Citat:
Ursprungligen postat av
Gnomegirl
Jag måste bara fråga: Är det någon som vet om det är någon hemlig ingrediens i Bilanx som gör katterna så tokiga?
Både mina nuvarande och mina tidigare katter blir sjövilda när man tar fram det.
Har jämfört innehållsförteckningarna med andra sorter, vissa mycket dyrare och "lyxigare" utan att hittat några nämnvärda skillnader.
Sprayar de det med catnip, eller är det helt enkelt bara ett väldigt gott och bra torrfoder?
Det är ju förvisso bra med ett käk som katterna älskar, och till ett hyfsat pris. Men jag undrar lite över varför de blir så galna, dansar på bakbenen, suger in kinderna för att se extra utsvultna ut och jamar så det ekar i huset.
Den äldsta katten tom matvägrar blötfoder och annat i flera dagar om han inte får sin Bilanx. Inte ens strömming duger.
MVH/Gnomegirl.
Intressant och roligt skrivet.

Tänk hur olika det kan vara. Mina kissar får bara lite torrfoder som godis eller i aktivitetsleksakerna. Det är verkligen riktigt kass kattmat, men jag är inte så himla strikt att allt ska vara nyttigt precis jämt. Kissarna suktar verkligen efter torrisar och brukar kasta sig över vilken sort det än vara månde. Till och med njurfodret som jag köpt till gammelgubben, det ska visst inte vara nån höjdare. Kanske är det för att de förknippar det med beröm och belöning, som de äter alla sorters torrisar. Så är det inte med våtfodret.
Men - Enda torrfodret de har totalvägrat, som jag fick lov att ge bort till sist, var Bilanx spannmålsfritt! Det här var ett tag sedan, när spannmålsfritt fortfarande var en nymodighet, och de kanske har ändrat receptet nu. Jag har i vart fall inte köpt Bilanx igen.
Jag har inte heller hittat nåt "kattknark" i innehållsförteckningarna. Vad jag vet är att sista stadiet i tillverkningsprocessen är att spraya smakämnen över torrisarna. Det deklareras ibland som
digest, ibland som "buljong", ibland inte alls för det ingår i "köttbiprodukt". Vad jag förstått är det den här sprayningen som ger den mesta smaken, annars skulle det mest bara smaka mjöl. Det är väl nåt jätteäckligt i, typ buljong på tjurpungkulor eller grissnorre, som är bäst hålla hemligt....
Nu blir det intressant att se vad de andra medlemmarna säger om Bilanx-magin.