2020-09-25, 08:03
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om nu någon till äventyrs har missat Wingrens och Leopolds ''bok'' om VGs skuld kommer den här. Fullt i klass med KP. Här anses Anna Hages iakttagelse av gärningsmannens klädsel bevisa att det var Gunnarsson som var mördaren.

Min teori är att privatspanare har en tendens att höja upp inofficiella spår. Engström var samma princip, han var mer eller mindre populär under några år. Både Minell och Anér skrev böcker. Där man pekade med hela handen mot indicierna i den mystiska, kanske mörklagda Skandiamannen.

Efter presskonferensen svängde det 180 grader och påståendena började istället kritiskt granskas och förloppet - med rätta - nagelfaras. Nu ses han som en patsy i samma avdelning som Pettersson.

Jag tror att VG lever på någonting liknande. Indiciekedjan som Wingren/Leopold presenterar hade nog fått det ordentligt hett om öronen vid en officiell presentation. Exempelvis hävdar Wingren att Ibrahim Djalos vittnesmål hade kunnat bli avgörande i en fällande dom. Eller den du nämner, att Anne Hages vittnesmål skulle peka ut specifikt VG.

De här påståendena hade käkats levande av tråden om det kommit från utredningen. Nu blir det istället ett spännande alternativt scenario. Följden av att ständigt vara i opposition.
Citera
2020-09-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Måste säga att tanken på att en internationell konspiration skulle använda denna person som tolk känns helt främmande. Det borde räcka med att prata med VG i fem minuter för att se att han inte har alla indianer i kanoten.

Som jag förstår det så var det mindre än fem minuter som VG observerades tillsammans med de tysktalande även om han själv var där innan och orerade om Olof Palme.

Under kalla kriget så var det många religiösa rörelser och organisationer som såg Sovjetunionen som ondskefullt då de omfattade ett ateistisk förhållningssätt. Det pågick mycket bibelsmuggling och undercovermissionerande som passade all världens underrättelseorganisationer som medel för att infiltrera personal in i Sovjetunionen.

VG kan mycket väl varit intresserad av denna kamp mellan "gott och ont" och var ju mycket kritisk mot OP.

Själv sägs han inte vara våldsbenägen så han passar inte in som gärningsman och att anlita honom som tolk är rent befängt. Då kan ju konspiratörerna själva skicka in sina redogörelser till PU, VG hade inget att berätta i förhören, men mycket att säga som inte var intressant.

Om han varit anlitad som "low level" övervakare i Gamla stan likadant, VG hade blivit avslöjad.

Mitt tips är att den långe blonde själv är religiös och såg VG som en möjlig resurs som övervakare i Gamla stan då han delade ut tidningar där och hade Café Gråmunken som stamställe.

Efter fem minuter med den tysktalande när de lämnat restaurang Kristina så vändes nog rekryteringsintervjun i misstro och VG dumpades, men skadan var redan skedd.

VG hade varit på restaurang Kristina och visat fientlighet mot Olof Palme och haft samröre med den tysktalande och den långe blonde som av Säpo (A11544) bedömts vara delaktig i MOP som övervakare och allt fanns dokumenterat i uppslag i Palmeutredningen.

Därför måste VG neutraliseras vilket görs genom att anklaga honom för mordet som GM, ställa till en rättsskandal med VG i fokus och den långe blonde i periferin.

När det inte räckte så mördades VG.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-25 kl. 09:01.
Citera
2020-09-25, 08:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Min teori är att privatspanare har en tendens att höja upp inofficiella spår. Engström var samma princip, han var mer eller mindre populär under några år. Både Minell och Anér skrev böcker. Där man pekade med hela handen mot indicierna i den mystiska, kanske mörklagda Skandiamannen.

Efter presskonferensen svängde det 180 grader och påståendena började istället kritiskt granskas och förloppet - med rätta - nagelfaras. Nu ses han som en patsy i samma avdelning som Pettersson.

Jag tror att VG lever på någonting liknande. Indiciekedjan som Wingren/Leopold presenterar hade nog fått det ordentligt hett om öronen vid en officiell presentation. Exempelvis hävdar Wingren att Ibrahim Djalos vittnesmål hade kunnat bli avgörande i en fällande dom. Eller den du nämner, att Anne Hages vittnesmål skulle peka ut specifikt VG.

De här påståendena hade käkats levande av tråden om det kommit från utredningen. Nu blir det istället ett spännande alternativt scenario. Följden av att ständigt vara i opposition.

Det är uppenbart att många bestämmer sig för en gärningsman för att därefter leta bevis. Vilket till dags dato inte lett någonstans. Thomas Pettersson och hans köpare Krister Peterson är ett bevis för det.

