Citat:
Jag tror mycket riktigt att dödligheten ligger runt 0.3%, och att det var fallet även i våras. Jag har mycket svårt att få siffrorna att gå ihop om vi har samma dödlighet som i våras. Tror att dödligheten idag är max 0,25%. Grundar det på siffror från Island,Danmark,Belgien, Tyskland, delvis också Frankrike. Om dödligheten varit oförändrad dvs. alltid 0,25% (tror egentligen att den idag är lägre, men vi säger 0,25%). Det skulle innebära att i snitt i Sverige har närmare 25% varit smittade. I Stockholm som varit nästan dubbelt så hårt drabbat som resten av Sverige, ska i så fall som allra minst 40% varit smittade. Det rimmar illa med den ganska markanta ökningen. Min slutsats är att viruset idag är mer smittsamt och mindre dödligt. Kanske inte någon fullständigt extrem skillnad, men i vart fall några procent mer smittsamt och några procent mindre dödligt.
Det skulle innebära att två miljoner svenskar har smittats, eller 19% av befolkningen (33% i Stockholm).
Det är i linje med de modelleringar som FHM gjorde i våras, i linje med den immunitet vi verkar kunna observera i Sverige och annorstädes, och även i linje med den normala utbredningen hos vanliga coronavirus och influensa. Jag kan inte se att det finns några kvalitetsdata som talar emot att 0.3% var dödligheten även i våras. Tvärtom så förklarar det en hel del.
Sen kan dödligheten givetvis variera lite upp och ner, beroende på befolkningens ålder och hälsa.