2020-09-26, 00:24
Medlem
Min OCD är inne på värsta skovet på många år och tror inte att det går vägen den här gången. Har skrivit brevet och börjat planera men vill inte dö, har barn och i övrigt ett perfekt liv. Sjukvården har gjort sitt och nu är det antingen ett mirakel eller så är det slut.
Finns det någon som har en lite gnutta hopp att ge så vore jag mer än tacksam. Svår OCD som handlar om otrohet, våld eller vad fan den vill plåga mig med.
Citera
2020-09-26, 00:57
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimare
Min OCD är inne på värsta skovet på många år och tror inte att det går vägen den här gången. Har skrivit brevet och börjat planera men vill inte dö, har barn och i övrigt ett perfekt liv. Sjukvården har gjort sitt och nu är det antingen ett mirakel eller så är det slut.
Finns det någon som har en lite gnutta hopp att ge så vore jag mer än tacksam. Svår OCD som handlar om otrohet, våld eller vad fan den vill plåga mig med.

Hej jag kan inget om OCD så jag kan inte ge dig några tips som du säkert inte provat innan.

Men har du någonsin blivit erbjuden operation för att bli av med din OCD?

"Genom en operation som kallas Deep Brain Stimulation kan man bli av med tvångstankar. Konrad, som legat på sjukhus i två år, blev bättre på några minuter. Professor Patric Blomstedt, chef för den nystartade DBS-enheten i Umeå, berättar hur det går till."

https://www.svd.se/elektroder-i-hjarnanmildrar-tvangstankarna

Ge inte upp ännu. Operationen hade jag valt alla gånger. Kontakta läkaren i fråga direkt på måndag. https://www.umu.se/personal/patric-blomstedt/

I väntan om det är kö, så såg jag att de söker folk till en studie. Kanske du skulle prova det för där blir du sedd. Inte bara en i den grå massan.

https://ocdforbundet.se/wp-content/uploads/2020/06/Annons-2019-Forskningsdeltagare-122x88-RITS-PO-3.jpg

Hittade den på denna sida. https://ocdforbundet.se/

Jag hoppas att du hänger med oss lite till innan du ställer tofflorna. Men jag vet vad ångest kan göra med en och jag var själv inne på tankarna att avsluta mitt liv när jag var yngre. Som tur var fick jag rätt medicin så jag kunde hålla mig med näsan över ytan tills jag blev bättre med åren. (Har slutat med medicinen i våras så få se hur det går i vinter när SAD sätter in.)

Du är inte ensam. Vi är några stycken här inne som förstår dina känslor.
Citera
2020-09-26, 01:08
Medlem
Citat:
Jag tror verkligen det kan bli bättre. 4 av 5 kan förbättra sin OCD såpass mycket att de kan leva ett normalt liv. Jag ska inte låtsas som att jag vet så mycket om ditt tillstånd eller ditt liv, men jag hoppas verkligen att du får hjälp, antingen från dig själv eller från sjukvården. Har de verkligen gjort allt? Vill du verkligen lämna livet utan att försökt göra allt för att bli frisk? Du är värd att leva ju.
Jag gillar inte när folk som mår dåligt pratar om att de har ett sånt bra liv ”i övrigt”. Liksom hela ditt liv levs ju inifrån ditt psyke, det spelar ju ingen roll att de omgivande faktorerna är bra. Jag tror det bara lägger mer press på personen, att man tänker att man ”borde” må bra och klandrar sig själv för det. Det du uppfattar som ett problem ÄR ju ett problem för dig, och jag tror verkligen man måste börja prata om psykiska sjukdomar på samma sätt som fysiska. Du KAN bli frisk, och du verkar ju verkligen ha anledningar att försöka bli det. Om ditt psyke skapade sjukdomen tror jag faktiskt att du är tillräckligt stark att hantera den. snälla snälla härda ut
Citera
2020-09-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Hej jag kan inget om OCD så jag kan inte ge dig några tips som du säkert inte provat innan.

Men har du någonsin blivit erbjuden operation för att bli av med din OCD?

