2020-09-25, 16:53
Medlem
"Just nu vårdas sex patienter på intensivvårdsavdelning i Region Stockholm för covid-19. Det är fyra fler än förra rapporten i tisdags. Utöver intensiven vårdas 24 patienter på övriga avdelningar i regionen. Totalt vårdas alltså 30 patienter med covid-19 på sjukhus i regionen, vilket totalt är tre fler än i tisdags."

svt.se
Citera
2020-09-25, 16:54
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är inte emot att man isolerar Stockholm men framför allt vill jag att man i Stockholm agerar så snabbt som möjligt.

Antal rapporterade fall mer än dubbleras på en vecka i Stockholm och ingen gör ett skit. Skandal!

Finnarna är förresten snabba på att förstå att smittan krsftigt ökar i Sverige. De har redan beslutat att återinföra reserestriktionerna mot Sverige. Det var endast ett par veckor som det var hävda restriktioner.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7560990, igår

Vi har haft flera månader på att förbereda oss ordentligt. Tegnell vet vad som hände på våra äldreboenden i våras så nu kan han inte skylla ifrån sig. Dock så har han varit upptagen med att ge tv-intervjuer i utländska kanaler och kolla på youtube-videos.

Smittan kan öka snabbare i Stockholms innerstad
Smitta på äldreboenden: ”En varningsklocka”
Citat:
Fler nya coronafall har upptäckts på äldreboenden i Region Stockholm. Även om det handlar om låga antal bör det ses som en varningsklocka, säger smittskyddsläkaren Maria Rotzén Östlund till SvD.
Sverige har tidigare pekats ut som ett undantag i Europa av statsepidemiolog Anders Tegnell, men nu syns svaga tecken på att smittspridningen kan öka även här. Ett av områdena där antalet nya bekräftade fall stiger är Stockholmsregionen.
Enligt Folkhälsomyndighetens statistik om antalet nya fall per stadsdel och kommun finns stora geografiska skillnader i regionen. Flest antal nya bekräftade fall finns i Stockholms innerstad.
På Södermalm upptäcktes förra veckan 52 nya fall, vilket är nästan tre gånger fler än veckan innan. Även Norrmalm, Östermalm och Kungsholmen har sett en kraftig ökning den senaste tiden.

källa svd
Citera
2020-09-25, 16:55
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår att många människor tycker det är jobbigt med isolering, men att häva besöksförbudet nu när smittan ökar känns som dålig tajming. Risken är ju att det tar en sjujäkla fart igen. Känns klart oroande.
Känns som allt hopp står till vaccin för att leva med det här viruset kommer inte att bli kul.

När väntas förresten resultaten av FAS3 studierna rörande de vaccinkandidater som finns?

Vad jag förstått innebär inte upphävning av besöksförbud att anhöriga ska få välla in på boenden. Vet flera äldreboenden i Stockholm som planerar för fortsatt besök inomhus samt i speciella rum. Det är alltså inte fritt fram att gå in på själva avdelningarna, som jag förstår. Det kommer finnas fortsatta restriktioner, men jag antar att det är upp till varje SÄBO att avgöra hur lokalt.

Jag tycker det är bra att man får besöka sina anhöriga, för isolering innebär stort lidande för människor som kanske inte har så långt kvar i livet. Däremot bör besöken ske på ett säkert sätt även i fortsättningen, så länge det finns en befintlig smittspridning i samhället.
Citera
2020-09-25, 16:57
Medlem
Över 600 fall tyder på att vi troligen se få mer döda kommande månaden.
Flockimmunitet som Tegnell sysslande med fungerade inte.

Citat:
Expert: Överdriven syn på immunitet i Stockholm
Citat:
Vissa experter kan ha haft en överdrivet optimistisk syn på immuniteten i Stockholm, enligt epidemilogen Jonas Björk, rapporterar SvD. Detta efter att antalet nya fall med smittade i Stockholm har fördubblats på två veckor.
https://omni.se/expert-overdriven-syn-pa-immunitet-i-stockholm/a/aP2Bj7
Senast redigerad av TonyDR 2020-09-25 kl. 17:00.
Citera
2020-09-25, 16:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med om att det ökar oväntat snabbt. Min teori, som dock ingen i tråden , ingen på FHM, dock en fransk professor och sjukhusdirektör, tror på, är att viruset nu är mindre dödligt men mer smittsamt än tidigare. Får inga siffror att stämma annars. Att vinterns klimat skulle göra någon negativ skillnad i någon större utsträckning har jag svårt att tro på, då Mexiko under sommaren tillhört de hårdare drabbade länderna.