Jag inser att jag är tjatig. Men det finns ingenting på mordplatsen som visar att gärningsmannen var ensamagerande, ingick i en grupp eller tog ett enskilt initiativ i en grupp.

Kan vi inte hitta gärningsmannen före Dekorima kan vi inte komma vidare. Då fortsätter diskussionerna i tråden så länge Flashback existerar.

Lika lite leder en motivbild framåt. Eftersom antalet motivbilder i MOP måste vara världsrekord i ett enskilt mordfall. Ett träsk där man lätt går bort sig i rena spekulationer.

Det finns inte en enda skribent i denna tråden som påstår sig vara närvarande vid mordplatsen. Alltså är vi helt beroende av andra som var där. Eller i dess omgivning. Där enbart ny information kan leda vidare. Enligt mig är detta odiskutabel fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-25 kl. 08:41.
Citera
2020-09-25, 08:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns det bevis för att SE är oskyldig? Ja.

Jämfört med KP-"lova runt och håller tunt" och PU:s dåliga indicier och "hittepå" förklaringar som ska snärja SE vid mordet, så finns det riktiga bevis som gör SE lika oskyldig som du och jag.

Vis av erfarenhet så tänker jag inte lägga upp bevis här bland i mångt och mycket låsta spanare, privatspanare, mordspanare och kanske även rena foliehattar. Utan jag kommer göra som många gjort före mig. Jag kommer skriva en bok eller snarare en "utredning" om Palmemordet.

Så om cirka sex månader kommer bevisen presenteras i "utredningen" om nu ingen annan redan då kommit fram och presenterat samma bevis om SE:s oskyldighet.

Den som söker han finner.

Bra initiativ.
Jag kommer att köpa boken!

Men jag är dessvärre lite orolig för att du också kommer att slarva. Anledningen till min oro är, då jag gått igenom rätt många uppgifter i detalj, är att jag inte hittar något som helt friskriver SE (ger honom alibi).

Men jag är ändå av uppfattningen att SE är oskyldig, detta utifrån att jag för alla uppgifter inte kan beslå SE för någon lögn alls, om man inte kallar en "skarvning" eller "överdrift" för lögn.
Språngmarschen företogs sannolikt inte alls så snabbt och spektakulärt som i nyhetsinslaget i april.
SE's insatser sträckte sig högst till att han drog lite i benet på Palme och sa till Anna Hage att Palme borde ligga i framstupa sidoläge.

För övriga uppgifter anser jag att det finns stöd eller spår av stöd för och kan förklaras.
Totalt har jag räknat upp över "60 uppgifter" (då är dock några dubbletter och återkommande)

Att en GM skulle fara med alla dessa uppgifter "faller på sin egen orimlighet" (Och ger fog för tvivel)
Dessa uppgifter är alltså lögner och faktiskt vilda gissningar som SE prickar rätt med(i rollen som GM).

Nej, med största sannolikhet är inte SE gärningsmannen, men BEVIS för att han INTE utförde mordet är jag tveksam till. (Skulle alla andra ha missat detta?)

Blir dock gärna överraskad..
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-09-25 kl. 08:58.
Citera
2020-09-25, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Det som är så grymt bra med den här tråden är att det är så många engagerade personer som är öppna för alla möjligheter. Tillskillnad från KPs nyttiga idioter i engströmtråden som t.o.m skulle tro på snömannen om KP sade att han var den skyldige .

Varför är man en nyttig idiot om man tycker att det finns substans i att SE KAN vara gärningsmannnen?
Citera
2020-09-25, 09:10
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra initiativ.
Jag kommer att köpa boken!

Men jag är dessvärre lite orolig för att du också kommer att slarva. Anledningen till min oro är, då jag gått igenom rätt många uppgifter i detalj, är att jag inte hittar något som helt friskriver SE (ger honom alibi).

Men jag är ändå av uppfattningen att SE är oskyldig, detta utifrån att jag för alla uppgifter inte kan beslå SE för någon lögn alls, om man inte kallar en "skarvning" eller "överdrift" för lögn.
Språngmarschen företogs sannolikt inte alls så snabbt och spektakulärt som i nyhetsinslaget i april.
SE's insatser sträckte sig högst till att han drog lite i benet på Palme och sa till Anna Hage att Palme borde ligga i framstupa sidoläge.

