2020-09-15, 18:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Är blötmat väldigt mycket dyrare än torrfoder? Läste att de rekommenderar blötmat till kastrerade hankatter, eftersom för lite vätska kan göra att de får problem med urinvägarna.

Beror lite på vad man brukar köpa, generellt blir det dyrare. Men det billigaste våtfoder du kan hitta är bättre än det dyraste torrfodret. Och vått är bättre för alla katter, oavsett ålder, kön, kastrat eller ej, raskatt eller ej. Låt ingen lura dig att tro nåt annat.

Du kan komma lindrigt undan med t ex Mjau i stora burkar, som trots det låga priset är väldigt bra mat.
Citera
2020-09-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Beror lite på vad man brukar köpa, generellt blir det dyrare. Men det billigaste våtfoder du kan hitta är bättre än det dyraste torrfodret. Och vått är bättre för alla katter, oavsett ålder, kön, kastrat eller ej, raskatt eller ej. Låt ingen lura dig att tro nåt annat.

Du kan komma lindrigt undan med t ex Mjau i stora burkar, som trots det låga priset är väldigt bra mat.

Man kanske kan köra med en kombination av våt- och torrfoder? För att spara lite pengar.
Citera
2020-09-17, 17:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Man kanske kan köra med en kombination av våt- och torrfoder? För att spara lite pengar.

Ja, absolut. Det är mycket bättre än bara torrfoder. En del katter är skeptiska mot en ny sorts mat och det kan ta tid. Ett tips är att krossa torrfoder med en mortel eller hammare+plastpåse. Krydda våtfodret med pulvret.

För urinvägarnas skull kan du gärna hälla en extra skvätt vatten i våtfodret. De flesta katter tycker inte om att dricka nära matplatsen. Ha flera vattenskålar här och där i lägenheten. En del kissar vill gärna dricka ur glas, droppande kranar, spillvatten i duschen. Prova dig fram. Lycka till.
Citera
2020-09-18, 10:58
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Oj oj, över 100 kr/kg! Så dyr mat behöver du inte köpa. Dessutom är det grönsaker i, helt onödigt. Det är inte dålig mat men jag tycker inte den är värd sitt pris.

Du kan prova Mjau noga utvalt mousse som älskas av mina kissar:
https://www.mjau.se/kattmat/mjau-noga-utvalt/

Men tro det eller ej, Mjau i stor burk är väldigt bra mat för 12 kr/kg: https://www.mjau.se/kattmat/pate-med-kyckling

Icas kycklingfärs i burk och Ica basic i små fyrkantiga askar är bra och prisvärd mat även det som passar en växande kattunge.

Vad du ska titta efter vad gäller våtfoder är att det ska vara helfoder och inte innehålla vegetabiliskt protein. Det är inte så att dyrast är bäst utan det handlar mycket om marknadsföring och smak.

Nåt jag verkligen rekommenderar är Mush, fryst färskfoder, som finns på djuraffärer. Barf är den allra bästa kattmat som finns. Mush ligger på cirka 60 kr/kg om man köper storpack.
https://www.mushbarf.com/sv/produkt-kategori/katt/vaisto-sv/

Jag tycker du ska köpa en sån här eller nån av de andra aktiveringsleksakerna.
https://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/bollar_for_katter/250797

Man kan enkelt göra aktivitetsleksaker själv:
https://www.youtube.com/results?search_query=diy+activity+toys+cat

Jättebra tips, uppskattas!
Köpte denna låda som de hade på ICA:
https://www.mjau.se/kattmat/mjau-noga-utvalt-multibox-mousse
Och han fick faktiskt i sig två stycken burkar igår vilket får ses som ett godkännande från kissen.
Citera
2020-09-25, 16:41
Medlem
Gnomegirls avatar
Jag måste bara fråga: Är det någon som vet om det är någon hemlig ingrediens i Bilanx som gör katterna så tokiga?
Både mina nuvarande och mina tidigare katter blir sjövilda när man tar fram det.
Har jämfört innehållsförteckningarna med andra sorter, vissa mycket dyrare och "lyxigare" utan att hittat några nämnvärda skillnader.
Sprayar de det med catnip, eller är det helt enkelt bara ett väldigt gott och bra torrfoder?

Det är ju förvisso bra med ett käk som katterna älskar, och till ett hyfsat pris. Men jag undrar lite över varför de blir så galna, dansar på bakbenen, suger in kinderna för att se extra utsvultna ut och jamar så det ekar i huset.

Den äldsta katten tom matvägrar blötfoder och annat i flera dagar om han inte får sin Bilanx. Inte ens strömming duger.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2020-09-25, 20:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Jag måste bara fråga: Är det någon som vet om det är någon hemlig ingrediens i Bilanx som gör katterna så tokiga?
Både mina nuvarande och mina tidigare katter blir sjövilda när man tar fram det.
Har jämfört innehållsförteckningarna med andra sorter, vissa mycket dyrare och "lyxigare" utan att hittat några nämnvärda skillnader.
Sprayar de det med catnip, eller är det helt enkelt bara ett väldigt gott och bra torrfoder?