Ingen tror på en vänligare virusstam, detta på grund av att det är helt omöjligt att verifiera detta.
Man kan heller inte chansa på att detta stämmer.
Citera
2020-09-25, 16:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Över 600 fall tyder på att vi troligen se få mer dödsfall kommande månaden.
Flockimmunitet som Tegnell sysslande med fungerade inte.

https://omni.se/expert-overdriven-syn-pa-immunitet-i-stockholm/a/aP2Bj7
Och om vi inte kommer att se fler dödsfall under den kommande månaden, vad är orsaken till detta?
Citera
2020-09-25, 16:58
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Haha vilken målande beskrivning. Jag sitter inte och runkar med en tubsocka i källaren men tack för skrattet. Man utgår ofta från sig själv i sin verklighetsbeskrivning

Jag är inte alarmist, men
Tegnell är urusel kommunikatör och statsepidemiolog, punkt. Man lyckades inte skydda boendena med tusentals döda åldringar. Jämför med grannländer. Det beroddde på Tegnell och gieseckes inkompetens. och nu har han failat med att lyckas få folk att fortsätta stanna hemma från kontoren så smittan kommer explodera igen.

Arbetsgivare måste också vara mer tillmötesgående vad gäller hemma-arbete.
Jag tycker Tegnell försökt kommunicera att "jobba hemma" under hela tiden?
Citera
2020-09-25, 17:00
Medlem
pandemin tar ju slut omkring 2 år ändå
Citera
2020-09-25, 17:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Arbetsgivare måste också vara mer tillmötesgående vad gäller hemma-arbete.
Jag tycker Tegnell försökt kommunicera att "jobba hemma" under hela tiden?
Detta med att arbeta hemma, hur stor nytta gör det i verkligheten?

De flesta kontorsarbeten (jobb som kan utföras hemifrån) utförs i samarbete med ett begränsat antal kollegor. Och om kollegorna följer riktlinjer gällande avstånd, handtvätt med mera, är risken att smittas då så stor på kontoret?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vi har haft flera månader på att förbereda oss ordentligt. Tegnell vet vad som hände på våra äldreboenden i våras så nu kan han inte skylla ifrån sig. Dock så har han varit upptagen med att ge tv-intervjuer i utländska kanaler och kolla på youtube-videos.

Smittan kan öka snabbare i Stockholms innerstad
Smitta på äldreboenden: ”En varningsklocka”

källa svd
Tegnell: Flockimmunitet är en effekt av att jag inte agerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och om vi inte kommer att se fler dödsfall under den kommande månaden, vad är orsaken till detta?
Ju mer fall länder har desto mer dör, det såg vi även i våras i Sverige.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Håller med om att det ökar oväntat snabbt. Min teori, som dock ingen i tråden , ingen på FHM, dock en fransk professor och sjukhusdirektör, tror på, är att viruset nu är mindre dödligt men mer smittsamt än tidigare. Får inga siffror att stämma annars. Att vinterns klimat skulle göra någon negativ skillnad i någon större utsträckning har jag svårt att tro på, då Mexiko under sommaren tillhört de hårdare drabbade länderna.

Fast det där kan vara en felaktig slutsats. Fuktigt och hett väder kan få precis samma effekt på smittspridning som blött och kallt väder då folk är mer inomhus pga hettan och hög luftfuktighet kan öka virusets smittsamhet.

Men visst kan viruset ha blivit snällare i takt med att det smittat fler och fler, men det saknas väl belägg för det än så länge. Teorin har även framförts från italienska forskare. Andelen som blivit svårt sjuka verkar ha varit lägre under sommaren även bland smittade i riskgrupper.

Å andra sidan så kan det ju bero på fler faktorer. Man vet ju tex att immunförsvaret förändras oc stärks under sommarhalvåret.
Senast redigerad av fernebo 2020-09-25 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in