För övriga uppgifter anser jag att det finns stöd eller spår av stöd för och kan förklaras.
Totalt har jag räknat upp över "60 uppgifter" (då är dock några dubbletter och återkommande)

Att en GM skulle fara med alla dessa uppgifter "faller på sin egen orimlighet" (Och ger fog för tvivel)
Dessa uppgifter är alltså lögner och faktiskt vilda gissningar som SE prickar rätt med(i rollen som GM).

Nej, med största sannolikhet är inte SE gärningsmannen, men BEVIS för att han INTE utförde mordet är jag tveksam till. (Skulle alla andra ha missat detta?)

Blir dock gärna överraskad..

Bevis och bevis. Det fanns förstås ingen kamera som spelade in på mordplatsen. Sådana hårda bevis går ju inte att få. SE anhängare kan alltid "hittapå" förklaringar oavsett vad som presenteras. Men det går att hitta bevis, enligt mig, som håller bortom rimligt tvivel.
Citera
2020-09-25, 09:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Bevis och bevis. Det fanns förstås ingen kamera som spelade in på mordplatsen. Sådana hårda bevis går ju inte att få. SE anhängare kan alltid "hittapå" förklaringar oavsett vad som presenteras. Men det går att hitta bevis, enligt mig, som håller bortom rimligt tvivel.

Ja, instämmer. "SE-anhängarna" har många alternativ i att få till teorin och förklaringar till olika saker och uppgifter. De blir på sin höjd en bra bok, men inga bevis.

...

Ok, enligt dig "bortom rimligt tvivel" alltså?
Hoppas att även jag och många andra tycker det också.
Håller tummarna! Kör hårt!
Citera
2020-09-25, 10:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det som jag tycker går igen är att VG är svår att samarbeta med. Nämns bokstavligen i en länk. Han kör enbart sitt eget race och skiter i regler och andra. Mycket svårt att tro att han skulle ingått i en grupp som stämplade mot OP. Och han är definitivt inte gärningsmannen.

Bara det faktum att Viktor Gunnarsson tillsammans med Christer Pettersson är den mest med mordvittnen konfronterade personen i MOP borde väcka dom flesta till insikt att han är totalt osannolik som gärningsman. Kan hålla med dig om att VG är långt ifrån en som jag skulle vilja ha med i konspirerande grupp. Hans babblande med alla möjliga människor skulle vara en källa till dålig nattsömn.

Det finns dock trådar från och till VG som jag fortfarande vill veta mer om. De religiösa kopplingarna till exempelvis Full Gospel och dess ledar J Gunnar Olsson är en sådan. Mer detaljer om den finske gangstern Laakso och dennes ev vapenleverans till sverige och VG via en restaurang till Frescati är en. Kontakterna mellan Laakso , VG och den storväxte ryssen på Västerlånggatan är en annan. En tredje är VGs eventuella poliskontakter, och då inte bara övernattningskompisen Wedin. Bulgarkontakterna är en fjärde. Ivan von Birchan och baltiska en femte.

Sedan är det faktum att Åke J Ek finns i VGs telefonbok ett faktum som mår bra av att klarläggas. I Åke finns en koppling till en person som bevisligen bedrivit övervakning av Olof Palme i åratal innan MOP och har en organisation som skulle klara en konspiration. Att Anders Leopold missar honom i sin granskning av VG säger mig en hel del. Att de poliser som jobbade med VG tror på honom som mördare är mera förståeligt . Psykologiskt är det inte lätt att erkänna för sig själv att det mest spektakulära ärende man jobbade med var ett felspår.
Citera
2020-09-25, 13:14
Medlem
Citat:
Om nu någon till äventyrs har missat Wingrens och Leopolds ''bok'' om VGs skuld kommer den här. Fullt i klass med KP. Här anses Anna Hages iakttagelse av gärningsmannens klädsel bevisa att det var Gunnarsson som var mördaren.

https://www.leopoldreport.com/OPbok2.html
Var någonstans står det att Hages iakttagelse av gärningsmannen "bevisar" att VG var GM?

Citat:
Eller Victor Gunnarssons ''manifest''. Enastående rappakalja.

https://www.leopoldreport.com/manifest.html
Menar du att VG's "manifest" är "rappakalja" och om så, vad har det för bäring på teorin om att VG på något sätt kan ha varit inblandad i MOP?
Senast redigerad av onopono 2020-09-25 kl. 13:25.
Citera
2020-09-25, 13:38
Medlem
Citat:
Hur kan en nyttig idiot inse sin egen roll? Det faller på sin egen orimlighet. Jag kan enbart beklaga din infantila roll.

