2020-09-25, 14:17
Medlem
mishimas avatar
På något sätt måste de har känt till festen. Fanns det som event på Facebook?
Citera
2020-09-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kauwt
Det var killar från en icke skidåkande nation som dök upp.
Tycker synd om alla ungdomar som inte vågar vittna, för jag är övertygad att åtminstone ett par stycken av de här 30 förhörda har kännedom om vilka det är.

Ok. ett tips nu före hundrade gången.
Det går bra att ringa polisens tips telefon och lämna information. Växeln skriver ner tipset och lämnar detta till polisen. Polisen undersöker tipset och hämtar in den utpekade- de utpekade.
Samtidigt söker tekniker efter spårsäkring på offrets kläder, vid slagsmål så lämnar man massor med dna- allt sådant som kan knyta den haffade gärningsmannen till platsen.
Att lämna tips till polisen innebär inte heller att man blir kallad som vittne.
Som tipsare kan man välja att säga man vill vara anonym.
Har du tips så ring in o testa, det är så det fungerar.
Citera
2020-09-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Har själv hört via bekants bekant som var närvarande att det var en privat fest med lokala ungdomar som blev oprovocerat angripen av 15-20 skogstokiga araber.

"Oprovocerat" tolkar jag som att min källa inte kände till någon tidigare relation mellan angriparna och festdeltagarna och därför uppfattade det som oprovocerat, en uppfattning som rimligtvis delas av de flesta vettiga människor. Det utesluter inte att det finns någon bakgrundshistoria som vi inte känner till. Det är tvärtom troligt. Men om inte huvudrollsinnehavarna själva väljer att berätta om den lär vi aldrig få veta något om det.

"Araber" ska i sammanhanget ses som en eufemism för någon sorts bruna migranter, antagligen syrier men varken afghaner eller ens afrikaner kan uteslutas.

Av allt som sägs och alla killgisningar som flyger runt så verkar ditt inlägg det mest sanningsenliga och trovärdiga scenariot. Det är inte första gången som vi ser att blattar tränger sig in på svenska fester och staller till kaos. Det sker på många orter och det är inget annat än att visa vem som bestämmer och att rädda sin heder för att inte blivit inbjuden. I detta fallet med ett stort antal "araber" som kommer in och vevar runt och mer eller mindre jagar svenskar ger mig vibbar till Breivik i Norge. Jo, liknelsen halter lite, men just detta oprovocerade våld och just detta att systematiskt leta efter folk som de kan förgöra. Som det ofta nämns här i fb, tank om det varit tvärt om - en svensk som klivit in på en somalisk klanmiddag och orsakat en massa skador?!
Citera
2020-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingo43
Ingen sett, ingen hört. I dagens samhälle vill ingen vittna när det gäller MENA folk, för man vill inte bli nästa brottsoffer.
vet du något så ring in till polisens tips telefon.
30deltagare, någon av dessa måste väl ändå ha så pass råg i ryggen att man kan tipsa polisen.
Man kan välja att vara anonym tipsare.
Citera
2020-09-25, 16:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
På något sätt måste de har känt till festen. Fanns det som event på Facebook?
Man behöver inte haft någon som helst kännedom om att det skulle äga rum en fest.
Det aktuella fridstörande gänget som vi väl med rätt stor säkerhet kan utgå ifrån är av
utomvästlig härkomst och inte hemmahörande i trakten ifråga, har sannolikt gett
sig av i kvällen i sina bilar och snurrat runt i byarna på jakt efter nåt ställe där det
framgått att en större fest pågår och att det är föraktliga svennar som är deltagande
i densamma. Man är inte skit intresserade av att få vara med och festa skulle jag själv tro.
Nej, man kommer enbart för att provocera fram våldsamma bråk så att man får slå på
och hugga i dessa svennar, unga som äldre.
Som någon nyss skrev:
"Det är inte första gången som vi ser att blattar tränger sig in på svenska fester och staller till kaos. Det sker på många orter och det är inget annat än att visa vem som bestämmer och att rädda sin heder för att inte blivit inbjuden."
Det stämmer jävligt bra det där faktiskt. Hänt där jag också bor.
Varför skulle man sen medföra "knivliknande föremål" om man inte just är ute efter att få
användning av dessa "föremål"?

