2020-09-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Nja, det är faktiskt inte fel. Kroppen kan visst läka, tex hud, med främmande material kvar under. Men det stöts bort sakta och området blir irriterat. Föremålet "letar" sig mot ytan och det blir till slut ett ytligt sår eller liknande som man antingen själv kan trycka hål på eller som själv gör jobbet.

Vidare kan kroppen kapsla in saker den inte klarar av att eliminera. Det kan vara främmande kropp, det kan vara bakteriehärd, tex tuberkulos, och det kan vara olika typer av implantat som celler vandrar in över och täcker.
Jo, precis det jag menar. Men en fästing kanskw kroppen ändå kan få bort. Det kanske mer handlar när det är andra föremål då.
Citera
2020-09-26, 00:25
Medlem
Drog bort ruvan lite försiktigt så hängde fästingen med, så har fått bort den nu. Väldigt skönt.
Citera
2020-09-26, 00:27
Medlem
Det var nog bra att låta ruvan vara ett tag, sen dra bort den när jag kunde. Egentligen ska man säkert låta den vara och inte dra bort ruvor ändå men jag ville verkligen inte ha den där.
Citera
2020-09-26, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Nja, det är faktiskt inte fel. Kroppen kan visst läka, tex hud, med främmande material kvar under. Men det stöts bort sakta och området blir irriterat. Föremålet "letar" sig mot ytan och det blir till slut ett ytligt sår eller liknande som man antingen själv kan trycka hål på eller som själv gör jobbet.

Vidare kan kroppen kapsla in saker den inte klarar av att eliminera. Det kan vara främmande kropp, det kan vara bakteriehärd, tex tuberkulos, och det kan vara olika typer av implantat som celler vandrar in över och täcker.
Intressant svar. Att kroppen kan kapsla in saker förstår jag, hur vanligt är det dock att det sker med något som ett fästing-, mygg- eller annat insektsbett? Tycker mig alltid se en bortgång av yttersta hudlagret i området runt den typen av sår. Nu gissar jag kanske vilt men; ”avvaktar” inte celler typiskt inom sådana områden under den typen av läkningsprocess som vanligtvis sker efter insektsbett?
Citera
2020-09-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Intressant svar. Att kroppen kan kapsla in saker förstår jag, hur vanligt är det dock att det sker med något som ett fästing-, mygg- eller annat insektsbett? Tycker mig alltid se en bortgång av yttersta hudlagret i området runt den typen av sår. Nu gissar jag kanske vilt men; ”avvaktar” inte celler typiskt inom sådana områden under den typen av läkningsprocess som vanligtvis sker efter insektsbett?

Nej, inte vad jag vet. Först sker en koagulation, en propp, med fibrin och trombocyter mm. Proppen stabiliseras efterhand. Från hudflikarna/sidorna växer och migrerar fibroblaster in. Immunförsvarsceller deltar också, de rensar och har sig, först kommer neurofiler och makrofager, sen lite annat smått och gott.

Finns säkert youtubevideos om det.
Citera
2020-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay

https://www.researchgate.net/profile/Shinichi_Hayashi2/publication/233976352/figure/fig2/AS:601731108970506@1520475284333/Wound-healing-is-a-complex-process-encompassing-a-number-of-overlapping-phases-including.png
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in