Som jag sagt flera gånger tycker jag att det finns saker som talar för att SE kan vara mördaren. Du gör ju tydligt att du anser dig vara duktigare, smartare osv än många andra här. Frågan är om alla dina teorier och utlägg om vad som hände på Sveavägen har så mycket mer bäring? Såvitt jag kan se spekulerar du hejvilt. Fast du kanske har bevis?
Citera
2020-09-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bara det faktum att Viktor Gunnarsson tillsammans med Christer Pettersson är den mest med mordvittnen konfronterade personen i MOP borde väcka dom flesta till insikt att han är totalt osannolik som gärningsman.
Menar du att den sammanvägda vittnesbevisningen exkluderar VG som gärningsman och i så fall varför?

Citat:
Kan hålla med dig om att VG är långt ifrån en som jag skulle vilja ha med i konspirerande grupp. Hans babblande med alla möjliga människor skulle vara en källa till dålig nattsömn.
Inte om just hans "babblande med alla möjliga människor" gör att ingen tar något han säger på allvar. Dessutom så är han en perfekt 'patsy' som snubblar omkring i krokarna, hårt kompartmentaliserad. Att Leopold misstänker honom som GM är enligt min uppfattning mindre belagt, men inte för att han omöjligt kan ha varit det. Bara att det är avsevärt mindre sannolikt jämfört med att han enbart på något sätt var inblandad. Där är sannolikheten tvärtom mycket hög enligt mitt förmenande.

Citat:
Det finns dock trådar från och till VG som jag fortfarande vill veta mer om. De religiösa kopplingarna till exempelvis Full Gospel och dess ledar J Gunnar Olsson är en sådan. Mer detaljer om den finske gangstern Laakso och dennes ev vapenleverans till sverige och VG via en restaurang till Frescati är en. Kontakterna mellan Laakso , VG och den storväxte ryssen på Västerlånggatan är en annan. En tredje är VGs eventuella poliskontakter, och då inte bara övernattningskompisen Wedin. Bulgarkontakterna är en fjärde. Ivan von Birchan och baltiska en femte.
Här är ni nog helt överens, du och Leopold.

Citat:
Sedan är det faktum att Åke J Ek finns i VGs telefonbok ett faktum som mår bra av att klarläggas. I Åke finns en koppling till en person som bevisligen bedrivit övervakning av Olof Palme i åratal innan MOP och har en organisation som skulle klara en konspiration. Att Anders Leopold missar honom i sin granskning av VG säger mig en hel del.
Leopold fokuserar på VG och SA. Det innebär inte att han avför någon annan, ÅJE inkluderad.

Citat:
Att de poliser som jobbade med VG tror på honom som mördare är mera förståeligt . Psykologiskt är det inte lätt att erkänna för sig själv att det mest spektakulära ärende man jobbade med var ett felspår.
Det är nog fallet även med s.k. privatspanare. Det enda man kan göra är att återkommande reflektera kring sin egen garanterade bias. Det är naturligt att olika personer snöar in på olika spår givet att arbetsbördan annars snabbt blir ohanterlig.

Var och en får därpå lägga fram sina 'körsbär' och se om de håller för en närmare granskning.
Senast redigerad av onopono 2020-09-25 kl. 13:47.
Citera
2020-09-25, 13:45
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Som jag sagt flera gånger tycker jag att det finns saker som talar för att SE kan vara mördaren. Du gör ju tydligt att du anser dig vara duktigare, smartare osv än många andra här. Frågan är om alla dina teorier och utlägg om vad som hände på Sveavägen har så mycket mer bäring? Såvitt jag kan se spekulerar du hejvilt. Fast du kanske har bevis?

Bevis finns inte i Palmemordet och det vore osportsligt att kräva det i debatten. Gäller åt båda hållen. Det som återstår är att diskutera indicier, personer och scenarion, för att leta efter det trovärdiga. Det som sen föreslås måste kunna hänga ihop på ett naturligt sätt.

Scenariot ska gå att göra en sammanhållen berättelse av, med en början, mitt och slut. Centrala frågor i det kan vara hur gärningsmannen/männen känner till biobesöket, var vapnet kommer ifrån och hur själva förloppet på mordplatsen går till och varför utredningen inte har hittat han/dem. Helhetsbilden ska gå att processa.

Det här fungerar inte med Engström. I bästa fall är det rena spekulationer, som att han kan ha lånat ett vapen av en vapensamlare eller sett Palme tidigare under kvällen. Oftast tvingas dock scenariot förlita sig på rena sammanträffanden, exempelvis att Engström av en slump stämplar ut på samma sida och slår till med ett par sekunders betänktetid. Om det inte går att få förslaget att flyta på ett realistiskt sätt är risken stor att man är fel ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in