Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tack. Insatt vet jag inte, men jag försöker tillgodogöra mig den information som finns tillgänglig. I första hand pratas det ju om Oxford/Astra-vaccinet. Det ska finnas tillgängligt våren 2021 om allt går enligt plan. Regeringen har beställt 6 miljoner doser av det vaccinet. Om det fungerar bra tror jag faktiskt att alla som vill kan vara vaccinerade redan innan sommaren. Sedan om det RNA-vaccinet fungerar för alla grupper, även äldre tycks det råda en del osäkerhet kring. Kan vara så att det är de äldre som får vänta längst på sitt vaccin. Är lite osäker på vilken kandidat som ligger bäst till där, men det kan ligga något år bort.
6 miljoner doser har jag också satt, vad jag förstår är det två doser som behövs, så alltså 3 miljoner personer. Eller räcker det med en dos?
Det rimliga bör ju vara att erbjuda vårdpersonal och personer över 70 vaccinet först. Där har vi nästan 3 miljoner personer, säg att 2 miljoner av dessa vill ta vaccinet. Då återstår 1 miljon doser, som fördelas ut till resten, rimligen i första hand andra med riskgrupper.
Nu sägs vaccinet ha 50% effektivetet, vilket innebär att endast 15% av befolkningen blir immun tack vare vaccinet. Dessutom kommer säkert personer vaccineras som haft sjukdomen men inte vet om det, vilket sänker andelen som blir immuna tack vare vaccin till kanske 10-12%. Tyvärr mer och mer uppenbart att enbart vaccin räcker inte, inte förrän alla har fått tillgång till vaccin, och kanske som mest 70% tar det. I länder med låg immunitet, som t.ex. Norge, räcker knappast ens det.