2020-09-25, 03:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Som sagt, mycket spännande för mig som tror mig ha identifierat ”Almsäter”.
En hel del olikheter i de bägges förhörsutsagor.

Två civilpoliser i Ford Scorpio, nej en reporter i en Ford Sierra.
Vi gick på västra sidan, nej, vi gick på östra.
Jag hörde ingenting, jag hörde två dova knallar.
Min uppfattning är att skillnaderna mellan vittnesmålen är naturlig. Och att det inte finns något konstigt här. Vi får komma ihåg att de frivilligt ställde upp på en intervju med en journalist och att bilder togs.
Citera
2020-09-25, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Tack. Puh orkade bara första förhöret, vilken svammel pelle. Verkar som att bara flyktingar orkar med honom, svenskar är för slutna Hal som en ål, lämnar alla dörrar öppna och låter förhörsledaren berätta vad polisen vet. Har polisen kollat upp alla hans kontakter och vad dom har att säga om honom? Och hans dyra leverne, resa hit och dit, Bio var och varannan kväll. Svensson på den tiden hade inte råd med det.
Håller helt med. En jobbig personlighetstyp och en mardröm för en förhörsledare.

I denna länken finns det några intressanta saker.

https://drive.google.com/file/d/1fyqktHHw0L-bPwU9-jcmv7BFmvvKO5Kr/view

1. Förhöret hållet av Åsa Kylen. Första gången jag ser hennes namn i rollen som polis.

2. VG fungerar som tolk. Och har även gjort det tidigare. Behärskar tyska. Kopplingen till Utredarens tyskar i Gamla Stan kan alltså vara i rollen som tolk.

3. Väldigt bra sammanfattning av VG av Gunnardo: ''Han anpassade sig till den miljö han vistades i. Han lever i en fantasivärld och har svårt att se klart på verkligheten''.
Där jag skulle vilja lägga till mytoman.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-25 kl. 04:07.
Citera
2020-09-25, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Lena Löhr:

”En man som satt i en bil (Jan A) uppmärksammade henne på en man i blå täckjacka som var på väg från platsen. Han sade att mannen sett hela händelsen. ”Kolla honom för han har stått nära”.
Hon såg då mannen som sedermera befanns heta Björkman ca 10 meter söder om Tunnelgatan, på väg mot Kungsgatan.
Hon sprang ifatt honom och frågade om han sett något. Det hade han gjort, men han hade inte velat bli inblandad för att han var berusad.”

Detta bör ha varit ca 23.27.

Förhör med Jan-Åke S den 9/4-86.

”När sedan Svensson efter det att han parkerat och försäkrat sig om att hjälp tillkallats, fått syn på mannen igen, så hade denne varit på väg att gå bort från platsen, varför Svensson gått fram till honom och bett honom stanna kvar eftersom han förstod att mannen
var vittne till händelsen”

”Det anlände sedan även en polispiket och i det här sammanhanget så anmälde Svensson sitt eget namn till en kvinnlig polis, och han såg även till att den tidigare nämnda mannen i blå jacka lämnade sitt namn till polisen”

Förhör med Jan-Åke Svensson i tingsrätten:

Helin: Den här fjärde mannen, han som var en bit norrut på sveavägen, och som du sa försökte sticka därifrån, var någonstans är han tror du när det här utspelar sig, själva brottet?

JÅS. Ja när jag får syn på honom är han ungefär mitt för min bil alltså, ungefär 15 meter norr om tunnelgatans mynning.

H: det är först när du har parkerat bilen då?

JÅS: Då är han där ja. Han kommer gående, jag bedömer att han är ungefär 20-25 meter norr om tunnelgatans mynning.

H. Och då tar du kontakt med honom då:

JÅS: ja eftersom jag ser att han är på väg därifrån.

H: följer han med tillbaka sen närmare brottsplatsen.

JÅS: Ja det gör han, och han är sen med och lämnar sitt namn
.

Detta bör då ha ägt rum ungefär en minut efter mordet.

Jan Andersson lämnar samstämmiga uppgifter, även han såg till att AB inte skulle smita iväg.

Ur förhör med AB 86 03 04:

”Han ser en stund senare att polis kommit till platsen. I den vidare upplösningen så får Björkman kontakt med polis*männen, lämnar sitt namn varefter han kan lämna platsen.”

Kan man inte här dra slutsatsen att AB någon gång strax efter 23.22 försökte lämna platsen norrut, och att han runt klockan 23.27 försökte lämna platsen söderut?
Om han var så förvirrad tycker jag att det påverkar trovärdighetsgraden i hans övriga vittnesmål. Frågan är hur förvirrad han var innan själva skottlossningen, och i vilken grad det går att sätta någon tilltro till vad han sagt om vänsterhänt skytt och annat.
Han har ju uppenbarligen inte gjort några observationer av värde före själva händelsen och det är inte heller kristallklart vad han gjort minuterna innan mordet.

