2020-09-25, 16:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej naturligtvis inte, men vi vet ju i varje fall att efter tillräckligts många smittade så hamnar folk på sjukhus och därefter börjar folk dö. Om fallen ökar i den takt vi ser nu så kommer även antalet svåra fall att öka. Dvs det vi nu ser i Stockholm. Från två intensivvårdade till sex på tre dagar.

Vad är det som är oklart?
Det oklara är att vi inte vet vilka grupper som har smittats.

Även om smittan sprider sig bland yngre, så finns det inget som säger att yngre kommer att behöva söka vård.

Vi har en typ av facit från vårens händelser.
Citera
Medlem
Tummen upp för TT som skrivit en sammanfattande artikel om rönen om autoantikroppar som kan orsaka svår covid även för unga och friska människor. Och TT länkar även till de vetenskapliga artiklarna.

https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-autoantikroppar-kan-orsaka-svar-covid-7001757?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jo, det är högst relevant när man diskuterar att inkräkta på människors frihet. Tycker inte du det?

Nej.

Det dör cirka 20 tusen personer av cancer varje år i Sverige. Med det resonemanget du då för kan man skita i att det mördas 150 personer om året, varav flertalet i sk gängskjutningar. Likaså kan vi skrota nollvisionen i trafiken, för det är ju ändå "bara" 400 personer som dör.
Citera
2020-09-25, 16:39
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tycker det verkar märkligt detta med över 100.000 långtidssjuka i covid-19.
Jag är en extremt social person med ett väldigt stort kontaktnät i nästan hela Sverige.
Att över 1% av hela befolkningen just nu är långtidssjuka utan att jag ens känner till en enda är högst märkligt.
Alltså att jag inte ens hört om någon bekant till bekant etc.

Känner någon annan till någon?

Nej. Jag känner till väldigt många som haft bekräftad covid - mycket folk som jobbar i vård. Men ingen har någon kvarvarande krämpa efter infektionen. Däremot var flera tröttare än vanligt ett tag efter, men det kan man vara efter en influensa/förkylning också.

De äldre (över 80) på boendet jag arbetade på som blev sjuka, är alla "som vanligt" nu.
Citera
2020-09-25, 16:39
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej.

Det dör cirka 20 tusen personer av cancer varje år i Sverige. Med det resonemanget du då för kan man skita i att det mördas 150 personer om året, varav flertalet i sk gängskjutningar. Likaså kan vi skrota nollvisionen i trafiken, för det är ju ändå "bara" 400 personer som dör.
Man kan iofs säga att "vi" skiter i att det mördas 150 personer i gängskjutningar.
Om man verkligen ville, så skulle samhället kunna förhindra de allra flesta av dessa skjutningar.
Citera
2020-09-25, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Senaste lägesrapporten från Stockholms region (SLL).

"6 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus, det är 4 patienter fler än jämfört med förra rapporten."

"Därutöver vårdas 24 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller inom geriatrisk vård. Totalt vårdas 30 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 3 fler än vid senaste lägesrapporten den 22 september."

Det är hanterbara siffror ännu så länge. Det är bara att hoppas på att det stannar där. Det man ska komma ihåg är att gränsen för när det är noll vårdade och när det är 1000 pers som behöver vård är egentligen hårfin. I Stockholms län bor det 2,2 miljoner invånare. Tar Covid 19 ordentlig fart igen kommer vården på nytt få väldigt svårt att hinna med.
Citera
2020-09-25, 16:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, de enda som skulle kunna rädda oss nu är att de spärrar av Stockholm, och det måste ske före höstlovet. Men våra politiker kommer aldrig att våga. Helsingfors var avspärrat ett tag - där är det mer ruter i Statsministern!
Jag är inte emot att man isolerar Stockholm men framför allt vill jag att man i Stockholm agerar så snabbt som möjligt.

Antal rapporterade fall mer än dubbleras på en vecka i Stockholm och ingen gör ett skit. Skandal!

