2020-09-24, 23:27
Medlem
Iran
Trodde dom var på väg att kväsa smittan. Men detta ser ut som en TREDJE våg..
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iran/
Citera
2020-09-24, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja, och mässlingen var en stor fara och är det även idag, kanske det är så enkelt att Covid-19 smittar lika enkelt som mässlingen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Measles

Vem vet egentligen hur smittan sprids men en sak är säker att Asien har klarat sig bättre av någon anledning som kallas munskydd som förhindrar spridningen av smitta.

Akta din tunga så du inte få en varning. Jag tror också på aerosolsmitta, kanske inte av alla, men det räcker att ett fåtal har det så är man körd.
Citera
2020-09-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det vet jag väl, mässlingen smittar även från huden, men bortset från det, hur tror du att det smittar, låt tanken leva?
Om du går in i ett rum där en person med mässlingen befunnit sig flera timmar tidigare, så kan du bli smittad. Trots att du inte rör vid något.

Det kallas luftburen smitta, och är precis det coronavirus inte är. Det är förknippat med R0-värden över tio.
Citera
2020-09-24, 23:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag kan faktiskt föreställa mig att tyskarna hittar hälften. Om det är någon som gör det, så är det tyskarna, med sin alarmistiska inställning och industriella smittspårningsapparat. De har ju även lyckats hålla tillbaka smittan förvånansvärt bra.

Tyskarna testar över en miljon i veckan, och har nästan världens lägsta ratio av cov-positiva. Bara 0.8% (eller nåt sånt) av testen är positiva.

Ändå blir dom rödlistade av Finland. Vittu va jag avskyr mina sossekärringar till statsråd
Citera
2020-09-24, 23:32
Medlem
Argentina
Såg ut som dom skulle kväsa "snuvan" - men nu vet jag inte vad man ska tro
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/argentina/
Citera
2020-09-24, 23:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du går in i ett rum där en person med mässlingen befunnit sig flera timmar tidigare, så kan du bli smittad. Trots att du inte rör vid något.

Det kallas luftburen smitta, och är precis det coronavirus inte är. Det är förknippat med R0-värden över tio.

Jag säger att resultaten på världsspridning säger att det är luftburet för det finns ingen bra förklaring för något annat.
Citera
2020-09-24, 23:34
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Akta din tunga så du inte få en varning. Jag tror också på aerosolsmitta, kanske inte av alla, men det räcker att ett fåtal har det så är man körd.

Du, jag pratade om aerosoler i februari men WHO och FHM pratade om droppsmitta.

Å andra sidan kan man med gott stöd lura ett land att smittan är droppsmitta enbart, men tyvärr så började landets medborgare dö i snabb takt, det var en stor lögn som utraderade många svaga äldre på grund av att vi hade en expert.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-24 kl. 23:39.
Citera
2020-09-24, 23:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vem betalar? Vad tror du? DU såklart i slutändan ..

Ja. Jag har en stark misstanke att priset på mina tågbiljetter kommer att påverkas.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis som alla andra kostnader också angående Corona

När vi pratar om alla andra kostnader i epidemins spår, så pratar vi om ganska rejält stora pengar.

Tänkte Folkhälsomyndigheten och regeringen på dessa kostnader, när dom lät gränserna stå öppna för smittbärare att flöda in? Eller var dom för korkade för att inse kostnaderna? Eller var dom bara likgiltiga?

Även ifall epidemin hade stoppats vid gränsen, så hade viruset förmodligen ändå letat sig in i Sverige till slut. Men jag tänker mig att det kanske hade skett på ett sätt som kunde vara mer skonsamt för både hälsan och ekonomin. Den plötsliga anstormningen av en stor mängd smittbärare var inte bra för Sverige.

Trots det, så försöker Anders Tegnells anhängare utmåla Anders Tegnell som en frälsning för ekonomin.

