Citat:
Ursprungligen postat av
EnlitenUggla
Vilken som är bäst finns det säkert statistik på
Dvs hur ofta dom för sönder, service, och annat.
Sen vad man personligen tycker är bäst är ju personligt
Sen beror det ju på vilken storlek på maskin man har också
En 8tons cat vs 8ton kobelco, Den e svår
Däremot 30t volvo vs 30t hitachi hmmm
Det finns det säkerligen, men jag har inte koll över det. Av egen erfarenhet, så skulle jag säga att Kobelco har de mest driftsäkra maskinerna. Tidigare så hade jag även en Kobelco 8t från 95.
Startade karriären i en Case traktorgrävare, fick sedan en ny Lännen. Traktorgrävaren från Lännen var det mkt fel med, och jag är bara tacksam över att jag inte har kört Lännen sedan dess. Körde en gammal och sliten CAT 18 tonnare ett bra tag innan jag fick en ny 22t Komatsu, komforten i Komatsun var oslagbar också var det en jäkligt pålitlig maskin. I mitt nuvarande jobb så började jag först med Hydrema traktorgrävare, hade den i drygt två år innan jag fick en ny Hitachi 8t som jag hade i 7 år fram tills jag fick den nya SK 140 i 2016. Körde även en Volvo hjulgrävare i några månader, dessutom så har jag privat en Komatsu 5t minigrävare. Av andra minigrävare så har jag erfarenheter med allt från Hanix, Pel-Job, Kubota, Volvo och Kobelco.
Av mina erfarenher så måste jag säga att Kobelco sticker ut, men vi har väl alla olika erfarenheter och alla tycker väl olikt.