Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag anser att vi behöver ifrågasätta dom lagarna. Nästa epidemi kan bli ännu mycket otrevligare än Covid-19, och då behöver vi ha en beredskap att snabbt stänga gränserna för alla resenärer, oavsett medborgarskap. Man är inte mindre smittsam för att man innehar ett svenskt pass.
Nej. Jag tror inte att man hade kunnat bygga upp en så stor karantän-anläggning på 2 veckor.
Men det finns andra alternativ. Ifall karantän-anläggningarna inte räcker till, så kan man behöva minska inflödet av resenärer, så att befintliga anläggningar ska räcka till. Det skulle förvisso kunna komma i konflikt med rätten för svenska medborgare att resa in i landet. Men med lite vilja, hade det varit möjligt att hitta lösningar. Svenska myndigheter hade kunnat be skidturisterna i Alperna att stanna kvar några dagar extra, mot att dom får vistelsen betald. Det hade inte behövt inkludera ett total-förbud för skidturisterna att återvända till Sverige, bara en vänlig förfrågan, tillsammans med ett erbjudande om betald förlängd vistelse på turistorten. Jag tror att dom flesta resenärer skulle följa en sådan förfrågan. Ett annat alternativ är ett system med hem-karantän, men det förutsätter att alla invånare i samma bostad isoleras. Ett annat alternativ hade varit att i ett långt tidigare skede avråda från resor till Italien. Skidturisterna borde ha fått rådet att stanna hemma under sportlovet.
Ifall viljan hade funnits, så hade mycket kunnat göras för att hindra virusets inträde till Sverige.
Folkhälsomyndigheten hade aldrig någon som helst vilja att stoppa viruset. Dom försökte inte ens hejda viruset. Folkhälsomyndigheten hade redan bestämt sig för att släppa in viruset till Sverige.
Titta på
Folkhälsomyndighetens första presskonferens från 6:e mars 2020. Lyssna på Anders Tegnells plan för att hindra viruset från att komma till Sverige. Planen är så otroligt korkad, att det aldrig kan ha funnits någon ambition att stoppa viruset från att komma till Sverige. Planen var att misslyckas. Viruset skulle in i Sverige.
Coronapandemin har absolut på ett tydligt vis visat på samhällets sårbarhet. Självklart bör man dra lärdom av detta.
Corona kom inte bara in i Sverige från Italien, utan även från Österrike, Holland, England, Frankrike och USA. Som jag minns det var man knappt medveten om var smittan fanns när sportlovsresenärerna kom hem och ännu mindre när de lämnade Sverige.
Nu kommer det väl sådär 50 till 100 tusen utrikespassagerare till Arlanda varje dag och det blir ju rätt snabbt ett förvaringsproblem om man inte släpper ut dem så det man kunde ha gjort var möjligen att tvinga alla att sitta i karantän plus alla andra i samma hushåll. På några dagar skulle stora delar av Stockholms befolkning suttit i karantän!
Om man hade viljat stoppa hemvändare på semesterorterna så skapar man ju liknande problem där. De som blir kvar har ingenstans att bo och det är troligen inte så lätt att hitta lediga platser på flygen några dagar senare.
Det är inte så lätt som det låter att stoppa resenärer och/eller tvinga dem att sitta i karantän.