2020-09-25, 19:32
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Lite det jag syftade på.

Restriktioner borde begränsat flödet -en löningsfredag - i ett skede smittspridningen ökar.

Men alla måste väl ta ett eget ansvar? Det vill säga, om man känner att det är katastrof med att folk "lever på som vanligt" så får man planera sina besök på folktäta platser? För min del, får du dock besöka bolaget exakt när du vill men gnäll helst inte om att alla andra är där och trängs.
Citera
2020-09-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tyder i sådant fall alltså på klustersmitta vilket Björn Ohlsen pekade mot, inte Tegnell - din idol. Ser gärna en länk på att ex Rinkeby/Järvaområdet inte ökar som t.e.x. Östermalm eller Danderyd. Jag har efterfrågat just detta, fall/kommun, i tråden men inte fått svar. Så ange källa eller länk tack då detta är mycket intressant.

fhm
bekräftade fall , daglig statistik
Veckorapport region/ stadsdel

Stockholm välj stadsdel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
För tillfället eller aggregerat?

Fra starten af pandemien til 20 Maj var gennemsnitsalderen på IVA 68 år. 80% i respirator og 37% døde.

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2020/september/unikt-dansk-covid19-studie-laegger-data-frem.aspx

Fra starten af pandemien til nu er gennemsnitsalderen på IVA 61 år.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Vad händer på Island, verkar som det smugit sig in ordentligt där. Rekordökning av fall.

Island har för övrigt en CFR på 0,46% just nu. CFR inte IFR.
Citera
2020-09-25, 19:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ändå blir dom rödlistade av Finland. Vittu va jag avskyr mina sossekärringar till statsråd

Jag beundrar dom. Jag är inte socialdemokrat, men jag applåderar Sanna Marin.

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade det varit mycket mindre problem med att resa över gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nu håller jag inte med dig om allt men det jag frågar mig är hur kunde smittan så snabbt komma in inom vården för de äldre, det var som en genväg nästan av smitta. Hur gick detta till vill jag ha ett svar på?

Kan det ha att göra med smittspridning utan symtom? Myndigheterna vilseledde folket med uppmaningen "stanna hemma när du är sjuk". Uppmaningen är förvisso inte fel; men den är otillräcklig för att stoppa Covid-19. Covid-19 har omfattande smittspridning redan innan individen får symtom på sjukdom. Folkhälsomyndigheten har ljugit för svenska folket om detta. Folkhälsomyndighetens information har förklarat att smittspridning utan symtom bara står för en minimal del av smittspridningen. Svenska folket har trott att man inte smittar ifall man inte känner sig sjuk, vilket har lett till att viruset snabbt nådde in till ålderdomshemmen.
Citera
2020-09-25, 19:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Fra starten af pandemien til 20 Maj var gennemsnitsalderen på IVA 68 år. 80% i respirator og 37% døde.

https://www.rigshospitalet.dk/presse-og-nyt/nyheder/nyheder/Sider/2020/september/unikt-dansk-covid19-studie-laegger-data-frem.aspx

Fra starten af pandemien til nu er gennemsnitsalderen på IVA 61 år.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Ok. Hur såg det ut i Norge och Finland?
Citera
2020-09-25, 19:45
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag menar en påtaglig ökning inte nödvändigtvis fördubbling. Vi kommer att se hur snabbt det går.

Stockholm kommer att visa svaret och trenden snart. Det är hit vi måste rikta blicken mot. Det kommer att öka i fall. Dock kommer inte dödstalen se lika illa ut i förhållande till antalet smittade som i våras då vi bl.a. har bättre behandlingsmetoder nu och större antal testade (vilket regeringen borde ha förstått och borde ha agerat kraftfullt i tidigt skede för att skjuta på smittan). Men jobbigt kommer det bli för de sköra äldre då vinterhalvårets coronavirus kommer nå dem i större utsträckning. Dessa kommer att förorsakas och med dem dödstalken öka. Här har ni svaret. Regeringen offrade våra sköra äldre. Man behöver bara lite sunt förnuft för att förstå detta. Sedan har vi långeffekts-skadorna men många av er är inte där än så det kan vi diskutera senare. Varje sosse borde skämmas.
Citera
2020-09-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Så 0.3% bär på ett genfel (felriktade antikroppar) som gör att sannolikhet ökar för att bli ordentligt risig betingat covidsmitta. Har jag tolkat rätt?

Orkar inte räkna, men det är en liten grupp. Öppnar för att inkluderas i gentester för sjukdomar och risker. Borde finnas en tjänst där man testar sig och sedan abonnerar för framtida liknande upptäckter som man får larm om för att undvika just de situationer eller ändra sin livsföring. Vet hur det är med ingifta allergiker. När vi ska ha middag då mejlar man menyn för godkännande innan.
Citera
2020-09-25, 19:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det spekuleras ju i de som haft andra corona-virus inte utvecklar sjukdomen även om de drabbas av smitta. Zlatan säger ju att han inte har några symptom alls, det kan ju vara fallet när det gäller honom.

Ja, eller att smittan inte tar lika lätt (skulle förklara en del) eller att man får lindrigare symtom. Så var fallet med mig. Blev utsatt för smitta inte bara en gång, men blev ej sjuk. När jag väl fick det så var det extremt lindrigt.

Har småbarn som varit mer eller mindre konstant förkylda under senaste åren, så man har liksom genomlidit en hel del förkylningsvirus. Ja, det kanske låter som en för enkel förklaring men vad vet man?
Citera
2020-09-25, 19:53
Medlem
Olydiga fransoser verkar ha smittat 100 på Island. Turister. Lever alltid rövare.

Around 100 domestic cases of COVID-19 that have arisen in Iceland the past few days can be traced to a pair of French tourists that came to the country in mid-August, Vísir reports. The two were put into isolation after testing positive for the novel coronavirus, but broke regulations. Three different strains of SARS-CoV-2 are responsible for Iceland’s 281 active cases.

https://www.icelandreview.com/society/covid-19-in-iceland-violated-isolation-and-infected-over-100/
Citera
2020-09-25, 19:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Så 0.3% bär på ett genfel (felriktade antikroppar) som gör att sannolikhet ökar för att bli ordentligt risig betingat covidsmitta. Har jag tolkat rätt?

Nja,

"Flawed interferon response,
the interferon response has been crippled by genetic flaws"

https://science.sciencemag.org/content/369/6511/1550
Citera
2020-09-25, 19:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Stockholm kommer att visa svaret och trenden snart. Det är hit vi måste rikta blicken mot. Det kommer att öka i fall. Dock kommer inte dödstalen se lika illa ut i förhållande till antalet smittade som i våras då vi bl.a. har bättre behandlingsmetoder nu och större antal testade (vilket regeringen borde ha förstått och borde ha agerat kraftfullt i tidigt skede för att skjuta på smittan). Men jobbigt kommer det bli för de sköra äldre då vinterhalvårets coronavirus kommer nå dem i större utsträckning. Dessa kommer att förorsakas och med dem dödstalken öka. Här har ni svaret. Regeringen offrade våra sköra äldre. Man behöver bara lite sunt förnuft för att förstå detta. Sedan har vi långeffekts-skadorna men många av er är inte där än så det kan vi diskutera senare. Varje sosse borde skämmas.

Nu är det höst o vi har hela vintern framför oss med potentiellt influensa+covid19 som kan härja ihop länge. Så tidpunkten för våg 2 är ju värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in