2020-09-27, 14:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Att stänga skolorna skulle vara det mest effektiva på kort sikt för att få ner smittspridningen snabbt. Barn kladdar runt på ytor, har svårare att hålla avstånd, pillar sig i munnen/ansiktet/ögonen samt att de sannolikt är asymtomatiska men kan smitta ändå. Vuxna har lättare att hålla sig till avstånd/restriktioner/hygien medan barn glömmer och kladdar runt. Hur många elever går det på en toalett på en skola? Bara det. De har inte ens handsprit på toaletterna i skolan.

Delar precis dina erfarenheter. Tror också det vore i det särklass effektivaste.
Citera
2020-09-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det vet vi ju egentligen ingenting om. Ska dock bli intressant att ta del av studierna från FAS3 av vaccinkandidaterna. Alla bygger ju inte på samma teknik. Jag tror det kommer vaccin som passar även äldre.

Känns som att du är hyfsat insatt när det gäller vaccin. När tror du att det börjar vaccineras i större utsträckning? Jag tänker, som lekman, att riskgrupper kommer erbjudas vaccin våren 2021, och hela befolkningen hösten 2021. Verkar det rimligt?
Citera
2020-09-27, 14:35
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det han sa var (ordagrant):

Citat:
Il n'a pas dit que, si rien ne change, dans trois ā quatre semaines, la France va devoir affronter, pendant plusieurs longs mois d'automne et d'hiver, une épidémie généralisée sur tout son territoire, sans base arričre dans laquelle puiser des renforts humains, avec un systčme de santé incapable de répondre ā toutes les sollicitations.

Citat:
The second wave is coming faster than we feared. This arouses both concern and impatience. On Wednesday, Olivier Véran chose a language of truth but he has not yet gone far enough. He did not say that, if nothing changes, in three to four weeks, France will have to face, for several long months in autumn and winter, a generalized epidemic throughout its territory, without a rear base in which draw human reinforcements, with a health system unable to respond to all demands.

Och sen vill en tidning sälja ex, så de vrider lite på det för att låta värre än det är, är det så konstigt? Det är en betydande skillnad på det som du skrev och det som han sa.

Hur var det nu med den kognitiva kapaciteten?

Första meningen i texten:

France will face a months-long coronavirus epidemic that will overwhelm its health system if something does not change, one of the country’s top medical figures warned Sunday.

Jag återupprepar:

Du gör bara bort dig om du fortsätter. Ett välvilligt råd till dig. Jobba lite med acceptans. Börjar du acceptera din begränsade kognitiva kapacitet kommer du fungera bättre i ditt vardagliga liv.

Ditt försök till desinfomation var uselt. Du är verkligen en värdelös förnekare. Välvilligt råd: byt intresse, jag föreslår en aktivitet som är lämplig för din begränsade kognitiva kapacitet, t ex långa promenader eller varför inte mata duvor i en park?

Första stycket i France24 / AFPs rapportering idag:

Covid-19: Frankrike kommer att möta månader av "generaliserad epidemi om inget förändras"
Citat:
Frankrike kommer att möta, "om inget förändras", en "generaliserad epidemi" under många månader, med ett hälsosystem "som inte kan svara på alla förfrågningar", varnade presidenten för det nationella rådet i läkarmyndigheten i en intervju som publicerades på söndag.

https://www.france24.com/fr/20200927-covid-19-la-france-affrontera-des-mois-d-une-%C3%A9pid%C3%A9mie-g%C3%A9n%C3%A9ralis%C3%A9e- si-rien-ne-change
Citera
2020-09-27, 14:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är dom "fula och gula" på Island också? Just nu testar de mest i världen och smitt spårar för att försöka ännu en gång bemästra smittan. Det krävs inte att ett land är diktatur utan att deras myndigheter inte jagar en befängd idé och ledare har kraft nog att stå i mot ekonomiska intressen.

Håller med, Island har klarat pandemin bra än så länge. 10 döda totalt och senaste dödsfallet var i mars.
Citera
2020-09-27, 14:44
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?

Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.

Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.

En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.

Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.

Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.

Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.

Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aningslöshet är bara förnamnet. Känns närmast medvetet. Det duger inte att komma och säga att "vi såg det aldrig komma" den här gången. Alla ser det komma.
Håller med dig. Det är som det var något annat?
Kanske det sker en förändring av viruset? Jag antar man forskar mycket på viruset - om det förändras. Men det finns dålig logik i att länder som varit drabbade - nu drabbas än värre?

Kan det vara något i virusets arkitektur (på mikronivå)? Med tiden sker förändring?

Och jag antar länder som förut varit "på" och gjort bra medvetna restriktioner - kommer klara sig bättre även denna gången.
Citera
2020-09-27, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, det är genant att se att även Sveriges vita befolkning är totala undermänniskor jämfört med sydkoreaner och taiwaneser. Egentligen borde ju en majoritet av svenskarna sättas i omskolningsläger, och stanna där till pandemin är över. Även Autisten borde såklart interneras.