I våld och kaos vill dessa varelser så uppenbart leva och verka genom.
De njuter av det. Och extra njutbart blir det då när våldet och kaoset kan riktas mot
just värdfolket.
Man önskar så innerligt att de kunde ta sitt ondskefulla våld och bege sig dit där dom hör hemma.
Allihop av dem som fått komma hit och visar sin tacksamhet genom att spotta
landet och dess ursprungsfolk genom utövandet av allt detta sjuka jävla våld, all denna
hisnande, allt råare kriminalitet som det inte går knappt en dag utan att man får bevittna
i avlånga, krackelerande Svea Rike.
Förvandlingen från ett relativt tryggt och välmående folkhem till ett laglöst och ytterst
otryggt gangsterrike, ja, den gick snabbare än vad man kunde tro var möjligt.
Där är vi nu. Och att återfå allt det fina och trygga som fanns, det lär bli en
synnerligen grannlaga uppgift att lyckas med.
Det är nog dessvärre ordentligt kört.
För städer såväl som landsbygd. Ingenstans längre nämligen finns det "fredade zoner".
Allt är en enda våldsam djungel nu tyvärr.
Senast redigerad av Grandioso 2020-09-25 kl. 17:23.
Citera
2020-09-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, gud vet hur mycket vapen som smugglats in genom åren och fortsätter göra det.
Det lär vara hiskeliga mängder.
Jag är själv uppväxt i Malmö och då var det relativt lugn och tryggt.
Det man hade mest att oroa sig för var att stöta på någon "ful gubbe". Och det råkade jag
göra också en gång - det lockades med godis och det var inne på gården där jag då bodde -
men jag hade vett att lägga benen på ryggen illa kvickt.
Jag förstod så liten jag var att detta var något farligt på gång.
Men som sagt, tryggt och lugnt överlag, sällsynt med några personrån och någon
gängkriminalitet att tala om fanns nog inte.

Från "stora" Malmö till "lilla" Tingsryd - har man ännu inte identifierat någon av
"bråkmakarna" häromsistens så lär man knappast göra det framöver heller. Tyvärr.
Stor sannolikhet i alla fall för att de kom ifrån någon angränsande kommun.
Det har väl nämnts två närliggande ställen tror jag som kan vara aktuella.
Jag tror inte som du, det är ju grov misshandel med stickvapen, och är övertygad om att de får fast åtminstone den eller de som hade vapnen.
Polisen har andra resurser idag och blir bättre på att haffa rätt personer.
Man mår illa av allt som skett under de sista tjugoåren i Malmö, bomberna började med Hells Angels och togs över av falangfolkhet. Vapen och knarksmugglingen pågår men bekämpas allt bättre.
Folk borde bli villigare att lämna tips till polisen då finns ju uppslag att undersöka vidare för polisen.
Citera
2020-09-25, 23:13
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
15-20 skogstokiga araber.

Hur skulle de ordnat transport? Så många kräver ju minst fyra personbilar eller en buss med D-kort behörighet.
Citera
2020-09-26, 00:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hur skulle de ordnat transport? Så många kräver ju minst fyra personbilar eller en buss med D-kort behörighet.
Ja, precis vad jag skrev för flera dagar sedan. Men man talar ju för döva öron här. Har någon påstått att det var en hord med babbar, så var det en hord med babbar - som kom springandes från var då?
Citat:
Ursprungligen postat av 32aringen
Den intressanta delen från SMP-artikeln:

"Enligt Patrik Andersson har de en ganska klar bild över händelseförloppet.

– Det här börjar inne på själva bygdegården. Där är det ett bråk som börjar, själva orsaken till det bråket är lite oklart i nuläget. Därefter är det en målsägande som springer ut och blir jagad. Sen uppstår det lite brottning med några som följer efter, säger Patrik Andersson och fortsätter:

– Sen är det en kompis till den målsäganden som konfronterar en större grupp direkt efter mer eller mindre och i samband med detta tumultet som uppstår är det två knivskärningar som sker.

Enligt Patrik Andersson fortsatte bråket även efter de två knivskärningarna.

Trots den stora mängden förhör har polisen fortsatt inga misstänkta.

– Av de vi har hört finns det ingen som kan peka ut någon och de som vi har hört kan inte heller säga vilka som har varit på platsen i den här gruppen som de misstänkta tillhör.

Upplever du att de inte vet eller att de inte vill berätta?

