2020-09-27, 00:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sen kan man beskylla FHM för att vara långsamma, men de är ju en myndighet. Det är deras jobb att vända på alla stenar fyra gånger innan de fattar ett beslut.

En myndighet som har ansvar för smittskydd, behöver ha beredskap att agera snabbt.

Att Folkhälsomyndigheten agerar långsamt, är lika oacceptabelt som att brandförsvaret agerar långsamt. När brandlarmet går, så rycker brandförsvaret ut direkt. Dom sätter sig inte ner och funderar huruvida branden är tillräckligt kraftig för att motivera en utryckning.

Ifall en brandstation skulle agera lika uselt som Folkhälsomyndigheten har gjort, så skulle den brandstationen förlora sitt existensberättigande.
Citera
2020-09-27, 00:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker vi ska hjälpa dem, och villkora hjälpen, skrota era kärnvapen så hjälper vi er. Tyvärr har de Pakistan och Kina som närmaste grannar, så det går inte. Problemet med Indien är att de är så jäkla många, men vi borde hjälpa dem. Sverige kan i sammanhanget inte göra ett smack, tyvärr. Möjligtvis dra solidaritetskortet för omvärlden, om vi nu har någon cred att ta fram efter vårt debacel med att vi kastade våra gamla under bussen. Kan tänka mig att Indierna ber oss fara och flyga då vår respekt för de äldre är noll.

Det jag skrev är vad jag tycker, jag vill bara att ge de fattiga en chans att överleva i ett land där man har många invånare som lider.
Men jag förstår att du resonerar men förstår inte ditt resonemang. Peace broder.
Citera
2020-09-27, 00:02
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En myndighet som har ansvar för smittskydd, behöver ha beredskap att agera snabbt.

Att Folkhälsomyndigheten agerar långsamt, är lika oacceptabelt som att brandförsvaret agerar långsamt. När brandlarmet går, så rycker brandförsvaret ut direkt. Dom sätter sig inte ner och funderar huruvida branden är tillräckligt kraftig för att motivera en utryckning.

Ifall en brandstation skulle agera lika uselt som Folkhälsomyndigheten har gjort, så skulle den brandstationen förlora sitt existensberättigande.
Det är en fruktansvärt stor skillnad på en brand och en epidemi.
Har du hört talas om Incident och Problem?
Citera
2020-09-27, 00:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tvångsåtgärder mot folk som bryter karantänsregler är ju möjligt.

"Genom att klassa sjukdomen som allmän- och samhällsfarlig finns möjlighet att vidta vissa tvångsåtgärder som annars inte är möjliga. Det handlar bland annat om skyldighet för den enskilda att informera andra om smitta och möjligheter att isolera folk mot sin vilja i syfte att stoppa smittspridning."
Jag vet inte säkert, men min gissning är att man bara kan vidta tvångsåtgärder mot smittade personer.

Eftersom det inte gick att ta prov på alla sportlovsresenärer (det fanns som jag minns det ingen bra analysmetod) så kunde man inte sålla ut de som borde sitta i karantän.
Man var väl inte ens riktigt medveten om var smittan fanns i slutet av vecka 9?
Citera
2020-09-27, 00:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men nu har det ju gått 30 veckor. Hur många har smittats då, enligt din enkla matematik?
Det enkla exemplet kan bara belysa att det är högst rimligt att en miljon människor i Sverige kan smittas på två, tre månader utan att viruset är luftburet.
Citera
2020-09-27, 00:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det jag skrev är vad jag tycker, jag vill bara att ge de fattiga en chans att överleva i ett land där man har många invånare som lider.
Men jag förstår att du resonerar men förstår inte ditt resonemang. Peace broder.

Jag tycker också att vi ska ge dem en chans men samtidigt sätta tryck på ledarskapet, det är inte den fattiga mannen på gatan som tagit fram kärnvapnen. Jag inser också att det inte går utan att den fattiga blir lidande, ge dem mat, de fattiga ska inte behöva lida av våra ideologiska övertygelser. Min övertygelse är att kärnvapen inte behövs på jorden, men vi borde behålla dem om vi skulle få ett extertiellt hot (hittar inget ord för det).
Citera
2020-09-27, 00:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Det är en fruktansvärt stor skillnad på en brand och en epidemi.

Ja. Men likheten är att båda problemen kräver snabba åtgärder. Ifall man reagerar långsamt, så hinner både bränder och epidemier växa under tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Har du hört talas om Incident och Problem?

Nej, förklara gärna.
Citera
2020-09-27, 00:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag anser att vi behöver ifrågasätta dom lagarna. Nästa epidemi kan bli ännu mycket otrevligare än Covid-19, och då behöver vi ha en beredskap att snabbt stänga gränserna för alla resenärer, oavsett medborgarskap. Man är inte mindre smittsam för att man innehar ett svenskt pass.

Nej. Jag tror inte att man hade kunnat bygga upp en så stor karantän-anläggning på 2 veckor.