Finnarna är förresten snabba på att förstå att smittan kraftigt ökar i Sverige. De har redan beslutat att återinföra reserestriktionerna mot Sverige. Det var endast ett par veckor som det var hävda restriktioner.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7560990, igår
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-25 kl. 16:49.
Citera
2020-09-25, 16:44
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är märkligt? Kanske har dessa familjer mer än ett badrum och kanske äter de inte gemensamt vid matbordet?

Jag känner till några familjer där bara en eller två varit smittade, och de har inte kunnat isolerat sig. Så det är mycket konstigt - i vissa fall verkar sjukdomen inte alls vara så smittsam.

Innan jag blev bekräftat sjuk i covid, alltså veckor innan, så blev jag hostad i ansiktet av en väldigt covidsjuk man på mitt arbete. Blev inte smittad den gången.
Citera
2020-09-25, 16:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Man kan iofs säga att "vi" skiter i att det mördas 150 personer i gängskjutningar.
Om man verkligen ville, så skulle samhället kunna förhindra de allra flesta av dessa skjutningar.

För mig är alla sådana former av relativiseringar väldigt märkliga. Det går alltid att hitta något annat som är värre, i vart fall över tiden. Cancer, hjärt & kärlsjukdomar etc etc. Man ska ändå komma ihåg att det på bara ett halvår har dött närmare 6000 personer i Covid 19 i Sverige. Det är inga små tal ens i relation till total dödlighet under perioden. Därtill har vi alla som drabbas av stora men.

Det är ingen slump att Covid19 har varit på hela världens läppar under året. Det är ingen slump att andra länder stänger ned när smittspridningen tar okontrollerbar fart. Det är ingen slump att vi även i Sverige kommer med uppmaningar och vissa former av restriktioner. Exempelvis som att jobba hemma i största möjliga mån och att undvika folksamlingar, evenemang och inte resa kollektivt.
Citera
2020-09-25, 16:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nu håller jag inte med dig om allt men det jag frågar mig är hur kunde smittan så snabbt komma in inom vården för de äldre, det var som en genväg nästan av smitta. Hur gick detta till vill jag ha ett svar på?

Äldreomsorgen har en oerhört slapp, ibland obefintlig, styrning. Svag ledning och mellanchefer som inte kan ta beslut. Det blev också lite panik i början, kan jag tänka mig - dåligt med skyddsutrustning, inga vettiga rutiner osv. Personal fick gå mellan olika avdelningar och hjälpa till, vilket inte var särskilt bra för att motverka smittspridning.

När det gäller demensavdelningar så är det också svårt att isolera även om man försöker. Det går ju inte att stänga in rörliga personer i sina rum och be dom stanna där.
Citera
2020-09-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Med tanke på hur snabbt fallen ökar i Sverige så verkar immuniteten vara för låg för att spela nån större roll än. Det stora problemet är att vi nu har sex månader med optimala betingelser för smittspridning framför oss. Det inledande utbrottet drabbade oss vid slutet av det som ses som influensasäsong.

Håller med om att det ökar oväntat snabbt. Min teori, som dock ingen i tråden , ingen på FHM, dock en fransk professor och sjukhusdirektör, tror på, är att viruset nu är mindre dödligt men mer smittsamt än tidigare. Får inga siffror att stämma annars. Att vinterns klimat skulle göra någon negativ skillnad i någon större utsträckning har jag svårt att tro på, då Mexiko under sommaren tillhört de hårdare drabbade länderna.
Citera
2020-09-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är inte emot att man isolerar Stockholm men framför allt vill jag att man i Stockholm agerar så snabbt som möjligt.

Antal rapporterade fall mer än dubbleras på en vecka i Stockholm och ingen gör ett skit. Skandal!

Finnarna är förresten snabba på att förstå att smittan krsftigt ökar i Sverige. De har redan beslutat att återinföra reserestriktionerna mot Sverige. Det var endast ett par veckor som det var hävda restriktioner.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7560990, igår

Detta tycker jag visar att smittan fanns i Sverige långt innan sportlovet.

Tänk hur många fall vi hittar just nu och jämför med hur många som ligger inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in