Det är ju förvisso bra med ett käk som katterna älskar, och till ett hyfsat pris. Men jag undrar lite över varför de blir så galna, dansar på bakbenen, suger in kinderna för att se extra utsvultna ut och jamar så det ekar i huset.

Den äldsta katten tom matvägrar blötfoder och annat i flera dagar om han inte får sin Bilanx. Inte ens strömming duger.

MVH/Gnomegirl.

Intressant och roligt skrivet. Tänk hur olika det kan vara. Mina kissar får bara lite torrfoder som godis eller i aktivitetsleksakerna. Det är verkligen riktigt kass kattmat, men jag är inte så himla strikt att allt ska vara nyttigt precis jämt. Kissarna suktar verkligen efter torrisar och brukar kasta sig över vilken sort det än vara månde. Till och med njurfodret som jag köpt till gammelgubben, det ska visst inte vara nån höjdare. Kanske är det för att de förknippar det med beröm och belöning, som de äter alla sorters torrisar. Så är det inte med våtfodret.

Men - Enda torrfodret de har totalvägrat, som jag fick lov att ge bort till sist, var Bilanx spannmålsfritt! Det här var ett tag sedan, när spannmålsfritt fortfarande var en nymodighet, och de kanske har ändrat receptet nu. Jag har i vart fall inte köpt Bilanx igen.

Jag har inte heller hittat nåt "kattknark" i innehållsförteckningarna. Vad jag vet är att sista stadiet i tillverkningsprocessen är att spraya smakämnen över torrisarna. Det deklareras ibland som digest, ibland som "buljong", ibland inte alls för det ingår i "köttbiprodukt". Vad jag förstått är det den här sprayningen som ger den mesta smaken, annars skulle det mest bara smaka mjöl. Det är väl nåt jätteäckligt i, typ buljong på tjurpungkulor eller grissnorre, som är bäst hålla hemligt....

Nu blir det intressant att se vad de andra medlemmarna säger om Bilanx-magin.
Citera
2020-09-25, 22:58
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Intressant och roligt skrivet. Tänk hur olika det kan vara. Mina kissar får bara lite torrfoder som godis eller i aktivitetsleksakerna. Det är verkligen riktigt kass kattmat, men jag är inte så himla strikt att allt ska vara nyttigt precis jämt. Kissarna suktar verkligen efter torrisar och brukar kasta sig över vilken sort det än vara månde. Till och med njurfodret som jag köpt till gammelgubben, det ska visst inte vara nån höjdare. Kanske är det för att de förknippar det med beröm och belöning, som de äter alla sorters torrisar. Så är det inte med våtfodret.

Men - Enda torrfodret de har totalvägrat, som jag fick lov att ge bort till sist, var Bilanx spannmålsfritt! Det här var ett tag sedan, när spannmålsfritt fortfarande var en nymodighet, och de kanske har ändrat receptet nu. Jag har i vart fall inte köpt Bilanx igen.

Jag har inte heller hittat nåt "kattknark" i innehållsförteckningarna. Vad jag vet är att sista stadiet i tillverkningsprocessen är att spraya smakämnen över torrisarna. Det deklareras ibland som digest, ibland som "buljong", ibland inte alls för det ingår i "köttbiprodukt". Vad jag förstått är det den här sprayningen som ger den mesta smaken, annars skulle det mest bara smaka mjöl. Det är väl nåt jätteäckligt i, typ buljong på tjurpungkulor eller grissnorre, som är bäst hålla hemligt....

Nu blir det intressant att se vad de andra medlemmarna säger om Bilanx-magin.

Ja, konspiratoriskt lagd som jag är misstänker jag hemliga dolda ingredienser.
Liksom du undviker jag att ge dem för mycket torris.
Men när de är så skogstokiga i just en sort börjar man ju undra..

MVH/Gnomegirl.
Citera
2020-10-12, 06:39
Medlem
Våran Maine coon äter bara torrfoder.
Han älskar att få blötmat. Men han slickar bara i sig såsen och låter köttet vara.
Citera
2020-10-12, 11:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Våran Maine coon äter bara torrfoder.
Han älskar att få blötmat. Men han slickar bara i sig såsen och låter köttet vara.

Men köp mousse?
Citera
2020-12-22, 22:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har nördat ner mig i ämnet i närmare 20 års tid, när jag fattade att det jag så säkert trodde var "kunskap" visade sig vara käpprätt fel. Friskies torrfoder, kokt benfri torsk etc fick mina stackars katter leva på.

Råd angående mat till kattungar:

Allra första tiden brukar man köra samma mat och sand som uppfödaren. Förhoppningsvis har de haft vett att variera maten så kissen inte fått känslig tarm eller inkörd på en speciell smak eller konsistens.

Ge fri tillgång till våtfoder och barf tills katten växt färdigt, vid 1-2 år, lite beroende på ras.

