2020-09-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det fick man klarhet i 21-23 februari. Innan det så var det inte mycket till panik.
Man visste redan i januari om smittan och dess farlighet.
Jan 28 2020
White House tells airlines it may suspend all China-US flights amid coronavirus outbreak
https://www.cnbc.com/2020/01/28/white-house-discussing-china-travel-restrictions-amid-coronavirus-outbreak.html

31 Jan 2020
Italy: Air traffic suspended to and from China due to novel coronavirus as of January 30
https://www.garda.com/crisis24/news-alerts/310131/italy-air-traffic-suspended-to-and-from-china-due-to-novel-coronavirus-as-of-january-30
Citera
2020-09-27, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast det är, förstås, en stor skillnad gentemot någon som ligger dödssjuk i någon annan sjukdom än covid-19 men råkar testa positivt för covid-19 i samma veva.

Du syftar på de som skulle ha överlevt ifall de inte fått covid-19 som grädde på moset?
Citera
2020-09-27, 11:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Den som huvudsakligen skiljer covid från många tidigare pandemier är ju vår nu väl utvecklade sjukvård.

Vi kan ju anta att samtliga som legat på intensivvård med covid-19 skulle ha dött med den sjukvård som fanns för 100 år sedan.

Absolut instämmer jag i det. Men när det kommer till att förhindra smittspridningen så befinner vi oss, fortfarande i en mix av medeltid och 1918.
Citera
2020-09-27, 11:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Var det inte du som påstod att 5-10% av alla sjuka behöver intensivvård?

Jag tog bara upp den tidigare premissen om att 80% får milda symtom, 20% kan behöva sjukhusvård och av dem kan 5% mista livet. Det var det man utgick ifrån när hela det här debaclet drog igång, bland annat satte man upp militärsjukhus för att kunna svara på hotet. Nu blev det inte riktigt så illa, som tur är.

Men om du vill lägga upp det på det sättet så har ca: 22000 vårdats i slutenvården för covid19, varav 2500 legat på iva. Procenten får du själv räkna ut.
Citera
2020-09-27, 11:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men testningen har ju varit ganska så konstant senaste veckorna ifråga om antal tester. Däremot har ju antalet positiva test i runda slängar fördubblats varje vecka senaste tre veckorna. Fortsätter den trenden blir det snabbt besvärande.

Ja, kan bli så.
Citera
2020-09-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut instämmer jag i det. Men när det kommer till att förhindra smittspridningen så befinner vi oss, fortfarande i en mix av medeltid och 1918.

Skulle nog tro att det på den punkten sorgligt nog faktiskt var bättre 1918.

Åtminstone i Sverige här vi har Tegnell som snackar bort varje initiativ till försiktighet.
Citera
2020-09-27, 11:31
Medlem
Ökningen i Stockholm motsvarar ett R-tal på runt 1,5-1,6 (räknat på knappt fem dagar i snitt mellan smitta till att man smittar vidare). Det är rätt högt. Räknar vi med sju dagars inkubation (om barn som verkar ha längre inkubation räknas in) så ligger man på runt 2,0.

Och detta är alltså trots eventuell immunitet som bromsar siffrorna.
Citera
2020-09-27, 11:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det enkla exemplet kan bara belysa att det är högst rimligt att en miljon människor i Sverige kan smittas på två, tre månader utan att viruset är luftburet.
Nä, för då skulle alla ha varit smittade for länge sedan, vilket inte är fallet. Alltså är det något fel i dina beräkningar. Eftersom ditt resonemang leder till ett orimligt resultat är det fel.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du tror på fullt allvar att en eventuell andravåg kan få samma konsekvenser som spanskan hade för över 100 år sedan?

Det har hänt "lite" vad gäller medicinsk utveckling, behandlingar, forskning, hygien, information o s v o s v sista 100 åren....

Spanskan härjade också i slutet av WW1, då många länder i Europa hade fullt upp med att hämta sig efter år av krig.

Vi får hoppas inte! Sverige var för övrigt aldrig med i WWI, men väldigt många dog här för det. (Men såklart bidrog det, att så många unga män bodde trångt i logementen även här, för att de låg i beredskap ifall vi skulle ha blivit indragna.)

Angående den medicinska utvecklingen, så hjälper ju inte det om vården blir överbelastad, så att inte alla sjuka kan få tillgång till den. Vårdpersonalen trollade med knäna i våras, men det är inte säkert att de kommer att göra det en gång till. Många har till och med slutat - de fick nog.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du syftar på de som skulle ha överlevt ifall de inte fått covid-19 som grädde på moset?

Nej, jag syftar på att de, akut, skulle ha avlidit i något annan oavsett om de testats positivt för covid-19 eller ej.

Det du exemplifierat är att någon dör med covid-19. Sådana fall tas med i statistiken över avlidna i/med covid-19.
Citera
2020-09-27, 11:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Skulle nog tro att det på den punkten sorgligt nog faktiskt var bättre 1918.

Åtminstone i Sverige här vi har Tegnell som snackar bort varje initiativ till försiktighet.

Lol, du känner inte till mycket du. 1918 gick folk till jobbet som vanligt i Sverige, trots att spanskan skördade sina offer ibland de unga med starkt immunförsvar. De hade, för övrigt, inget val, då de måste försörja sig. Lika så verkar skolorna varit öppna som vanligt, trots att många barn dog i spanska sjukan.
Citera
2020-09-27, 11:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där har du drömt.

Varför tror du jag har försvarat FHM i sex månader?Det stod tidigt klart för mig att FHM bedömde det här viruset på precis samma vetenskapliga grunder som jag. Sen har jag sagt rakt ut sånt som en myndighet inte kan säga. Som att gissa hur många som kommer dö.

Jag har precis postat källa på att jag bedömde det här viruset helt korrekt redan den 28:e mars, och uppskattade ett dödstal på 600-650 döda/1M.

Det här var i ett skede då världens hårdast drabbade land (Italien) bara hade 150 döda/1M, UK hade 11 döda/1M och Sverige hade 10 döda/1M.

När peaken skedde är en definitionsfråga. Sverige peakade i antal fall i månadsskiftet mars/april, och döda/dag peakade två veckor senare.

Jag har sagt det förr, och säger det igen. Inget land skulle ha pantsatt sitt samhälle och sin demokrati för att utrota det här viruset, om de hade vetat från början att man kunde göra som Sverige, och "bara" få 600 döda/1M.

Vad har jag drömt? Den 6 mars uttalar sig Tegnell om att vi har peakat:

”Antalet svenska fall av coronaviruset kan ha nått sin topp, sade statsepidemiolog Anders Tegnell i går till DN.
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat
.
Men uttalandet kritiseras av epidemiologen Joacim Rocklöv för att vara riskfyllt.”

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-kritiseras-for-uttalande-riskfyllt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in