– Jag upplever det som att de inte känner gruppen som de har bråkat med, de vet inte vilka det är. Då blir det väldigt svårt för oss att hitta dem direkt. Får vi någon namngiven är det ganska lätt att leta upp dem. Men har vi inte ens namn och det är så många så är det svårt att hitta en misstänkt.

Enligt Patrik Andersson kommer utredningen ta ett tag.

– Dels behöver vi vänta in den tekniska biten på tillhyggena och dels är det väldigt många personer involverade."
Det här får då mig att anta, att det kan ha varit två babbar som blev knivskurna. Om dessa två, dvs den målsägande han pratar om och dennes kompis som kom till undsättning, var utbölingar så är det ju inget konstigt om de inte känner sina antagonister. Betydligt konstigare vore, om de som jagade ut målsäganden inte visste vem de jagade och/eller varför. Så min slutsats utifrån den informationen är, att de som blev knivskurna var de möjligen objudna gästerna och inte tvärtom. Men om de som känner GM vill skydda dem, är det ju lämpligt att sprida rykten om 15-20 babbar som bråkar. Särskilt om det råkade vara två babbar där (som blev skurna). Folk ser ju också dubbelt när de är på fyllan.
Citera
2020-09-26, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, precis vad jag skrev för flera dagar sedan. Men man talar ju för döva öron här. Har någon påstått att det var en hord med babbar, så var det en hord med babbar - som kom springandes från var då?

Det här får då mig att anta, att det kan ha varit två babbar som blev knivskurna. Om dessa två, dvs den målsägande han pratar om och dennes kompis som kom till undsättning, var utbölingar så är det ju inget konstigt om de inte känner sina antagonister. Betydligt konstigare vore, om de som jagade ut målsäganden inte visste vem de jagade och/eller varför. Så min slutsats utifrån den informationen är, att de som blev knivskurna var de möjligen objudna gästerna och inte tvärtom. Men om de som känner GM vill skydda dem, är det ju lämpligt att sprida rykten om 15-20 babbar som bråkar. Särskilt om det råkade vara två babbar där (som blev skurna). Folk ser ju också dubbelt när de är på fyllan.
ja det sker så mycket konstigt nu så allt är möjligt.
Kanske de som gick till attack skriver här.
(En ung grabb blev mördad i Ånge och hans mördare skrev själv i flashbacktråden enl uppgift)
Citera
2020-09-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Finns de inte så många bilar på orten?
Du tror dessa inte kan tränga in 6 personer i varje bil?
Nä babbar ä laglydiga och alla har bälte eller?
Citera
2020-09-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Att gärningsmännen var invandrare som kom objudna till festen samt att målsägande är festdeltagare är konstaterat. Om det ligger något gammalt gruff bakom vet jag ej.
Det finns gott om lokala förmågor från närliggande samhällen som hänger i Tingsryd på kvällarna som är fullt kapabla att göra något sådant, så några större logistiska insatser är inte nödvändiga.
Tvivlar på att alla festdeltagare likväl som antagonister var hemmahörande i Tingsryds centralort. Förmodligen en del ungdomar från närliggande samhällen också. Därav att vittnen inte känner igen GM.
Citera
2020-09-26, 10:31
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, gud vet hur mycket vapen som smugglats in genom åren och fortsätter göra det.
Det lär vara hiskeliga mängder.
Jag är själv uppväxt i Malmö och då var det relativt lugn och tryggt.
Det man hade mest att oroa sig för var att stöta på någon "ful gubbe". Och det råkade jag
göra också en gång - det lockades med godis och det var inne på gården där jag då bodde -
men jag hade vett att lägga benen på ryggen illa kvickt.
Jag förstod så liten jag var att detta var något farligt på gång.
Men som sagt, tryggt och lugnt överlag, sällsynt med några personrån och någon
gängkriminalitet att tala om fanns nog inte.

Från "stora" Malmö till "lilla" Tingsryd - har man ännu inte identifierat någon av
"bråkmakarna" häromsistens så lär man knappast göra det framöver heller. Tyvärr.

Stor sannolikhet i alla fall för att de kom ifrån någon angränsande kommun.
Det har väl nämnts två närliggande ställen tror jag som kan vara aktuella.

Vilket är märkligt! Flashback brukar ju lösa sådan grejer på någon dag. Media verkar heltysta vilket brukar innebära att främmande kulturer är inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in