2020-09-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltjavlarandom
Den kommer läka ur av sig självt, det är precis som med stickor och annat som hamnar strax under huden. Själv så brukar jag vara lite otålig och gräva ur liknande med en vass pincett eller en knivspets. Tvättar du runt såret, det du ska gröpa med och när du är färdig så är det lugnt, så har åtminstonde jag klarat mig utan infektioner.
Är så rädd för att den ska fastna under huden. När det läker, så det liksom läker över. Vill ju inte ha det den där. Men den funkar kanskw inte så. Ja, det är viktigt att hålla det rent. Ska prova det.
Citera
2020-09-25, 11:19
Medlem
Aigiss avatar
Vilka är "alla" som säger att fästingen ska sitta kvar? Fan det dummaste jag hört, allt ska bort så fort som möjligt.
Citera
2020-09-25, 11:38
Medlem
lisagommans avatar
Gud, vem har sagt till dig att man inte ska ta bort? det är ju typ då man får borelia (ja jag vet att man kan få det även om man tar bort fort). Totalt galenskap! Ta en bincett och ryck loss hela. Gissar att folk som sagt att man inte ska ta bort själva är rädda för att man inte får med hela kroppen? men det kan man ju få.
Citera
2020-09-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisagomman
Gud, vem har sagt till dig att man inte ska ta bort? det är ju typ då man får borelia (ja jag vet att man kan få det även om man tar bort fort). Totalt galenskap! Ta en bincett och ryck loss hela. Gissar att folk som sagt att man inte ska ta bort själva är rädda för att man inte får med hela kroppen? men det kan man ju få.
Folk inom vården. Nej de visste att halva var kvar. De sa att det inte gör något. Men jag tror inte heller det är bra, det borde det ju inte vara.
Citera
2020-09-25, 12:10
Medlem
Det är bara att pilla bort själv med en ren pincett. Sitter käkarna kvar som dom brukar göra så stöts det vanligen bort när ny vävnad bildas därunder. Men det kan såklart ta längre tid att läka ihop om du inte tar bort resterna då dessa ligger under skorpan och irriterar.

Om jag var så orolig som du skulle jag pillat bort skorpan spritat av en vass pincett och rengjort där fästingdelarna sitter själv. Det är bara att bita ihop om det gör ont när man är där och pillar.
Senast redigerad av Systerysterr 2020-09-25 kl. 12:40.
Citera
2020-09-25, 12:29
Medlem
fornications avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Ja det är ju därför jag inte vill gräva efter den helst. Kommer den ramla bort med skorpan eller vadå? För det känns ju som den kommer fastna där annars.

Du ska ha en jävla otur om den fastnar där, den kommer förmultna förr eller senare ändå, så det kommer garanterat vara ett icke-problem om nån vecka. Samma gäller för stickar och annat för övrigt kroppen är bra på att rensa bort skit. Men är det panik så sterilisera en vass pincett eller nål, och så pillar du bort den. Äter du pencillin är risken för vidare infektion extremt låg.
Citera
2020-09-25, 13:33
Medlem
SmyghukareNs avatar
I dessa coronatider har dom flesta handsprit tillgängligt.

Så ock vi, så när vi nyligen hittade en fästing doppade vi handsprit på den.

Efter en kort stund släppte den greppet, och vi fick lätt bort hela fästingen på en gång.
Citera
2020-09-25, 13:40
Medlem
Det blir en liten inflammation eftersom det sitter något främmande där och så stöts resten ut inom några dagar. Så har det i alla fall varit för mig, min familj, hunden, katten...
Citera
2020-09-25, 14:53
Medlem
xposures avatar
Kroppen stöter själv bort det, pilla mer och du drar istället på dig en ännu värre infektion.
Citera
2020-09-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Är så rädd för att den ska fastna under huden. När det läker, så det liksom läker över.
Du är roligt okunnig gällande din kropp om du tror att ett sår ”läker över”. Det fungerar inte så.
Citera
2020-09-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Du är roligt okunnig gällande din kropp om du tror att ett sår ”läker över”. Det fungerar inte så.

Nja, det är faktiskt inte fel. Kroppen kan visst läka, tex hud, med främmande material kvar under. Men det stöts bort sakta och området blir irriterat. Föremålet "letar" sig mot ytan och det blir till slut ett ytligt sår eller liknande som man antingen själv kan trycka hål på eller som själv gör jobbet.

Vidare kan kroppen kapsla in saker den inte klarar av att eliminera. Det kan vara främmande kropp, det kan vara bakteriehärd, tex tuberkulos, och det kan vara olika typer av implantat som celler vandrar in över och täcker.
Citera
2020-09-25, 17:05
Medlem
Hur svårt kan det vara? Fästingar sitter inte djupt alls, bara ta en pincett och dra bort.
Det är svårare att torka sig helt ren i röven än det där.
Orsaken till att du ens fick borrelia ligger kanske i att du misslyckades att ta bort den. Man ska ta fast i huvudet och dra rakt ut försiktigt. Det är när man gör fel som de spyr in i såret och smittan överförs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in