2020-09-25, 17:27
Medlem
Generalanderssons avatar
Jag har genom årens gång kört flera olika maskiner, och har kört nästan allt av olika märken. Men är det ett märke som jag gillar för att deras maskiner är bra att köra och pålitliga så är det Kobelco. Har sedan sommaren 2016 haft en Kobelco SK 140SR med GPS styrning på jobbet, och det är den bästa maskinen jag nånsin har kört. Mkt bekväm att köra också har det på fyra inte varit ngt fel med den, den arbetar som en klocka. Andra märken som jag gillar är CAT, Hitachi, Komatsu och Volvo, dock så gillar jag inte maskiner från varken JCB, New Holland eller Doosan.

Vilket märke på grävmaskiner föredrar ni?
Citera
2020-09-25, 17:29
Medlem
NeoVains avatar
Caterpillar brukar väl vara bäst? Bäst kvalité, håller längst osv. Ett intryck jag fått iaf.
Citera
2020-09-25, 17:37
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Caterpillar brukar väl vara bäst? Bäst kvalité, håller längst osv. Ett intryck jag fått iaf.

Gällande kvalitet bör Komatsu överträffa CAT med god marginal.
Citera
2020-09-25, 17:39
Avslutad
Vilken som är bäst finns det säkert statistik på
Dvs hur ofta dom för sönder, service, och annat.

Sen vad man personligen tycker är bäst är ju personligt

Sen beror det ju på vilken storlek på maskin man har också

En 8tons cat vs 8ton kobelco, Den e svår

Däremot 30t volvo vs 30t hitachi hmmm
Citera
2020-09-25, 17:41
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
CAT har bra och driftsäkra maskiner. Men CAT är också bland de allra dyraste maskinerna att köpa som ny, och delar till deras maskiner är inte billiga. En maskin från tex Kobelco eller Volvo är som oftast billigare att ha i drift än vad maskiner från CAT är, inte för att det brukar vara mer strul på maskiner från CAT än vad det är med övriga märken, men för att delarna till CAT brukar vara dyrare än vad som är tillfället till andra märken - även servicen från CAT är ganska så kostsam.

Men CAT levererar förstaklassiga maskiner.
Senast redigerad av Generalandersson 2020-09-25 kl. 17:50.
Citera
2020-09-25, 17:59
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
CAT har bra och driftsäkra maskiner. Men CAT är också bland de allra dyraste maskinerna att köpa som ny, och delar till deras maskiner är inte billiga. En maskin från tex Kobelco eller Volvo är som oftast billigare att ha i drift än vad maskiner från CAT är, inte för att det brukar vara mer strul på maskiner från CAT än vad det är med övriga märken, men för att delarna till CAT brukar vara dyrare än vad som är tillfället till andra märken - även servicen från CAT är ganska så kostsam.

Men CAT levererar förstaklassiga maskiner.

Jo det kostar att ligga på topp, men priset är ju en klar nackdel såklart. Jag bortsåg från priset, men det är ju bra att de har konkurrens.

Men det gäller inte bara maskiner, jag hade ett par tennisskor ifrån CAT en gång, de höll i 10+ år och såg fortfarande bra ut, kastade dem för att jag var trött på att alltid gå i samma skor. De var dyra(1399 i början av 2001), men utslaget på krona/år så blev de billigare än något annat. Bästa kvalitén jag någonsin haft på ett par skor. Bara en fotnot.

Edit: De liknade dessa men var snyggare med mer gult och såg lite sportigare ut. https://workingperson.com/media/catalog/product/cache/1/image/400x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/cat-90285-p_01.jpg
Senast redigerad av NeoVain 2020-09-25 kl. 18:03.
Citera
2020-09-25, 19:12
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vilken som är bäst finns det säkert statistik på
Dvs hur ofta dom för sönder, service, och annat.

Sen vad man personligen tycker är bäst är ju personligt

Sen beror det ju på vilken storlek på maskin man har också

En 8tons cat vs 8ton kobelco, Den e svår

Däremot 30t volvo vs 30t hitachi hmmm
Det finns det säkerligen, men jag har inte koll över det. Av egen erfarenhet, så skulle jag säga att Kobelco har de mest driftsäkra maskinerna. Tidigare så hade jag även en Kobelco 8t från 95.

Startade karriären i en Case traktorgrävare, fick sedan en ny Lännen. Traktorgrävaren från Lännen var det mkt fel med, och jag är bara tacksam över att jag inte har kört Lännen sedan dess. Körde en gammal och sliten CAT 18 tonnare ett bra tag innan jag fick en ny 22t Komatsu, komforten i Komatsun var oslagbar också var det en jäkligt pålitlig maskin. I mitt nuvarande jobb så började jag först med Hydrema traktorgrävare, hade den i drygt två år innan jag fick en ny Hitachi 8t som jag hade i 7 år fram tills jag fick den nya SK 140 i 2016. Körde även en Volvo hjulgrävare i några månader, dessutom så har jag privat en Komatsu 5t minigrävare. Av andra minigrävare så har jag erfarenheter med allt från Hanix, Pel-Job, Kubota, Volvo och Kobelco.

Av mina erfarenher så måste jag säga att Kobelco sticker ut, men vi har väl alla olika erfarenheter och alla tycker väl olikt.
Senast redigerad av Generalandersson 2020-09-25 kl. 19:14.
Citera
2020-09-25, 20:56
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Carman
Landsverk
Citera
2020-09-25, 20:58
Medlem
Henriksss avatar
Hur långt är ett snöre?
Vad är bäst för dig?
Billigast i inköp?
Billigast service?
Enklast att meka med själv?
Vad är ”bäst” för dig?
Citera
2020-09-25, 22:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Carman
Landsverk
Nää, tror nog att Carmens bäst före datum har löpt ut.
Citera
2020-09-25, 22:58
Medlem
Revejs avatar
Huddig
Citera
2020-09-25, 23:39
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Huddig
Huddig har jag ingen erfarenhet av, men de kan omöjligt vara sämre än vad Lännen är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in