https://sverigesradio.se/artikel/7558357
"EU satsar mer och mer pengar på att stärka sin yttre gräns för att stoppa flyktingar och migranter. I morgon presenterar EU-kommissionären Ylva Johansson sitt förslag till en ny gemensam migrationspolitik för Europa.
Hittills har länder och partier inte lyckats komma överens och nu väntar nya förhandlingar om att skapa asylläger vid den yttre gränsen för att snabbare kunna avvisa ekonomiska migranter och att stärka relationerna med grannländer utanför EU. Samtidigt fortsätter fler människor att komma till Europa.
Vår migrationskorrespondent Alice Petrén rapporterar från gränsen mellan Italien och Frankrike vid Rivierian."
"Jag är IT-tekniker säger Zeid. Jag är utbildad kock, säger Mohammed. Men i Algeriet finns inga pengar, inga jobb och de med makt och som styr landet är lata, korrupta och usla.
I Marseille väntar släktingar på dem, men åtminstone Zeid skulle vilja komma till Tyskland - ett land som jag hör många asylsökande drömma om. Sverige däremot är de totalt ointresserade av, det verkar vara som Algeriet - inga jobb och korrupt, säger de."
Håller bilden av Sverige på att förändras?