2020-09-22, 21:53
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
OK, jag har inte hört radioinslaget så tack för klargörandet. Många nordafrikaner är bra på franska. Det är högst sannolikt just därför många av dem vill till just Frankrike (eller Belgien). Vilket i sig är lite ironiskt med tanke på att de för några decennier kämpade just för att slippa fransmännen...

Visst har många människor en tendens att överdriva sina meriter, speciellt om de vet att ingen kommer kolla om det stämmer. Min erfarenhet av folk från MENA är att de oftast är de som överdriver i särklass mest. Vilket dessvärre även medför att de som verkligen är helt sanningsenliga ifrågasätts.

Likväl är det inte säkert att de som väljer att medverka i en intervju är representativa för gruppen som helhet. Vilket förvisso inte förtar medias innerliga önskan att beskriva invandrare som t.ex. mycket högt utbildade.

Representativa? Inom den statistiska vetenskapen betraktas sk på-sta'na intervjuer som helt förkastliga ur ett representativ-perspektiv.
Citera
2020-09-22, 22:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Representativa? Inom den statistiska vetenskapen betraktas sk på-sta'na intervjuer som helt förkastliga ur ett representativ-perspektiv.

Precis. Du missförstår mig kanske, vi två säger exakt samma sak.

Personer som intervjuas på stan kan mycket väl prata skit. Och det är heller inget som säger att de är representativa.
Citera
2020-09-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/artikel/7558357

"EU satsar mer och mer pengar på att stärka sin yttre gräns för att stoppa flyktingar och migranter. I morgon presenterar EU-kommissionären Ylva Johansson sitt förslag till en ny gemensam migrationspolitik för Europa.
Hittills har länder och partier inte lyckats komma överens och nu väntar nya förhandlingar om att skapa asylläger vid den yttre gränsen för att snabbare kunna avvisa ekonomiska migranter och att stärka relationerna med grannländer utanför EU. Samtidigt fortsätter fler människor att komma till Europa.
Vår migrationskorrespondent Alice Petrén rapporterar från gränsen mellan Italien och Frankrike vid Rivierian."

"Jag är IT-tekniker säger Zeid. Jag är utbildad kock, säger Mohammed. Men i Algeriet finns inga pengar, inga jobb och de med makt och som styr landet är lata, korrupta och usla.

I Marseille väntar släktingar på dem, men åtminstone Zeid skulle vilja komma till Tyskland - ett land som jag hör många asylsökande drömma om. Sverige däremot är de totalt ointresserade av, det verkar vara som Algeriet - inga jobb och korrupt, säger de."

Håller bilden av Sverige på att förändras?

Att det är svårt att hitta jobb i Sverige, speciellt om man är invandrare, och dubbelt så om man är invandrare från utanför Europa, är sant.

Det intressanta här är, att dessa migranter med muslimskt klingande namn uttryckligen vill flytta dit där det går att hitta OK jobb. De är inte alls intresserade av att leva på bidrag, även om bostadsstandarden är hög...

Så ja, vinden har förhoppningsvist kantrat. För 50 år sedan var det självklart att flyktingar och invandrare ville i första hand ha jobb, eller åtminstone, lämplig utbildning så de kunde få jobb så småningom och bli självförsörjande.
Men under 70 talet började man vara snäll på fel sätt "det är ju synd om flyktingar, inte skall de behöva jobba, och så måste de gå svensk kurser och samhällsorientering, bla bla"... Och till dess får de leva på relativt frikostiga bidrag. Och när detta blev välkänd ute i världen, så då började det komma allt flera lyckosökare, som inte var ute efter bättre jobb och bättre liv, men som var helt OK med att leva på bidrag...
Jag säger inte att det gäller flertalet av nyinkomna, de flesta är bra folk, men den passiva slöa gruppen blev ganska vanlig med tiden...
Behövde de inte anstränga sig, så ansträngde de sig inte.
Citera
2020-09-22, 22:25
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Precis. Du missförstår mig kanske, vi två säger exakt samma sak.