"Genom en operation som kallas Deep Brain Stimulation kan man bli av med tvångstankar. Konrad, som legat på sjukhus i två år, blev bättre på några minuter. Professor Patric Blomstedt, chef för den nystartade DBS-enheten i Umeå, berättar hur det går till."

https://www.svd.se/elektroder-i-hjarnanmildrar-tvangstankarna

Ge inte upp ännu. Operationen hade jag valt alla gånger. Kontakta läkaren i fråga direkt på måndag. https://www.umu.se/personal/patric-blomstedt/

I väntan om det är kö, så såg jag att de söker folk till en studie. Kanske du skulle prova det för där blir du sedd. Inte bara en i den grå massan.

https://ocdforbundet.se/wp-content/uploads/2020/06/Annons-2019-Forskningsdeltagare-122x88-RITS-PO-3.jpg

Hittade den på denna sida. https://ocdforbundet.se/

Jag hoppas att du hänger med oss lite till innan du ställer tofflorna. Men jag vet vad ångest kan göra med en och jag var själv inne på tankarna att avsluta mitt liv när jag var yngre. Som tur var fick jag rätt medicin så jag kunde hålla mig med näsan över ytan tills jag blev bättre med åren. (Har slutat med medicinen i våras så få se hur det går i vinter när SAD sätter in.)

Du är inte ensam. Vi är några stycken här inne som förstår dina känslor.
Oj, måste först säga att jag är positivt överraskad över ditt svar, trodde verkligen inte att någon skulle bry sig på riktigt. Det du nämner är något som jag aldrig ens hört om trots vård 10+ år i psykiatrin. Ska läsa på om det.
Tack snälla!
Citera
2020-09-26, 01:18
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Oj, måste först säga att jag är positivt överraskad över ditt svar, trodde verkligen inte att någon skulle bry sig på riktigt. Det du nämner är något som jag aldrig ens hört om trots vård 10+ år i psykiatrin. Ska läsa på om det.
Tack snälla!

Varsågod.

Trots psykiska problem så är jag envis som en get och letar lösningar på allt. Man får kämpa som fn för att få den vård man inte visste att man behövde. Så lycka till.
Citera
2020-09-26, 01:19
Medlem
jattelokas avatar
Vad har du för typ av OCD? Katastroftankar?
Citera
2020-09-26, 04:01
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Du bör förmodligen behandlas med SSRI-preparat. Det är inget som jag normalt skulle rekommendera någon, men om du har bekräftad OCD och känner dig säker på att du tänker ta ditt liv så är nog den typen av behandling relevant.
Citera
2020-09-26, 04:08
Medlem
snoamers avatar
Citat:

Jag har också jävligt hård OCD. Följer denna tråd om i hopp att få lite ljus själv

Till TS: I know how it is. Man vill skrika och gråta inombords som en 5åring. Men vi kämpar tillsammans. Gör det för dina barn, så gör jag det för mitt.
Citera
2020-09-26, 04:20
Medlem
MrBabyBoys avatar
Läs på om bibeln lite grann. Bara att öppna en bibel på en slumpmässig sida och läsa vad det står. Det står mycket bra saker där som är sköna att höra när det känns mörkt och svårt. Be om att livet ska bli bättre och be om att allt det onda och mörka ska försvinna (eller vad du nu vill be om). Det är jobbigt att leva livet utan Gud.

Jag ska be en bön för dig.

Kram på dig!
Senast redigerad av MrBabyBoy 2020-09-26 kl. 04:26.
Citera
2020-09-26, 08:36
Medlem
Citat:
Prova ipren. Men ta det inte för länge åt gången. Har läst att enligt forskningen kan det tydligen bero på inflammation. Men om du provar det, ta inte det för länge. Max några dagar tror jag det står på paketen. Du kanske kan prova iaf.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/varktablett-kan-stoppa-depressioner

Annars, har du någon att prata med om det? Samgalserapeut eller psykolog? Terapi brukar funka bra.
Senast redigerad av Smultronettt 2020-09-26 kl. 08:40.
Citera
2020-09-26, 14:28
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:

Toppslätsskivlingen växer nu. Den kan bota OCD och depression. Tro mig eller inte, men faktum är.
Citera
2020-09-26, 20:48
Medlem
Det är katastroftankar, allt från att jag gått i sömnen och mördat och våldtagit grannarna eller andra i min närhet till att min sambo är otrogen och alla vet om det utom jag. Inget hjälper och trots att förnuftet i mig vet att inget är sant så sköljer det över mig och jag är 100% säker att det är sant, kommer oftast när livet i övrigt är perfekt. Får naturligtvis även tvångstankar om att det nog inte är tvångstankar utan på riktigt. En tennismatch som pågår hela tiden, "nej det är inte sant, Jo det är det, nej det är det inte" osv.
Tack för alla svar så här långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in