2020-09-25, 07:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och vad har detta svar med att friska sunda, unga människor inte blir allvarligt sjuka av covid!? INGET!

De flesta människor är unga och friska ca 25 år.

Ungdomen är bara en tredjedel av ett liv.
Citera
2020-09-25, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
En miljon i veckan är ju sämre än Sverige till och med. 12.5 per miljon invånare mot Sveriges 14.
Fast vi testar också jättemycket nu, och för närvarande avlider ganska exakt 0.3% av hittade fall i Sverige.

Det skulle kunna antyda att Sveriges dödlighet kanske är så låg som 0.1% nu. Men det är fullt möjligt, eftersom 1) många av de sköraste dog redan i våras, och 2) vi har större tolerans för smittspridning i icke-riskgrupper, som drar ner dödligheten.
Citera
2020-09-25, 07:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"har ett 20-tal patienter och personal "
Kan vara en patient och 19 anställda.

"Patienter" är plural så iallafall inte en.

Detta är såklart inget stort ännu utan mer ett tecken/varnings klocka. Detta tillsammans med att den allmänna spridningen ökar sedan månadsskiftet borde mötas med proaktivitet.
Citera
2020-09-25, 07:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast vi testar också jättemycket nu, och för närvarande avlider ganska exakt 0.3% av hittade fall i Sverige.

Det skulle kunna antyda att Sveriges dödlighet kanske är så låg som 0.1% nu. Men det är fullt möjligt, eftersom 1) många av de sköraste dog redan i våras, och 2) vi har större tolerans för smittspridning i icke-riskgrupper, som drar ner dödligheten.

En intressant teori är ju att "viral load" bidrar till hur allvarlig sjukdomen blir. Dvs vid lägre nivå av allmän smittspridning, social distansering mm så skulle dödligheten minska. Dessutom har vi d-vitamin som enl spanska piloten minskade dödligheten rejält.

I UK är det i åldersgruppen 20-29 som flest smittas. Om det är likadant här så förklarar det också en väldigt låg IFR. Dock riskerar vi att de smittar sina föräldrar tex så kan ju möjligen se en ökning av IFR framöver.
Citera
2020-09-25, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant artikel om bland annat

Varför en plasma donation inte alltid är bra
Hur immunförsvaret kan attackera dina interferoner.
Genetisk koppling till svår covid19

https://www.sciencemag.org/news/2020/09/hidden-immune-weakness-found-14-gravely-ill-covid-19-patients
Läsvärd artikel. Tack.
Citera
2020-09-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En intressant teori är ju att "viral load" bidrar till hur allvarlig sjukdomen blir. Dvs vid lägre nivå av allmän smittspridning, social distansering mm så skulle dödligheten minska. Dessutom har vi d-vitamin som enl spanska piloten minskade dödligheten rejält.

I UK är det i åldersgruppen 20-29 som flest smittas. Om det är likadant här så förklarar det också en väldigt låg IFR. Dock riskerar vi att de smittar sina föräldrar tex så kan ju möjligen se en ökning av IFR framöver.
Det får tiden utvisa, men jag skulle tro (gissa) att gruppen 20-29 är den grupp som har minst kontakt med äldre anhöriga. Kontakten brukar ju återintensifieras när barnbarn börjar produceras.
Citera
2020-09-25, 08:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och det här sa Lögnaren Tegnell igår på pressträffen enl Expressens live-rspportering:

– Vi har egentligen inte några smittotal alls i de här grupperna, säger Anders Tegnell, som fyller på svaret från Nilsson Carlsson.

FHM och Regeringen går vidare och häver besöksförbudet på äldreboenden. Jag kan förstå att man gör det nationellt men jag hade upprätthållit det i Stockholm eftersom det är så kraftig ökning generellt där och också för att man nu har smitta på äldreboenden där vilket SR belyser.

Jag förstår att många människor tycker det är jobbigt med isolering, men att häva besöksförbudet nu när smittan ökar känns som dålig tajming. Risken är ju att det tar en sjujäkla fart igen. Känns klart oroande.
Känns som allt hopp står till vaccin för att leva med det här viruset kommer inte att bli kul.

När väntas förresten resultaten av FAS3 studierna rörande de vaccinkandidater som finns?
Citera
2020-09-25, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Om dödligheten bland upptäckta fall är 0,3%, så kan inte dödligheten på bland samtliga fall på sin höjd 0,10-0,15%. Låt detta brinna av nu.
Citera
2020-09-25, 08:05
Medlem
Min beräkning av dödlighet den 12/2:

Dödlighet i Hubei: 3,2 %
Dödlighet i Kina exkl Hubei: 0,4 %
Dödlighet utanför Kina+Hong Kong: 0,2 %

Vilket innebär en dödlighet under 0,5 %... still holding true.
Citera
2020-09-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår att många människor tycker det är jobbigt med isolering, men att häva besöksförbudet nu när smittan ökar känns som dålig tajming. Risken är ju att det tar en sjujäkla fart igen. Känns klart oroande.
Känns som allt hopp står till vaccin för att leva med det här viruset kommer inte att bli kul.

När väntas förresten resultaten av FAS3 studierna rörande de vaccinkandidater som finns?

Okt-Dec vad jag hört avs vaccinerna.
Sen skall det produceras och levereras
Citera
2020-09-25, 08:17
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
När man ser vilka länder som drabbats hårdast med några undantag så kan man faktiskt undra om inte viruset är planterat och forfaranda planteras avsiktligt..
Alla länder som deltog i irak kriget är hårt drabbade..och kolla på israel där håller det på att spåra ur fullständigt.

Det är dödstalet som betyder något. Israel har ett konstaterat högsta dödstal på extremt låga 0,006. Ingen bryr sig om förkylningar som sprider sig för nästan ingen dör av det.

Det var det här jag misstänkte från början att coronaviruset är inte okänt, det är inget nytt hos människan. Det har cirkulerat olika coronavirus i evigheter.
Citera
2020-09-25, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Okt-Dec vad jag hört avs vaccinerna.
Sen skall det produceras och levereras

Inte så långt kvar då med andra ord. Om tidtabellen håller vill säga. Kanske har vi vaccin tillgängligt under första kvartalet nästa år? Det tror jag skulle få många att andas ut världen över. Vi får hoppas att det blir så. Det är många som inte har det lätt i dessa tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in