2020-09-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och om vi inte kommer att se fler dödsfall under den kommande månaden, vad är orsaken till detta?

Det kommer vi att få se. Men behandlingarna är såklart lite bättre nu. Men 600 konstaterat smittade innebär definitivt att minst 6 kommer att trilla av pinnen inom några veckor. Man får ju anta att dessa hade symtom så de tillhör med andra ord en sjukare grupp än på kryssningsfartyget (Diamond Princess) där, om jag förstått saken rätt, IFR låg kring 1%.
Citera
2020-09-25, 17:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ju mer fall länder har desto mer dör, det såg vi även i våras i Sverige.
70-80% av de som avled var äldre än 70 år. Det såg vi våras.
Och om smittan nu ökar bland yngre samt de yrkesaktiva, vilket utfall kan vi då vänta oss?
Citera
2020-09-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ingen tror på en vänligare virusstam, detta på grund av att det är helt omöjligt att verifiera detta.
Man kan heller inte chansa på att detta stämmer.

Kan köpa att man inte kan chansa, men fortsätter kurvorna över nya smittofall och nya dödsfall luta olika blir det till slut omöjligt att blunda för det. Den franske sjukhusdirektören ser tydligen inte uttalandet som en chansning och vad jag vet har han inte fått sparken.
Citera
2020-09-25, 17:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det kommer vi att få se. Men behandlingarna är såklart lite bättre nu. Men 600 konstaterat smittade innebär definitivt att minst 6 kommer att trilla av pinnen inom några veckor. Man får ju anta att dessa hade symtom så de tillhör med andra ord en sjukare grupp än på kryssningsfartyget (Diamond Princess) där, om jag förstått saken rätt, IFR låg kring 1%.
Den siffran vet vi exakt ingenting om, detta då passagerarna på fartyget var äldre.
Smittan i Stockholm sprids bland alla åldersgrupper. Yngre har en mycket lägre IFR.
Citera
Medlem
Citat:
70-80% av de som avled var äldre än 70 år. Det såg vi våras.
Och om smittan nu ökar bland yngre samt de yrkesaktiva, vilket utfall kan vi då vänta oss?
Då kan vi troligen förvänta oss mer döda.
Vad tror du? Kommer färre dö kommande veckor än föregående om vi har mer fall?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan köpa att man inte kan chansa, men fortsätter kurvorna över nya smittofall och nya dödsfall luta olika blir det till slut omöjligt att blunda för det. Den franske sjukhusdirektören ser tydligen inte uttalandet som en chansning och vad jag vet har han inte fått sparken.
Man får inte sparken för att man uttrycker en åsikt.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Stäng av alla köpcentrum och tunnelbana och pendeltåg i Stockholm.
Smittfallen i Stockholm är i samma nivå som i April när det var värst.
Värre lär det bli utan restriktioner.

Stänga av tunnelbana och pendel?? Hur tänker du då? Alla har inte bil, eller cykel/gångavstånd till sina arbeten??

Nej, fler avgångar behövs för att undvika trängsel!
Citera
2020-09-25, 17:06
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Och om vi inte kommer att se fler dödsfall under den kommande månaden, vad är orsaken till detta?
Självklart kommer vi få se fler dödsfall - dock inte samma ökning som i våras. Anekdotiska datapunkter från vården tycks ju tyda på att dödligheten har halverats tack vare bättre behandling och förståelse av sjukdomen.
Citera
2020-09-25, 17:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vad jag förstått innebär inte upphävning av besöksförbud att anhöriga ska få välla in på boenden. Vet flera äldreboenden i Stockholm som planerar för fortsatt besök inomhus samt i speciella rum. Det är alltså inte fritt fram att gå in på själva avdelningarna, som jag förstår. Det kommer finnas fortsatta restriktioner, men jag antar att det är upp till varje SÄBO att avgöra hur lokalt.

Jag tycker det är bra att man får besöka sina anhöriga, för isolering innebär stort lidande för människor som kanske inte har så långt kvar i livet. Däremot bör besöken ske på ett säkert sätt även i fortsättningen, så länge det finns en befintlig smittspridning i samhället.

Finns både plus och minus. Går det att lösa besök så de sker på ett säkert sätt är det förstås bra.
Citera
2020-09-25, 17:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Då kan vi troligen förvänta oss mer döda.
Vad tror du? Kommer färre dö kommande veckor än föregående om vi har mer fall?
Beror fullständigt på vilka som smittas.
Citera
2020-09-25, 17:09
Medlem
Citat:
Den siffran vet vi exakt ingenting om, detta då passagerarna på fartyget var äldre.
Smittan i Stockholm sprids bland alla åldersgrupper. Yngre har en mycket lägre IFR.

Om de flesta smittade är yngre så har du nog rätt. Men på en bred befolkning kan nog kryssningssiffrorna stämma rätt bra. Även om resenärerna var lite äldre än en genomsnittsbefolkning så är de ju ändå mycket friskare än t.ex folk på äldreboende. Man åker inte på kryssning om man är gammal och skröplig.
Citera
2020-09-25, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Över 600 fall tyder på att vi troligen se få mer döda kommande månaden.
Flockimmunitet som Tegnell sysslande med fungerade inte.

https://omni.se/expert-overdriven-syn-pa-immunitet-i-stockholm/a/aP2Bj7
Det vore dock intressant att se smittan områdesvis. Jag tror (och hoppas) att åtminstone de som drabbades hårdast i våras slipper undan. Annars får vi nog alla ta oss en riktig funderare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in