Jag hävdar att Anders Tegnell är en katastrof för både hälsan och ekonomin.
Citera
2020-09-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du verkar ju efterbliven. Tror du inte folk lyssnar mer på vad de vill höra, dvs nu när man kommenterat att Sverige har immunitet och klarar sig bättre osv. Vilken information klarar jag inte att ta in? Jag förklarar varför folk slutar bry sig - för att Tegnell misslyckas i sin kommunikation. Han är ta mig fan sämst

Nej till skillnad från dig har ju de flesta har ju onekligen lyssnat och förstått, därmed har vi ju haft stadigt sjunkande smitta i 4 månader. Tycker det är väl utmärkt kommunikation. Alarmisterna och sverigehatarna som du har ju allmänt misslyckats mer er kommunikation, då folk har hållit avstånd, undvikit onödiga sociala kontakter och tvättat händerna istället för att gråtrunka i mammas källare med förra veckans spermaknastriga tubsocka lindad runt käften.

Givetvis kommer folk med liv, jobb, karriär, familj och sociala nätverk att börja känna en viss trötthet i isolationen. Människan är sociala djur, något missanpassade socfall och hysteriker ofta är helt oförstående för. Tyvärr är det väl effekten av detta vi ser, det är ju en utmaning som många andra länder möter nu också.
Senast redigerad av Pica-pikant 2020-09-24 kl. 23:43.
Citera
2020-09-24, 23:42
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att det skulle röra sig om speciellt många fall i jämförelse med de fall där flera eller alla smittats i hushållet är givetvis lögn och förbannad dikt. Att sedan vissa/enstaka individer är mindre smittsamma än andra är i sig inget märkligt.
Ok, det har redan hänt flera kollegor till mig. Men du har nog rätt, det mesta med Covid är faktiskt ren lögn och dikt.
Citera
2020-09-24, 23:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag känner nog bara två personer som haft covid, två 25-åringar som av olika anledningar råkat bo hemma hos föräldrarna. Den ena familjen var väldigt försiktiga och den andra var, som jag tycker, väldigt oförsiktiga.
Inte i någon familj fördes smittan vidare till någon annan.

Edit: Jag vill inte påstå att detta är vanligt, men det är ändå märkligt att smittan inte förs vidare inom hushållet när man, som i den ena familjen, inte alls gör något för att undvika att smittan sprids.

Ja, det är märkligt? Kanske har dessa familjer mer än ett badrum och kanske äter de inte gemensamt vid matbordet?
Citera
2020-09-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Jag har en stark misstanke att priset på mina tågbiljetter kommer att påverkas.

När vi pratar om alla andra kostnader i epidemins spår, så pratar vi om ganska rejält stora pengar.

Tänkte Folkhälsomyndigheten och regeringen på dessa kostnader, när dom lät gränserna stå öppna för smittbärare att flöda in? Eller var dom för korkade för att inse kostnaderna? Eller var dom bara likgiltiga?

Även ifall epidemin hade stoppats vid gränsen, så hade viruset förmodligen ändå letat sig in i Sverige till slut. Men jag tänker mig att det kanske hade skett på ett sätt som kunde vara mer skonsamt för både hälsan och ekonomin. Den plötsliga anstormningen av en stor mängd smittbärare var inte bra för Sverige.

Trots det, så försöker Anders Tegnells anhängare utmåla Anders Tegnell som en frälsning för ekonomin.

Jag hävdar att Anders Tegnell är en katastrof för både hälsan och ekonomin.

Tegnell och Giesecke och resten av FHM är en Guds välsignelse till Sverige.

Näst på listan står Löfven - och Maggan.

Finlands ekonomer är gröna av avundsjuka när de tittar på Sveriges ekonomi - och framtid.

Vi pratar inte här i Sverige om "tio kolsvarta år framför oss" utan får njuta av skattelättnader på 3miljarder istället.

En medalj ur kungens hand vore det enda rimliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in