har du förresten fått att vaccinet bara skulle ha 50% effektivitet? Av den ganska knäpphändiga information jag tagit del av har inte ett enda fall med infektion konstaterats efter vaccination har gjorts. Men som sagt, är det bara varannan som inte blir infekterad låter det som direkt fiasko. För det skyddet finns ju i princip helt utan vaccin. Varannan som blir smittad blir ju inte ens sjuk.
Citera
2020-09-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vaccinet kommer inte lösa något vid årsskiftet. Snarare om ett år kanske. Ingen vet än heller hur effektivt vaccinet är för olika åldersgrupper etc.

Spridningen kommer dock att bli trögare ju längre tid som går. Därför tror jag inte på några branta ökningar i dödlighet i länderna generellt. Möjligen i de länder som har haft väldigt liten spridning tidigare.
Vad menar du med att det inte löser något alls? Om det har någon effekt så skapar det väl någon immunitet och mindre smittspridning. Men lär nog vara fortfarande vara en pandemi. Dödligheten lär nog öka nu i vinter är vad jag tror dock. Speciellt nu när influensa säsongen startar.
Citera
2020-09-27, 15:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har hört rapporter om att det är rätt fullt även i kollektivtrafiken. Många vänner vittnar om chefer som "kallar" tillbaka folk till kontoren.

Låter som ren galenskap. Då borde regeringen, fackföreningar och folkhälsomyndigheten ryta ifrån. Det är ju i allra högsta grad en arbetsmiljöfråga. En fråga på liv och död om man så vill..
Citera
2020-09-27, 15:48
Medlem
Citat:
Förstår din frustration. Tyvärr tar många inte det här viruset på särskilt stort allvar, även fast de borde göra det.
Om det finns värre länder än Spanien vet jag inte. Vet inte var det är absolut värst just nu, men även i Frankrike verkar ju läget just nu vara minst sagt ansträngt. Även Storbritannien ser ut att få det svårt. USA är fortfarande hårt drabbat. Hela sydamerika lyser ilrött. Nu ser vi ju också ut att få en andra våg även i Sverige. Detta samtidigt som många har invaggats i någon slags tro att det skulle vara över. Ivrigt påhejade av sk "experter" som låtit meddela att det är osannolikt med en andra våg. Dessvärre lyssnar många på sk "experter" och har noll och ingen egen kritisk analysförmåga. Då går det som det går.

"Den andra vågen anländer fortare än vi trott" - så står det nu i Aftonbladet. Vet inte om man ska gråta, eller bara sucka. Det känns ju som att ett barn hade kunnat räkna ut det här.

"Det kommer inte att finnas tillräckligt med personal och Frankrikes vårdsystem kommer att vara oförmöget att uppfylla de krav som ställs på det. Vårdpersonalen som i våras utförde "mirakel" kommer inte att kunna fylla luckorna den här gången, enligt Bouet.
– Många av dem är utmattade, traumatiserade.
I lördags registrerades drygt 14 400 nya fall av covid-19 i Frankrike, vilket är något lägre än de 16 000 som konstaterades i torsdags och fredags, de hittills högsta registrerade siffrorna per dygn.
Senaste veckan har över 4 100 personer lagts in på sjukhus och 760 av dem får intensivvård."

Jag tycker svenska myndigheter och inte minst regeringen borde titta på vad som händer i vår omvärld och fundera på vad det innebär för svenskt vidkommande. Sedan borde man ta det säkra före det osäkra och agera förebyggande. Man borde även ta med sig erfarenheterna från i våras. Så att man inte står där igen med byxorna neddragna.

Precis, det går inte att upprepa vårens mirakel. Vården var improviserad och desperat. Vi använde tom respar från mobförråd.

Fan, jag tror inte att staten har byxor ens. Arslet är redan bart och Löfven verkar totalt oförmögen att hantera ett enda makroproblem

Och flockimmuniteten, var är den?

FHM har inte heller grepp om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in