Tillägg:

LAC-bandet:

23.22.40. Jan A: Du måste ha sett nåt”
(Riktat till AB)

” Vet du inte vart han tog vägen”

Sedan verkar det fattas 25 sekunder på bandet.
23.23.30
Leif L frågar: ”Har du något signalement på den där killen?”

Det borde vara Jan A som svarar ”grå, gul (?) luva, mössa”

23.23.40
”han är här nu”

Är det JÅS som hörs?

Jan A har inte sett någon mössa på gm, och LL har ju själv sett gm springa, och borde därför inte ställa frågan om ”signalement på den där killen”.
Är det möjligen den tillfälligt försvunne AB som diskuteras och inte gm?
”Vet du inte vart han tog vägen” är en konstig fråga om den ställs av en person som sett gm springa.
En omtolkning som är värd att ta i beaktande kanske?
En fullt rimlig tolkning. Den varianten på händelseförloppet har jag missat. Kreativt och bra!
Citera
2020-09-25, 04:10
Medlem
Dokumentär om Victors död i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=nx4MPeL5ZAE&t=28s
Citera
2020-09-25, 06:13
Medlem
Gothuss avatar
Anders Leopold:
Citat
"privatdetektiven Charles Frick säger i ett mail till mig att i Salisbury tror man att mordet var kopplat till mordet på Sveriges statsminister.
I den nya undersökningen hade BS och MB varit av stor betydelse. Men de har lämnat Salisbury och har inte kunnat spåras, enligt Frick.
Han omtalar nu också*att det vittne, Rana Chadhury, som hörde VG erkänna mordet på Olof Palme, inte är i livet. Han dog en månad före rättegången mot Underwood."
Citera
2020-09-25, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Elisabeth Ramsay slingrar sig när hon förhörs av Ulf Norlin och Rune Bengtsson om en religiös konferens i Basel 1985 med Proisraeliska förtecken. Långt om länge kan hon erkänna att pastorn i Förbedjare för Sverige, Kjell Sjöberg varit på plats. Några andra namn vill ER inte släppa ifrån sig. De båda poliserna har indikationer att Viktor Gunnarsson varit med på konferensen men ER vill inte visa deltagarlistan. Detta är en av de religiösa trådar som PU hade förtvivlat svårt att utreda när det gällde VG.

Den kända sångerskan Christina Gunnardos berättelse från VGs insatser som tolk är inte tråkiga. Han förnekar sig inte utan uppvaktar gärna damer, är inte på plats som tolk vid rätta tidpunkter och uppträder på ett sätt som väcker viss anstöt. Ett uppträdande som han ska visa upp under sin fortsatta ”karriär”.

Liksom som på Fårösund gjorde VG bort sig som lärarvikarie i Emmaboda i början av 80-talet. Körde med ett grandiost men lätt genomskådat ljugande och var därtill alldeles för intresserad av närkontakt med unga skolflickor. En rektor i Emmaboda uppmanade VG att uppsöka psykiatrisk hjälp, vilket inte uppskattades av denne.
Det som jag tycker går igen är att VG är svår att samarbeta med. Nämns bokstavligen i en länk. Han kör enbart sitt eget race och skiter i regler och andra. Mycket svårt att tro att han skulle ingått i en grupp som stämplade mot OP. Och han är definitivt inte gärningsmannen.
Citera
2020-09-25, 06:51
Medlem
Om nu någon till äventyrs har missat Wingrens och Leopolds ''bok'' om VGs skuld kommer den här. Fullt i klass med KP. Här anses Anna Hages iakttagelse av gärningsmannens klädsel bevisa att det var Gunnarsson som var mördaren.

https://www.leopoldreport.com/OPbok2.html

Eller Victor Gunnarssons ''manifest''. Enastående rappakalja.

https://www.leopoldreport.com/manifest.html
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-25 kl. 06:55.
Citera
2020-09-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En fullt rimlig tolkning. Den varianten på händelseförloppet har jag missat. Kreativt och bra!

Tack.
Ja ibland får man en lidnersk knäpp.
Det är inte alltid enkelt att identifiera röster, men om man lyssnar några gånger på tingsrättsförhören lär man sig bättre känna igen personerna i fråga. Jag har alltid haft svårt att tycka att det är AB som säger grå luva mössa. Rösten tycker jag stämmer bättre på JA, men inget är säkert.
Dock är det nästan helt säkert att JA aldrig skulle ha sagt att gm hade mössa, och om det var han som yttrade detta måste han i så fall prata om någon annan som hade mössa.
Verkar som samtalet handlar om en person som de tappat ur sikte, och att Jan-Åke Svensson strax efteråt kommer med honom i släptåg, precis som han uppger i förhöret. ”Han är här nu”.
Konstig tystnad på bandet under nästan en halvminut efter ”Vet du inte vart han tog vägen” där mycket av detta kunde ha fått en förklaring.
Vad berodde avbrottet på?