Som komplement: Ge bortskurna slamsor och senor, lite kött-, kyckling-, blandfärs, kycklingskinn, tunna ben som revben etc när du lagar mat till dig själv. Nöthjärta klippt i bitar och kycklinghjärta om du får tag i det. En del katter älskar rå lever och det kan man ge ibland. Kycklingvingar, råa och okryddade, är jättebra för tänderna, håller dem friska och rena, ge 1-2 per vecka. Speciellt när du ger ben måste de vara råa.

Oroa dig inte för bakterier, katter äter råtta och småfågel med hull och hår inklusive mag-tarminnehållet (spya och bajs!) så de har plåtmage. Det är för övrigt den överlägset bästa maten, när de jagar och barfar sig själva. (avmaskning kommer behövas)

Rå äggula kan man tillsätta nån gång per vecka. Om man vill ge vitan måste den vara tillagad.

Mjölk bör man inte ge till katter. Många är känsliga för laktos och får magknip. Det finns överprissatt "kattmjölk" men skippa den. Enbart vatten räcker gott, gärna i vattenfontän. Grädde och creme fraiche (ej lättprodukter) kan man ge, eventuellt med en rå äggula i, om man vill att kissen ska få i sig mer vätska eller gödas pga sjukdom.

På det här viset undviker du ätstörningar och kräsenhet när katten blir äldre. Speciell kattungemat behövs bara när kissen ska lära sig äta, fram till 3 månader, om man följer råden ovan.

Torrfoder är inte riktig mat vad än säljare, tillverkare, uppfödare och vilseledda medlemmar vill få dig att tro. Näringsinnehållet är så dåligt att om du prompt ska ge det ändå, håll dig till åldersanvisningarna för att det ska ha chans att funka någorlunda. Detta gäller alla märken, alla prisklasser. De är bara mer eller mindre dåliga och gör katterna sjuka på sikt, men ibland akut och främst urinvägarna. Onödigt lidande, kan göra katten att katten inte är rumsren, akutoperationer osv.

Ge torrfoder som godis/belöning och till aktivering med leksaker eller leka sök. Det är så små mängder och lite junk kan man unna dem. För konstigt nog är de flesta katter förtjusta i torrisar.
Citera
2020-12-23, 21:11
Medlem
Gnomegirls avatar
Nu är jag här med mina frågor igen. Skall försöka fatta mig kort denna gång.

Saken är den att jag undrar om Whiskas tagit bort sin "Whiskas kött" ur produktionen? Har varit i bergis 6-7 olika affärer och letat men hittar bara kycklingvarianten. Någon som vet?

Helt OT: Idag skämde jag bort mina missar med rå köttfärs. Eftersom det snart är jul tänkte jag att de som en tidig julklapp skulle få äta tills de fick nog.
Jag stod och rullade små färsbollar och kastade till dem. När de äntligen fått nog insåg jag att de bultat i sig runt ett halvkilo färs. Nu ligger båda två och snarkar i djup matkoma och vill inte ens gå ut på kvällspromenaden.

Jag önskar er alla kattvänner en god jul och ett gott nytt år.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2020-12-23, 23:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Nu är jag här med mina frågor igen. Skall försöka fatta mig kort denna gång.

Saken är den att jag undrar om Whiskas tagit bort sin "Whiskas kött" ur produktionen? Har varit i bergis 6-7 olika affärer och letat men hittar bara kycklingvarianten. Någon som vet?

Helt OT: Idag skämde jag bort mina missar med rå köttfärs. Eftersom det snart är jul tänkte jag att de som en tidig julklapp skulle få äta tills de fick nog.
Jag stod och rullade små färsbollar och kastade till dem. När de äntligen fått nog insåg jag att de bultat i sig runt ett halvkilo färs. Nu ligger båda två och snarkar i djup matkoma och vill inte ens gå ut på kvällspromenaden.

Jag önskar er alla kattvänner en god jul och ett gott nytt år.

MVH/Gnomegirl.

Haha, underbart! Jag har stått och lagat mat hela dagen och mina kära gamla skrällen har fått smaka på allt. Snaskat småbitar av kycklingfilé och fläskfilé men de har inte längre den härliga aptiten. Sista rätten blev en laxpaj men fick inte plats med fyllningen i skalet, försökt truga på katterna men det ratas... jaja spar tills imorgon....

Whiskas brukar jag nästan aldrig köpa, så jag har ingen aning om tillgången. Vet inte om du menar våt, torr, påse, burk heller? Länkar till den mest välsorterade butik jag känner till med 36 träffar på Whiskas kött. Dra dig inte för att beställa därifrån. Det går rätt snabbt, himla bekvämt och coronasäkert med leverans hem till dörren.
https://www.zooplus.se/esearch.htm#q%3Dwhiskas%2520k%25C3%25B6tt

Hoppas nån annan har koll hur det ligger till i svenska butiker.

Önskar dig, kissarna, alla kattvänner en God Jul jag med.
Vi ses kanske i Shadowlands!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in