Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag förstår att många människor tycker det är jobbigt med isolering, men att häva besöksförbudet nu när smittan ökar känns som dålig tajming. Risken är ju att det tar en sjujäkla fart igen. Känns klart oroande.
Känns som allt hopp står till vaccin för att leva med det här viruset kommer inte att bli kul.
När väntas förresten resultaten av FAS3 studierna rörande de vaccinkandidater som finns?
Vad jag förstått innebär inte upphävning av besöksförbud att anhöriga ska få välla in på boenden. Vet flera äldreboenden i Stockholm som planerar för fortsatt besök inomhus samt i speciella rum. Det är alltså inte fritt fram att gå in på själva avdelningarna, som jag förstår. Det kommer finnas fortsatta restriktioner, men jag antar att det är upp till varje SÄBO att avgöra hur lokalt.
Jag tycker det är bra att man får besöka sina anhöriga, för isolering innebär stort lidande för människor som kanske inte har så långt kvar i livet. Däremot bör besöken ske på ett säkert sätt även i fortsättningen, så länge det finns en befintlig smittspridning i samhället.