Att folk sitter på bussen och tunnelbanan utan mask som flinande självgoda mongoloider medans smittan dubblas vecka för vecka... ja vad ska man säga - svennebanan förtjänar den vinter som kommer.
Hur många svenskar bör dö för att du ska vara nöjd? Vad motiverade du ditt svenskhat med innan Corona?
Citera
2020-09-27, 15:03
Medlem
raskenss avatar
Tittar man på kurvan över antal döda och antal smittade i Spanien som har den mest intensiva andra vågen så är lutningen på ökningen av antal döda extremt låg jämfört med i våras. Om det nu visar sig att viruset sakta börjar mutera sig att bli mer lättspritt men samtidigt ofarligare så kanske det bara är bra att det får härja runt bland yngre nu. Smittokurvan i Spanien börja så smått plana av och om några veckor kommer den att dala igen.

Någon om vet om det gjorts statistiska mätning på om dödligheten per åldersgrupp har minskat för de som har blivit infekterade. Kanske svårt att få fram bra data men tycker det borde var möjligt att se om sannolikheten att dö om man är 80 år och har fått infektion har minskat i dag jämfört med i April.
Citera
2020-09-27, 15:06
Medlem
Jävlar. 1 miljon döda snart runt om i världen. De sa att usa skulle ha mer än 200k döda vid detta läget och mer än 1 miljon vid april. Denna andra våg lär nog bli mycket värre än vi hade i våras. Tror ni att skolorna stängs igen?
Citera
2020-09-27, 15:07
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur många svenskar bör dö för att du ska vara nöjd? Vad motiverade du ditt svenskhat med innan Corona?

Frågan är inte till mig men hur tänkte du nu? Det finns väl inga svenskar som dör av covid? Svenskar dör ju bara med covid enligt er förnekare.
Citera
2020-09-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Harrywinston är miljonär som har bott i USA i 10 år. Verkar vara extremt missnöjd med Sverige i största allmänhet ändå.

Tur att han med sin höga IQ hjälper till att hålla smittspridningen nere i USA. Det verkar gå bra.
Citera
2020-09-27, 15:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Att stänga skolorna skulle vara det mest effektiva på kort sikt för att få ner smittspridningen snabbt. Barn kladdar runt på ytor, har svårare att hålla avstånd, pillar sig i munnen/ansiktet/ögonen samt att de sannolikt är asymtomatiska men kan smitta ändå. Vuxna har lättare att hålla sig till avstånd/restriktioner/hygien medan barn glömmer och kladdar runt. Hur många elever går det på en toalett på en skola? Bara det. De har inte ens handsprit på toaletterna i skolan.

Du är väldigt ensam i världen om att vilja stänga ner skolor. Inte ens de mest hårdnackade lock-downförespråkarna i världen vill stänga skolor numera. DE flesta har insett vilken enorm social kostnad det är att stänga ner samhällen.
Citera
2020-09-27, 15:15
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker folk är aningslösa?

Vissa länder klarar "skivan" - dom verkar vara "på" och har koll. Vidtar bra restriktioner.

Men desto mer konstigt att stora moderna länder som redan haft en svår epidemi - nu drabbas igen.

En del drabbas nu värre än första "vågen" - och det är anmärkningsvärt.

Det jag ser händer just nu runt om i världen - är mer oroande än i våras. Oroande för kunskaperna finns nu - och erfarenhet - och ändå sker nu stora utbrott. Även i vår närhet som Nederländerna - ett land som jag ser som mycket medvetet när det gäller sjukvård.

Man kan förstå folk slår dövörat till nu när det tjatats om denna sjuka i ett halvår. Men om man inte tar till mycket kraftiga åtgärder nu - (nästan i sista stund) så kommer vi få ett hemskt bakslag.

Det är ju överallt nu - Iran har sin tredje omgång (tre pucklar på deras dödskurva). Andra har bara en ständigt pågående ökning och ytterligare andra har en tydlig andra våg.

Någon annan som upplever det som aningslös mentalitet?
Håller med dig. Det är som det var något annat?
Kanske det sker en förändring av viruset? Jag antar man forskar mycket på viruset - om det förändras. Men det finns dålig logik i att länder som varit drabbade - nu drabbas än värre?

Kan det vara något i virusets arkitektur (på mikronivå)? Med tiden sker förändring?

Och jag antar länder som förut varit "på" och gjort bra medvetna restriktioner - kommer klara sig bättre även denna gången.

Vilka länder drabbas hårdare nu än i våras menar du? Corona har blivit en riktigt masshysteri på grund av medias vinklade rapportering.

Det går inte att räkna döda och smittade som vi gjort och på det sättet vi gjort. Det enda rimliga är att titta på den generella dödligheten i världen och matcha den mot tidigare år.

I Sverige ligger vi på en jämn nivå med tidigare år så covid har inte orsakat någon överdödlighet än. Om viruset hade en dödlighet på de 5-10% det talades om i våras så hade över 100.000 svenskar mist livet redan och kanske 50-100.000.000 över hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in