2020-09-27, 05:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte heller, därför går jag efter försiktighetsprincipen och använder FFP3. Men livet är ju som det är och Murphy är allestädes närvarande. Känner mig som ett ufo när folk stirrar, det bjuder jag på. De viker undan fint i alla fall.
Jag har inte märkt att folk tittar konstigt när jag bär munskydd?
Citera
2020-09-27, 05:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
FHM var tidigt ute och sa att sextusen eller fler skulle dö, och att hösten skulle bli en stor utmaning.

På den tiden kallades jag för FHM-shill i tråden, för att jag vågade påstå att virus spreds mer på hösten. Det har hänt en del sen dess.
Tidigt ute? De menade ju att i maj skulle Stockholm ha flockimmunitet? Det var väl i april de sa det?
Citera
2020-09-27, 05:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vet du varför chansen har ökat för att Tegnell blir årets julvärd?

Jo, eftersom vi lyckades så bra i Sverige under epidemin, trots att vi inte hade några lockdowns eller några masktvång, och detta har uppmärksammats stort i världen nu, så all heder åt herrar Tegnell och Giesecke!

Du måste vara bra korkad om du på allvar kan säga att vi lyckats bra när vi är ett av världens länder med har flest döda per capita?🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 05:20.
Citera
2020-09-27, 05:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den historiebeskrivningen skulle jag gärna vilja ha en källa på. Jag känner folk som hade bokat resa till Italien under sportlovet (stockholmare) men som valde att inte åka pga det höga smittläget på orten. Så det var absolut känt vid tidpunkten att det rådde en stor allmän smittspridning i norra italien vid den tidpunkten. Möjligen kände inte FHM till det (eller valde att blunda), men det var ändå uppgifter som var allmänt kända.
Detta skulle du lätt kunnat kolla själv, men nu får du det serverat.

Enligt AP hade Italien 19 konstaterade fall och ett dödsfall lördagen den 22 februari när sportlovet i praktiken börjar.
https://apnews.com/article/3ff698881c3cf741f0762a9d5c76031a

Sedan gick det rätt fort. Söndag den 23 februari var det 152 smittade och tre döda i Italien enl. SvD.
https://www.svd.se/nina-i-drabbade-regionen-ser-panik-i-folks-ogon

Den 24 februari går FHM ut med information om att smittan sprids i Iran, Italien och Sydkore.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/februari/information-till-resenarer-om-det-nya-coronaviruset/

Den 25 februari rapporterar SVT att Milano är nedstängt och att 322 fall bekräftats och 11 dött.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folktomt-i-milano-efter-coronaviruset
Citera
2020-09-27, 06:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tidigt ute? De menade ju att i maj skulle Stockholm ha flockimmunitet? Det var väl i april de sa det?
Det har jag missat.
Har du någon källa på att FHM i april? sa att Stockholm skulle ha flockimmunitet i maj.
Citera
2020-09-27, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast det verkade inte hjälpa (att ungdomarna var friska och hälsosamma) under spanska sjukan. De dog ändå. Och det var andra vågen som tog dem. Första vågen tog de gamla, sjuka och sköra.

Du tror på fullt allvar att en eventuell andravåg kan få samma konsekvenser som spanskan hade för över 100 år sedan?

Det har hänt "lite" vad gäller medicinsk utveckling, behandlingar, forskning, hygien, information o s v o s v sista 100 åren....

Spanskan härjade också i slutet av WW1, då många länder i Europa hade fullt upp med att hämta sig efter år av krig.
Citera
2020-09-27, 07:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vetenskapen påvisar att karantän och lockdowns inte minskade dödsfallen det minsta, jämfört med länder utan dessa, snarare tvärtom för de länder som haft det + masker under sommarmånaderna. Risken är nu stor att det blir bakslag för länder som Spanien nu senare i höst och vinter, eftersom man införde dessa immunförsvagande åtgärder under sommaren, då virussjukdomar ändå är låga, så de sköra i länder som Spanien kommer förmodligen dö i större antal än tidigare vintrar, just pga lockdowns och masker...

Sverige hade den bästa strategin i världen, i likhet med Belarus!

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac (Vetenskapliga forskningsstudier bevisar detta!)

Bara att acceptera vad vetenskapen här visar...

För det första var det ren tur att det inte blev värre och ett högt spel, syrgas, förnödenheter och mediciner tog slut i april och triagedokument togs fram då sjukvårdssystemet var nära att bryta sönder. HÖGT spel!

