World Health Organisation 5 augusti: ”#wearAmask Challange”:
https://www.facebook.com/WHO/videos/781803692630097/?vh=e&extid=pooPmBF2IZ4fArvU&d=n
En hel sida med tips från WHO:
”Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public: When and how to use mask”
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
Jag har väl inte ens själv trott att att munskydd är någon magisk lösning på allt... Och det är ju inte heller därför som övriga Norden klarade sig mycket bättre i våras. Osv.
Men, det blir ju ändå en aning märkligt att stämpla de som följer WHOs råd som ”politiserade foliehattar”... Hur förklarar man då att WHO propagerar så mycket för det?
WHO sysslar bara med politik utan några som helst evidens menar ni, alltså? Samtidigt hänvisas det ofta till att vi ska lyssna på just WHO...
Eftersom de rekommenderar munskydd så kan man även säga att andra länder bara följer deras råd, och inte bara något som politikerna har hittat på... Medans vi inte följer WHOs råd. Då tycker jag att det snarare är vi som borde förklara bättre varför vi avfärdar WHOs rekommendationer än motsatsen.
Det är även intressant hur annorlunda diskussionerna ser ut i till exempel USA. På det jag sett förknippas ”anti-maskers” med ”Trump-folk”. Där de som istället INTE tror på munskydd stämplas med ”konspiratoriska foliehattar” som vägrar lyssna på WHO och andra experter...
Själv är jag emot stämplande bara för att man tror lite olika, jag ser snarare debattklimatet i både USA och Sverige som ett tecken på politisering. Mer än munskydden i sig. Fast politisering åt helt olika håll, där de som tror på munskydd ses som foliehattarna... Alltså de som tror som WHO!
Varför det ör så olika? Ja, jag tror att det medvetet eller omedvetet har att göra med vilka som styr i respektive land. Höger-Trump i USA och Sossarna i Sverige. Tror ni diskussionerna hade sett lika ut om till exempel Ulf Kristersson hade styrt landet? Hade de som försvarar allt vi gör idag gjort det öven om högern hade högsta ansvaret?
Hade den ”kritiska” sidan varit lika kritisk som man är när sossarna sitter i regeringen? Jag tvivlar faktiskt på det...Med vissa undantag. Jag hade till exempel sett det likadant oavsett om det är sossar, moderater, Tegnell eller någon annan vid rodret.
För jag sysslar inte med politik på det sättet... Jag var lika skeptisk till Tegnell och dåvarande KD-minister 2010 när man mer eller mindre skyllde ansvaret på varandra efter narkolepsifalllen efter Svininfluensan.