Det går nog också att - med Lena Löhrs vittnesmål till hands - med närmare hundra procentig säkert säga att AB var på väg därifrån minst två gånger innan han lämnade sitt vittnesmål till henne.
Han ”ville inte bli inblandad för att han var berusad” låter snurrigt, men är förstås en helt naturlig reaktion i en traumatisk situation, och det är ju också logiskt att tänka sig att han pga sin närhet till själva händelsen riskerade att bli indragen och få misstankarna riktade mot sig.
Citera
2020-09-25, 07:05
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
VG fungerar som tolk. Och har även gjort det tidigare. Behärskar tyska. Kopplingen till Utredarens tyskar i Gamla Stan kan alltså vara i rollen som tolk.

Måste säga att tanken på att en internationell konspiration skulle använda denna person som tolk känns helt främmande. Det borde räcka med att prata med VG i fem minuter för att se att han inte har alla indianer i kanoten.
Senast redigerad av H24 2020-09-25 kl. 07:10.
Citera
2020-09-25, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack.
Ja ibland får man en lidnersk knäpp.
Det är inte alltid enkelt att identifiera röster, men om man lyssnar några gånger på tingsrättsförhören lär man sig bättre känna igen personerna i fråga. Jag har alltid haft svårt att tycka att det är AB som säger grå luva mössa. Rösten tycker jag stämmer bättre på JA, men inget är säkert.
Dock är det nästan helt säkert att JA aldrig skulle ha sagt att gm hade mössa, och om det var han som yttrade detta måste han i så fall prata om någon annan som hade mössa.
Verkar som samtalet handlar om en person som de tappat ur sikte, och att Jan-Åke Svensson strax efteråt kommer med honom i släptåg, precis som han uppger i förhöret. ”Han är här nu”.
Konstig tystnad på bandet under nästan en halvminut efter ”Vet du inte vart han tog vägen” där mycket av detta kunde ha fått en förklaring.
Vad berodde avbrottet på?

Det går nog också att - med Lena Löhrs vittnesmål till hands - med närmare hundra procentig säkert säga att AB var på väg därifrån minst två gånger innan han lämnade sitt vittnesmål till henne.
Han ”ville inte bli inblandad för att han var berusad” låter snurrigt, men är förstås en helt naturlig reaktion i en traumatisk situation, och det är ju också logiskt att tänka sig att han pga sin närhet till själva händelsen riskerade att bli indragen och få misstankarna riktade mot sig.
Jag är inne på ditt resonemang. Absolut. AB säger själv att han var rädd. Och det är uppenbart att han inte ville vara där. Han ville hem. Något som han redan bestämt sig för före skotten enligt egen utsago.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-25 kl. 07:24.
Citera
2020-09-25, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Måste säga att tanken på att en internationell konspiration skulle använda denna person som tolk känns helt främmande. Det borde räcka med att prata med VG i fem minuter för att se att han inte har alla indianer i kanoten - och omedelbart drar omgivningens blickar till sig.
Naturligtvis. Har precis samma tankar och drar samma slutsatser.

Men jag refererade till Utredarens utredning som pekar ut VG som en deltagare i en grupp. Med koppling till MOP. Där det talas om ett godkännande. Men där det är uppenbart att det kan vara så att VG fungerade i ett sammanhang som är helt oskyldigt. Det handlade om helt andra saker än MOP.

VG pratade med alla och fick på det sättet kopplingar till en mängd människor. Inte minst via hans telefonbok. Där Åke J Ek förekom som ett exempel. Kontakter som ledde till fester och annat som han själv beskriver. Plus tolkarbete i olika sammanhang. Tolkande var naturligt för honom eftersom han behärskade ett flertal språk. Där amerikansk engelska sticker ut. Han behärskade det som ett modersmål.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-25 kl. 07:42.
Citera
2020-09-25, 07:31
Medlem
sankmarks avatar
Finns det bevis för att SE är oskyldig? Ja.

Jämfört med KP-"lova runt och håller tunt" och PU:s dåliga indicier och "hittepå" förklaringar som ska snärja SE vid mordet, så finns det riktiga bevis som gör SE lika oskyldig som du och jag.

Vis av erfarenhet så tänker jag inte lägga upp bevis här bland i mångt och mycket låsta spanare, privatspanare, mordspanare och kanske även rena foliehattar. Utan jag kommer göra som många gjort före mig. Jag kommer skriva en bok eller snarare en "utredning" om Palmemordet.

Så om cirka sex månader kommer bevisen presenteras i "utredningen" om nu ingen annan redan då kommit fram och presenterat samma bevis om SE:s oskyldighet.

Den som söker han finner.
Senast redigerad av sankmark 2020-09-25 kl. 07:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in