2020-09-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Luftburen smitta uppstår när aerosolpartiklarna som bär viruset är < 5 mikrometer. Visa att SCoV2 inte kan transporteras i sådana.
Jag behöver inte visa någonting. Det är du som ska visa att den lilla mängd scov2 som finns i en aerosol är tillräckligt stor för att infektera någon i praktiken. Vilket är långt ifrån självklart.
Citera
2020-09-26, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan sak angående denna Sabrina, som säger sig ha blivit smittad fyra gånger. Även om det nu skulle vara något knasigt med hennes immunförsvar som gör det möjligt, hur bär man sig RENT PRAKTISKT åt för att bli smittad fyra gånger..? En gång är ingen gång, det kan vara ren otur. Men FYRA?
Hon menar inte att hon smittats fyra ggr, bara två, men hon har testat positivt fyra ggr.
Citera
2020-09-26, 18:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Helt hjärndött. Och sedan förstår folk inte hur nya fall ökar i Europa medan länder som Vietnam, Singapore, Sydkorea m fl fixar detta hur lätt som helst med simpel smittbekämpning, munskydd, testning, smittspårning.

Vietnam , Singapore , Sydkorea har befolkning som agerar solidariskt under pandemin.Dessutom är Vietnam helt transparent i sin pandemihantering till skillnad från FHM som gärna sköter allt bakom stängda dörrar. Märkligt hur länder som Vietnam kan hantera pandemin mer "demokratiskt" o effektivt än tex Sverige.
Citera
2020-09-26, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Att du berättar din åsikt är inte direkt att du rättar någon men självklart har du rätt till den. Det positiva är att du fått klart för dig om rekommendationerna från FHM eftersom du inte kände till att de fanns.

Att ökningen kommer nu (om den gör det) beror nog dels på att folk börjat arbeta igen och att man slappnat av lite för mycket. Skolorna påverkar säkert också i viss mån men tack och lov inser man att värdet av att skolorna är öppna är större än problemet med den relaterade smittökningen.

Däremot får vi se hur det blir med gymnasier och universitet, men jag hoppas inte att man börjar fundera på att köra på distans som i våras. Oavsett vad en hypotetisk diskussion då varken du eller jag beslutar i den frågan.

Jag tyckte bara att du utelämnade centrala fakta. Tycks som vi har ungefär samma uppfattning rörande varför smittan ökar igen. Många har återgått till sina arbeten, det arbetas nog lite mindre på distans. Skolorna har öppnat upp igen efter sommarlovet. Gymnasier och högskolor som körde på distans under våren har i stor utsträckning återgått till vanlig undervisning.
Citera
2020-09-26, 18:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
15 000 demonstrerar mot restriktioner i London. Undrar hur det ser ut på Oslos gator om ett halvår, när större delen av Europa och USA har om inte flockimmunitet så näst intill, och börjar leva som vanligt, samtidigt som norrmännen gnetar på med sina restriktioner, och det visar sig att massvaccinering dröjer.
Vad menar du? Varför skulle länderna ha flockimmunitet, eller näst intill, om sex månader när de inte har det nu?
Citera
2020-09-26, 19:04
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vietnam , Singapore , Sydkorea har befolkning som agerar solidariskt under pandemin.Dessutom är Vietnam helt transparent i sin pandemihantering till skillnad från FHM som gärna sköter allt bakom stängda dörrar. Märkligt hur länder som Vietnam kan hantera pandemin mer "demokratiskt" o effektivt än tex Sverige.

Absolut. Ju fler förnekare, dvs skadedjur & kackerlackor i ett samhälle, ju fler döda.

En gemensam nämnare för länder med höga dödstal som Sverige, USA och Brasilien är den stora andelen förnekare bland befolkningen som gör sitt yttersta för att sprida desinformation och medvetet sabotera för resten av befolkningen genom att obstruera nödvändiga åtgärder.

En gemensam nämnare för länder med låga dödstal Vietnam, Sydkorea, Singapore och Nya Zealand är sammanhållningen bland befolkningen och gemensamma viljan att göra stora uppoffringar för att rädda liv, saboterande förnekare har inget inflytande på dessa kollektiv.
Citera
2020-09-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tyckte bara att du utelämnade centrala fakta. Tycks som vi har ungefär samma uppfattning rörande varför smittan ökar igen. Många har återgått till sina arbeten, det arbetas nog lite mindre på distans. Skolorna har öppnat upp igen efter sommarlovet. Gymnasier och högskolor som körde på distans under våren har i stor utsträckning återgått till vanlig undervisning.
Nja. De enda fakta som diskussionen rörde var FHMs rekommendationer.