För det andra är vi oerhört långt ifrån den flockimmunitet som var huvudsyftet med 10-15% som det ser ut nu. Vi är sannolikt inte ens halvvägs in i coronaeländet.
Citera
2020-09-27, 07:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du måste vara bra korkad om du på allvar kan säga att vi lyckats bra när vi är ett av världens länder med har flest döda per capita?🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

Nja, vi ligger nu på 14:de plats globalt när det gäller döda i/med covid-19. Förmodligen lägre än så pga att ca 15 procent av dödsfallen, överhuvudtaget, inte berodde på covid-19. Nu är plats 14 verkligen ingen smickrande placering, men i alla fall bra mycket mindre sämre än 7:de platsen, när det var som värst.

Det här visar att det inte var Sveriges strategi, i sig, som orsakade de många dödsfallen i våras. För en hel del länder, inklusive de som hade en lockdown redan i mitten av mars, ( det var först i början av mars som man förstod att det, per definition, rörde sig om en ostoppbar pandemi, som åtgärder sattes in), har högre dödstal i/med covid-19 per miljon invånare.

Idag är det ett 40 tal länder som har såväl fler rapporterade fall totalt som rapporterade fall per miljon invånare än Sverige. Även fast en stor samhällspridning ökar sannolikheten för att smitta skall leta sig in till sårbara grupper, så är det verkligen inte den enda faktor som orsakar höga dödstal i covid-19. Det finns en mängd andra faktorer varav de flesta, om inte alla, diskuteras livligt i denna tråd.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-27 kl. 07:22.
Citera
2020-09-27, 07:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Väldigt intressant hypotes om NAD+ , C38 och svår covid19. Stämmer det här så ska man helt klart lägga till 500mg Niacin I covid19 profylaxen.

Dvs vitamin D + vitamin C + Niacin.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7322475/
Citera
2020-09-27, 07:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du bedömer alltså att 3 miljoner svenska medborgare har haft covid19.

Det är rätt formulerat "fick in smittan på äldreboenden"

men ganska trubbigt,

den rätta formuleringen borde vara

"hade såpass hög samhällssmitta att äldrevårdspersonal blev smittade

och tack vare

* pre-/asymptomatisk smittspridning
* inga munskydd för äldrevårdpersonalen i "normal-vårdfallet" (bryter mot WHO rekommendation)

så blev brukare på äldreboendena smittade."

Och så gör vi likadant igen.

Vi har inte lärt oss ett skit tydligen.

En faktor är samhällsspridningen, ja, men det finns andra faktorer också. Du nämnde själv t.ex bristen på skyddsutrustning.
Citera
2020-09-27, 07:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Sverige har haft öppet hela tiden, vem fan tror på enbart officiella siffror förutom alarmister? Är du en alarmist?

Att tänka själv och ha integritet är underskattat idag.

Tack!

Japp, att ta parti för ytterlighet åsikter och följa flocken är tydligen lättast för många. Tyvärr så gäller detta inte bara i denna tråd utan även globalt.
Citera
2020-09-27, 07:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det har jag missat.
Har du någon källa på att FHM i april? sa att Stockholm skulle ha flockimmunitet i maj.
Ja, 16 april sa Tegnell detta. Hur någon kan fortsatt lita på FHM och Tegnell efter ett sådant här fatalt misstag är för mig en gåta.

”Tegnell: Stockholm kan nå flockimmunitet i maj
Smittspridningen i Sverige har nått en nivå där man börjar kunna se tecken på flockimmunitet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till norska nyhetsbyrån NTB.
Han tillägger dock att det fortsatt är en bra bit kvar till fullständig flockimmunitet i landet.
– Vi vet inte exakt när, det beror på hur utvecklingen fortskrider, säger Tegnell.
I en intervju med NRK senare på torsdagskvällen säger Tegnell att Folkhälsomynighetens matematiska modeller visar att Stockholm skulle kunna uppnå flockimmunitet redan under maj.”

https://omni.se/tegnell-stockholm-kan-na-flockimmunitet-i-maj/a/zGJjjb

Originalartikeln från NRK:

”Tegnell: – Det kan bli flokkimmunitet i Stockholm i mai

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell sier at mye tyder på at de vil oppnå flokkimmunitet mot korona i Stockholm i løpet av mai. Andre forskere og smitteeksperter mener Sverige står foran en katastrofe.”

https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-det-kan-bli-flokkimmunitet-i-stockholm-i-mai-1.14984679

Så djävla fel FHM hade!!!!!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-27 kl. 07:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in