2020-09-25, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det finns flera svenska elitidrottare som hamnat på iva och sen avslutat sin karriär efter det.

jag har namnet på allihopa i mitt huvud och skulle kunna länka artiklar till dig, men känner inte att det leder någon vart om man ändå väljer att blunda för det.

kan ge dig en hint.. längdskidor, hockey.
Inte av Corona, det är det vi pratar om i denna tråd. Försök att hänga med 👴🏼
Citera
2020-09-25, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
40 procent av patienterna som vårdades på sjukhus i Östergötland på grund av covid-19 hade behov av rehabilitering efter 3 månader.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/studie-tyder-pa-stort-behov-av-rehabilitering-efter-covid-19/
Och vad har detta svar med att friska sunda, unga människor inte blir allvarligt sjuka av covid!? INGET!
Citera
2020-09-25, 06:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte förvånande med tanke på hur mycket det sprids just nu i Stockholm.

Bra att det finns några alerta journalister. Vi vill ju inte att det ska bli lika eländigt som i våras.

Idag rapporterar Region Stockholm. Förra gången var i tisdags. Jag befarar fortsatt kraftigt ökad smittspridning.

Svårare att minska spridningen nu än i våras misstänker jag. När detta var nytt ansträngde många sig för att minska spridningen. Nu tror jag det är svårare att få alla att hjälpa till.

Kommer FHM agera? Ju längre man väntar desto hårdare åtgärder krävs.... Eller kommer Tengele satsa på ett nytt flockimmunitetsförsök?
Citera
2020-09-25, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du lust på en till?
Jamain Stephens 20 år död (fast han ser inte jätte smal ut)
https://nypost.com/2020/09/08/college-football-player-dies-of-covid-19-complications/

Du har säkert mer att invända också..
”Ser inte jätte smal ut” hahaha 🤣 pojken är ju överviktig så det smäller om det. Vad är det du inte förstår? Gör du dig bara dum?
Citera
2020-09-25, 06:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu börjar det spridas på boendena igen... I Stockholm förstås.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7561274
Och det här sa Lögnaren Tegnell igår på pressträffen enl Expressens live-rspportering:

– Vi har egentligen inte några smittotal alls i de här grupperna, säger Anders Tegnell, som fyller på svaret från Nilsson Carlsson.

FHM och Regeringen går vidare och häver besöksförbudet på äldreboenden. Jag kan förstå att man gör det nationellt men jag hade upprätthållit det i Stockholm eftersom det är så kraftig ökning generellt där och också för att man nu har smitta på äldreboenden där vilket SR belyser.
Citera
2020-09-25, 06:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svårare att minska spridningen nu än i våras misstänker jag. När detta var nytt ansträngde många sig för att minska spridningen. Nu tror jag det är svårare att få alla att hjälpa till.

Kommer FHM agera? Ju längre man väntar desto hårdare åtgärder krävs.... Eller kommer Tengele satsa på ett nytt flockimmunitetsförsök?
Tegnell är patologiskt oförmögen att vara proaktiv. Det hänger ihop med att han ständigt ska förminska smittspridning, dödsfall, risker etc

Jag tror FHM kommer agera men sent. Kanske först när dödsfallen ökar igen. Tegnell har hittils hela vägen styrt mot flockimmunitet (utan att medge det). Jag tror inte han har ändrat sig.

Intressant är att regeringen inte har följt Tegnells/FHM:s rekommendation att höja gränsen för sammankomster från 50 till 500. Kanske det finns tecken på kritiskt tänkande och ryggrad i regeringen.

Och ja det är svårt att få folk att följa rekommendationer i en andra våg. Kanske man komma på nya effektiva åtgärder som man kan införa samtidigt som man kan släppa på andra. T ex införa krav på munskydd men höja gränsen för sammankomster. Vi borde kunna lära oss massor av andra länder som t ex Tyskland och Norge. Men Tegnell och Giesecke omöjliggör att det sker.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-25 kl. 07:06.
Citera
2020-09-25, 07:00
Medlem
När man ser vilka länder som drabbats hårdast med några undantag så kan man faktiskt undra om inte viruset är planterat och forfaranda planteras avsiktligt..
Alla länder som deltog i irak kriget är hårt drabbade..och kolla på israel där håller det på att spåra ur fullständigt.
Citera
2020-09-25, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och det här sa Lögnaren Tegnell igår på pressträffen enl Expressens live-rspportering:

– Vi har egentligen inte några smittotal alls i de här grupperna, säger Anders Tegnell, som fyller på svaret från Nilsson Carlsson.

FHM och Regeringen går vidare och häver besöksförbudet på äldreboenden. Jag kan förstå att man gör det nationellt men jag hade upprätthållit det i Stockholm eftersom det är så kraftig ökning generellt där och också för att man nu har smitta på äldreboenden där vilket SR belyser.
"har ett 20-tal patienter och personal "
Kan vara en patient och 19 anställda.
Citera
2020-09-25, 07:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant artikel om bland annat

Varför en plasma donation inte alltid är bra
Hur immunförsvaret kan attackera dina interferoner.
Genetisk koppling till svår covid19

https://www.sciencemag.org/news/2020/09/hidden-immune-weakness-found-14-gravely-ill-covid-19-patients
Citera
2020-09-25, 07:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra Danmark, snyggt! Och i Region Stockholm som förmodligen har världens bästa IVA-vård för covidpatienter dör endast 23,3% av de 900 patienter som vårdats där.
Vilket kan förklaras med att i Sverige är medelåldern för IVA sju år (?) lägre än i Danmark. Vi prioriterar yngre personer vilket ger en högre överlevnad.
Citera
2020-09-25, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag säger att resultaten på världsspridning säger att det är luftburet för det finns ingen bra förklaring för något annat.
Men är verkligen spridningen så konstig? Jag tycker det verkar spridas som vilken förkylning som helst. Den enda skillnaden är ju att vissa drabbas av svår sjukdom.

Även droppsmitta kan smitta på större avstånd än en meter, eller genom kontaktytor som dörrhandtag, om förhållandena är optimala.
Citera
2020-09-25, 07:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"har ett 20-tal patienter och personal "
Kan vara en patient och 19 anställda.
Om det är vad du tror så är du kvalificerad för att jobba på FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in