• 1
  • 2
2020-09-26, 20:51
Medlem
Kan tillägga att jag gått på escitalopram i mer än 10 år.
Citera
2020-09-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiking01
Jag tror verkligen det kan bli bättre. 4 av 5 kan förbättra sin OCD såpass mycket att de kan leva ett normalt liv. Jag ska inte låtsas som att jag vet så mycket om ditt tillstånd eller ditt liv, men jag hoppas verkligen att du får hjälp, antingen från dig själv eller från sjukvården. Har de verkligen gjort allt? Vill du verkligen lämna livet utan att försökt göra allt för att bli frisk? Du är värd att leva ju.
Jag gillar inte när folk som mår dåligt pratar om att de har ett sånt bra liv ”i övrigt”. Liksom hela ditt liv levs ju inifrån ditt psyke, det spelar ju ingen roll att de omgivande faktorerna är bra. Jag tror det bara lägger mer press på personen, att man tänker att man ”borde” må bra och klandrar sig själv för det. Det du uppfattar som ett problem ÄR ju ett problem för dig, och jag tror verkligen man måste börja prata om psykiska sjukdomar på samma sätt som fysiska. Du KAN bli frisk, och du verkar ju verkligen ha anledningar att försöka bli det. Om ditt psyke skapade sjukdomen tror jag faktiskt att du är tillräckligt stark att hantera den. snälla snälla härda ut

Tack!
Citera
2020-10-04, 22:18
Medlem
SvenEastmans avatar
Hej, såg dina startade ämnen. Jag har haft svår OCD som jag med hjälp lyckades få bukt med. Har även en förälder som begick självmord. Har själv familj och hade det även när tvånget hade mig i sitt grepp. Om jag kan vara till någon hjälp.
Citera
2020-10-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimare
Det är katastroftankar, allt från att jag gått i sömnen och mördat och våldtagit grannarna eller andra i min närhet till att min sambo är otrogen och alla vet om det utom jag. Inget hjälper och trots att förnuftet i mig vet att inget är sant så sköljer det över mig och jag är 100% säker att det är sant, kommer oftast när livet i övrigt är perfekt. Får naturligtvis även tvångstankar om att det nog inte är tvångstankar utan på riktigt. En tennismatch som pågår hela tiden, "nej det är inte sant, Jo det är det, nej det är det inte" osv.
Tack för alla svar så här långt.

Den där pingismatchen som alltid startar känner jag väldigt väl igen.
Måste fråga, vad har du testat hittills?
För mig, som dock inte har OCD, men nära nog, har det blivit betydligt bättre efter ihärdigt arbete med ACT, psykologhjälp, sunda vanor, träning och (ffa) Escitalopram (som är en SSRI).

Alla är ju olika så du behöver hitta ditt sätt.
Men ge inte upp. Det går ju faktiskt att bli bättre. Fy fan jag ville dö när ångesten var som värst, men för barnens skull måste man bara köra vidare. Den smärtan vill du inte ge dem.

Edit: skit också du har redan testat Escitalopram ser jag. Och antagligen jobbat hårt med psykolog? Hur ser livet ut i övrigt? Är du nöjd? Stress? Någon teori varför det är extra jobbigt nu?
Senast redigerad av Yxansurtant 2020-10-04 kl. 22:37.
Citera
2020-10-04, 22:34
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Min OCD är inne på värsta skovet på många år och tror inte att det går vägen den här gången. Har skrivit brevet och börjat planera men vill inte dö, har barn och i övrigt ett perfekt liv. Sjukvården har gjort sitt och nu är det antingen ett mirakel eller så är det slut.
Finns det någon som har en lite gnutta hopp att ge så vore jag mer än tacksam. Svår OCD som handlar om otrohet, våld eller vad fan den vill plåga mig med.

Min far har snart klarat 75 år med vad som troligen är OCD. Inte för att han är frisk eller trevlig eller vettig, men han lever.
Citera
2020-10-04, 22:50
Medlem
Citat:
Släng gärna tråden.
Man är inte sina tankar. De är endast ett redskap som människan har liksom sina armar och ben mm. Dock mycket svårare att få kontroll över men det är möjligt genom bl.a. meditation och att vara medveten över sin tankarverksamhet.
Det är svårt och man får "träna" att vara medveten om sina tankar hela tiden, och förstå att detta endast är tankar och inte vem man är. Kolla in Eckart Tolle. Denna kunskap borde vara ett ämne i skolan som alla borde lära sig för att bättre förstå hur man själv och världen fungerar; https://youtu.be/6EwzvKF-o_Y
Citera
2020-10-07, 11:24
Medlem
SvenEastmans avatar
Lyfter tråden, chans att TS ser. Varje tvångssyndrom är unikt för varje person som drabbas men tvångssyndromen är även likadana i funktion, därför går det att bekämpa.
Citera
2020-10-15, 18:59
Medlem
jag har pratat med Matilda Naesström via telefon som är doktorand uppe vi Umeå Universitet. Hon är en del psyk teamet som utför dessa operationer. Detta för att jag själv lider av ocd. dbs verkar ju funka betydligt mera effektivt med mindre biverkningar. Hon sa att en del hade faktiskt kunna trappa ned medicinen och nån hade till och med slutat.
jag har själv tjötat med läkare en del om denna operation men det verkar som det är väldigt svårt att få den. Man ska mer vara eller mindre vara död vilket är för mig helt sjukt. Det är bara runt 300 patienter som har gjort den för ocd. Om man jämför med Parkinson som är uppemot 100 000 så är det en droppe i havet
Det dock bra om fler gör denna operation för då ökar deras underlag och förhoppningsvis blir det mer accepterat, för det är långt från alla patienter med tvångssyndrom som blir tillräckligt hjälpta med kbt eller medicin. Du verkar vara i läget att det gå inte dra på det längre så jag hoppas du kontaktar läkare omgående.
Annars kan jag tillägga att anafranil är den mest effektiva medicinen om man kan stå ut med biverkningar. Jag tror de ändå ha krav på att man måste testa den innan man gör dbs.
Senast redigerad av dean84 2020-10-15 kl. 19:51.
Citera
2020-10-15, 22:44
Medlem
Snälla begå inte självmord. <3 Du är betydelsefull för oss alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in