Men det finns andra alternativ. Ifall karantän-anläggningarna inte räcker till, så kan man behöva minska inflödet av resenärer, så att befintliga anläggningar ska räcka till. Det skulle förvisso kunna komma i konflikt med rätten för svenska medborgare att resa in i landet. Men med lite vilja, hade det varit möjligt att hitta lösningar. Svenska myndigheter hade kunnat be skidturisterna i Alperna att stanna kvar några dagar extra, mot att dom får vistelsen betald. Det hade inte behövt inkludera ett total-förbud för skidturisterna att återvända till Sverige, bara en vänlig förfrågan, tillsammans med ett erbjudande om betald förlängd vistelse på turistorten. Jag tror att dom flesta resenärer skulle följa en sådan förfrågan. Ett annat alternativ är ett system med hem-karantän, men det förutsätter att alla invånare i samma bostad isoleras. Ett annat alternativ hade varit att i ett långt tidigare skede avråda från resor till Italien. Skidturisterna borde ha fått rådet att stanna hemma under sportlovet.

Ifall viljan hade funnits, så hade mycket kunnat göras för att hindra virusets inträde till Sverige.

Folkhälsomyndigheten hade aldrig någon som helst vilja att stoppa viruset. Dom försökte inte ens hejda viruset. Folkhälsomyndigheten hade redan bestämt sig för att släppa in viruset till Sverige.

Titta på Folkhälsomyndighetens första presskonferens från 6:e mars 2020. Lyssna på Anders Tegnells plan för att hindra viruset från att komma till Sverige. Planen är så otroligt korkad, att det aldrig kan ha funnits någon ambition att stoppa viruset från att komma till Sverige. Planen var att misslyckas. Viruset skulle in i Sverige.
Coronapandemin har absolut på ett tydligt vis visat på samhällets sårbarhet. Självklart bör man dra lärdom av detta.

Corona kom inte bara in i Sverige från Italien, utan även från Österrike, Holland, England, Frankrike och USA. Som jag minns det var man knappt medveten om var smittan fanns när sportlovsresenärerna kom hem och ännu mindre när de lämnade Sverige.

Nu kommer det väl sådär 50 till 100 tusen utrikespassagerare till Arlanda varje dag och det blir ju rätt snabbt ett förvaringsproblem om man inte släpper ut dem så det man kunde ha gjort var möjligen att tvinga alla att sitta i karantän plus alla andra i samma hushåll. På några dagar skulle stora delar av Stockholms befolkning suttit i karantän!

Om man hade viljat stoppa hemvändare på semesterorterna så skapar man ju liknande problem där. De som blir kvar har ingenstans att bo och det är troligen inte så lätt att hitta lediga platser på flygen några dagar senare.

Det är inte så lätt som det låter att stoppa resenärer och/eller tvinga dem att sitta i karantän.
Citera
2020-09-27, 00:43
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Nej, förklara gärna.
Jag skall försöka förklara så enkelt som möjligt så att du hänger med:

Bränder kräver att du kastar dig ut i släckningsarbetet i bara kalsongerna.

Pandemi kräver att du analyserar läget innan du kastar dig ut i kalsongerna och gör dig till åtlöje.
Citera
2020-09-27, 00:46
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det dog inte många fler procentuellt sett i årets flunsa i Sverige (inkluderat coovid) jämfört med tidigare år, och ingen har brytt sig om tidigare års dödsfall, att de skulle ha dött i onödan...

Tvivlar på mig?

Här får du det vetenskapligt förklarat med statistik och grafer:

https://www.youtube.com/watch?v=8UvFhIFzaac

Uppenbart, eller hur?

Du kan inte räkna verkar det som. Men jag ska ge dig ett tips att Covid-19 är inte vad du tror när unga dör med vätska i lungorna eller att man får hjärnskador eller återkommande smärta efter en infektion som inte verkar släppa efter 3 månader.
Det kan du försöka förklara vetenskapligt men det går inte för en sjukdom som är så pass ny att du tror den inte finns, eller hur? Och säg mig varför man försöker minska spridning med karantän för något som inte finns enligt dig.
Citera
2020-09-27, 00:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Snicksnack, FHM hade enkelt först och främst stängt alla flyg från smitthärden Kina och sedan haft någon kontroll på inkommande resenärer men det var helt öppet.
WHOs tips om hur man ska hantera det hela är ett skämt då, det var att låt flygtrafiken fungera osv. för vi ska inte skapa några problem med ekonomin med Kina.
Smittan till Sverige kom ju inte i första hand från Kina utan från Italien, Österrike, Holland, England och USA.

Sedan har ju alla passagerare som kommer till sin slutdestination varit i närheten av passagerare från hela världen. Ska man verkligen stoppa en smitta så måste man sätta alla i karantän oavsett varifrån de kommer.
Lätt att säga, svårt att göra (i en demokrati).
Citera
2020-09-27, 01:06
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Smittan till Sverige kom ju inte i första hand från Kina utan från Italien, Österrike, Holland, England och USA.

Sedan har ju alla passagerare som kommer till sin slutdestination varit i närheten av passagerare från hela världen. Ska man verkligen stoppa en smitta så måste man sätta alla i karantän oavsett varifrån de kommer.
Lätt att säga, svårt att göra (i en demokrati).

Så här i efterhand så fungerar inte en Kina karantän, problemet som du nämner är turister från Sverige som var godkända att resa ut för våran expert sa det och kom hem sedan smittade.

Om man ska sprida en smitta så var det precis som FHM gjorde när de godkände resor utomlands under en pågående pandemi och det gick inte så bra.

Exakt vem och hur smittan kom in till Sverige kan vi bara gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in