Personer som intervjuas på stan kan mycket väl prata skit. Och det är heller inget som säger att de är representativa.

Hi-Five, och natti-natti för nu.
Citera
2020-09-23, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Nej, invandrare som vill göra rätt för sig lockas nog inte i någon större grad till Sverige. Att här inte finns några jobb och att korruptionen är omfattande bekymrar inte den som har tänkt leva på bidrag.

Sverige är bland världens absolut minst korrupta länder, så just där har du fel.
Citera
2020-09-24, 00:03
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Sverige är bland världens absolut minst korrupta länder, så just där har du fel.
Mest korrupta. Inte minst. Du har fått det om bakfoten, eller kanske du pratar tvärtomspråket.
Citera
2020-09-25, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Mest korrupta. Inte minst. Du har fått det om bakfoten, eller kanske du pratar tvärtomspråket.

Suck. Åk till ett korrupt land. Du har inte varit bortom Åland va?

Vidhåller också att jorden är rund.
Citera
2020-09-25, 18:14
Medlem
Citat:

Att Sverige är bäst på att dölja korruptionen betyder inte att det är minst
Citera
2020-09-25, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Att Sverige är bäst på att dölja korruptionen betyder inte att det är minst

Källa?
Citera
2020-09-26, 00:19
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:

Varför menar du att jag ska åka till ett korrupt land. Blir Sverige mindre korrupt genom att jag åker iväg? Nej. Sverige är ett av de absolut 100 % mest korrupta länder. Men det har accelererat till en fin toppenposition nu senaste 10 åren. Bara 10 år sedan var i alla fall 30-40 % lägre korruption. Nu har det exploderat som en champagnekork, enkelt sagt så :jag har rätt, du har fel.
Citera
2020-09-26, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Varför menar du att jag ska åka till ett korrupt land. Blir Sverige mindre korrupt genom att jag åker iväg? Nej. Sverige är ett av de absolut 100 % mest korrupta länder. Men det har accelererat till en fin toppenposition nu senaste 10 åren. Bara 10 år sedan var i alla fall 30-40 % lägre korruption. Nu har det exploderat som en champagnekork, enkelt sagt så :jag har rätt, du har fel.

Eftersom jag inte är en pajas, vill jag grunda mina påståenden på fakta.

https://tradingeconomics.com/country-list/corruption-rank

En av alla listor som rankar länder efter korruptionen. Här är Sverige det femte minst korrupta landet i världen. Brukar ligga top fem i alla liknande jämförelser. I botten har du Somalia, Sydsudan, Syrien och Afghanistan.

Men enligt dig skulle alltså Sverige hamna bland dessa.

Frågan inställer sig, vilken fakta har du som t.ex. Transparency international inte har?

Kan inte du ringa upp dessa organisationer och berätta för dem? Hej, Det är jag som är Uncorruptable på Flashback.
Citera
2020-09-26, 07:49
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Eftersom jag inte är en pajas, vill jag grunda mina påståenden på fakta.

https://tradingeconomics.com/country-list/corruption-rank

En av alla listor som rankar länder efter korruptionen. Här är Sverige det femte minst korrupta landet i världen. Brukar ligga top fem i alla liknande jämförelser. I botten har du Somalia, Sydsudan, Syrien och Afghanistan.

Men enligt dig skulle alltså Sverige hamna bland dessa.

Frågan inställer sig, vilken fakta har du som t.ex. Transparency international inte har?

Kan inte du ringa upp dessa organisationer och berätta för dem? Hej, Det är jag som är Uncorruptable på Flashback.
Men du ÄR en pajas som länkar till politiska tramssidor. Du ser det ju själv eller Länkar till politisk sida och sedan tar det som fakta. Problemet är ju att du inte har någon som helst sjukdomsinsikt heller

Ringa upp politiska sidor och berätta för dem att de har fel. Ja för de hade ju lyssnat! Ungefär som miljöpartiet hade lyssnat när man hade ringt och sagt att de förstör folks ekonomi. Haha. Nej politiska idioter som dig och MP går inte bota. Det är bara kula i huvudet som är lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in