Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02058-1
https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/88301
En annan fråga som är hett debatterad är hur många som varit sjuka. Inte minst här i Sverige. Många tycks tro att cirka 1 miljon svenskar har haft sjukdomen. Skulle siffran vara så hög, eller däromkring tror jag lugnt att vi kan utgå från att smittan är "airborn transmitted". I annat fall hade vi aldrig fått den spridning som krävs för att smitta ned 1 miljon på ett par-tre månader. Inte en chans.
Det här är lite moment 22.
1)
Jag säger att det är fel att tro att man ska kunna stoppa smittan, trots att det inte är luftburet (i någon stor utsträckning).
2) De som
tror att man kan stoppa smittan, med munskydd och andra restriktioner, försöker däremot sälja in att det är ett luftburet virus.
3) Men
om det är luftburet, då kan du
verkligen glömma att det går att stoppa. Munskyddet hjälper då lika mycket som ett skärp.
Jag förstår inte var ni försöker komma, eller vad ni vill bevisa.
Visst, det kan finnas omständigheter då scov2 skapar aerosoler som kan smitta en person. Men de virus som kategoriseras som luftburna är mässlingen och vattkoppor, som båda har ett R-värde över 10, och där man kan bli smittat av en person som man aldrig varit närmre än trettio mil (om man råkar kliva in i ett rum där personen befann sig en halvdag tidigare). Ett luftburet virus kan du inte komma undan med mindre än att ha helkroppsdräkt dygnet runt. Då om något är det meningslöst att tro att man kan stoppa det.
R-värdet hos scov2 är lågt nog för att veta att det inte ska
klassas som luftburet. Att ni har problem med den klassificeringen är för att ni tror att det är nån sorts blindnaturlag som man kan lita på i 100% av alla situationer.
Att det är droppsmitta betyder
inte att man är 100% säker på två meters avstånd. Det betyder bara att nån farbror räknade ut för länge sen att
nästan alla partiklar är för stora för att vara luftburna, och faller till marken ganska snart. Men om man förhindrar alla de vanliga smittovägarna så kommer man märka att det finns mindre vanliga smittvägar som slår igenom.