Men visst är vi ganska överens kring hur det sprids. Däremot tror jag inte vi tänker lika kring hur allvarligt det är, men så får det vara.

Jag är självklart också kritisk mot flera beslut/brister på beslut under den period vi har bakom oss. Störst irritation känner jag över att SL och säkert andra lokaltrafikbolag inte utökat turerna utan snarare tvärtom minskat dem. Jag irriterar mig även på att trängselskatterna inte pausats. Sedan skulle jag påstå att det var korkat att inte fimpa Melodifestivalen.
Citera
2020-09-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02058-1

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/88301

En annan fråga som är hett debatterad är hur många som varit sjuka. Inte minst här i Sverige. Många tycks tro att cirka 1 miljon svenskar har haft sjukdomen. Skulle siffran vara så hög, eller däromkring tror jag lugnt att vi kan utgå från att smittan är "airborn transmitted". I annat fall hade vi aldrig fått den spridning som krävs för att smitta ned 1 miljon på ett par-tre månader. Inte en chans.
Det här är lite moment 22.

1) Jag säger att det är fel att tro att man ska kunna stoppa smittan, trots att det inte är luftburet (i någon stor utsträckning).

2) De som tror att man kan stoppa smittan, med munskydd och andra restriktioner, försöker däremot sälja in att det är ett luftburet virus.

3) Men om det är luftburet, då kan du verkligen glömma att det går att stoppa. Munskyddet hjälper då lika mycket som ett skärp.

Jag förstår inte var ni försöker komma, eller vad ni vill bevisa.

Visst, det kan finnas omständigheter då scov2 skapar aerosoler som kan smitta en person. Men de virus som kategoriseras som luftburna är mässlingen och vattkoppor, som båda har ett R-värde över 10, och där man kan bli smittat av en person som man aldrig varit närmre än trettio mil (om man råkar kliva in i ett rum där personen befann sig en halvdag tidigare). Ett luftburet virus kan du inte komma undan med mindre än att ha helkroppsdräkt dygnet runt. Då om något är det meningslöst att tro att man kan stoppa det.

R-värdet hos scov2 är lågt nog för att veta att det inte ska klassas som luftburet. Att ni har problem med den klassificeringen är för att ni tror att det är nån sorts blindnaturlag som man kan lita på i 100% av alla situationer.

Att det är droppsmitta betyder inte att man är 100% säker på två meters avstånd. Det betyder bara att nån farbror räknade ut för länge sen att nästan alla partiklar är för stora för att vara luftburna, och faller till marken ganska snart. Men om man förhindrar alla de vanliga smittovägarna så kommer man märka att det finns mindre vanliga smittvägar som slår igenom.
Citera
2020-09-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Och när man inte vet så finns det en princip för det. Men det skiter man i från FHM:s sida. Att man slängt försiktighetsprincipen i papperskorgen tyder på en annan agenda, flockimmunitet, kosta vad det kosta vill.
Fast om det skulle vara luftburet så är det verkningslöst att försöka stoppa det med munskydd och gränskontroller. Så de åtgärderna är inte längre att vara "försiktigt".
Citera
2020-09-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Diamond Princess
Som sagt, det finns många teorier om hur det sprids. Men om det är luftburet så är hela världen utom Sverige korkade som försöker stoppa det.

För att inte tala om debaclet "munskydd", som är 100% verkningslöst mot aerosoler. De stoppas varken på inandning eller utandning. Du kan lika gärna ha en mössa.
Citera
2020-09-26, 19:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast om det skulle vara luftburet så är det verkningslöst att försöka stoppa det med munskydd och gränskontroller. Så de åtgärderna är inte längre att vara "försiktigt".

Hur du kommer till den slutsatsen är obegripligt, var och en blir salig på sin tro.
Citera
2020-09-26, 19:28
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Absolut. Ju fler förnekare, dvs skadedjur & kackerlackor i ett samhälle, ju fler döda.

En gemensam nämnare för länder med höga dödstal som Sverige, USA och Brasilien är den stora andelen förnekare bland befolkningen som gör sitt yttersta för att sprida desinformation och medvetet sabotera för resten av befolkningen genom att obstruera nödvändiga åtgärder.

En gemensam nämnare för länder med låga dödstal Vietnam, Sydkorea, Singapore och Nya Zealand är sammanhållningen bland befolkningen och gemensamma viljan att göra stora uppoffringar för att rädda liv, saboterande förnekare har inget inflytande på dessa kollektiv.

Va, vad surrar du om? "Skadedjur & kackerlackor"...? Har du helt tappat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in