2020-09-24, 18:58
Medlem
Softis...s avatar
Jag kör bara med fläskfilé i gryta. Lök, äpple och filé. Då blir köttet genomstekt men inte torrt.

Fläskfilé är en rätt tråkig köttbit. Karrén är bättre.
Citera
2020-09-24, 19:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag kör bara med fläskfilé i gryta. Lök, äpple och filé. Då blir köttet genomstekt men inte torrt.

Fläskfilé är en rätt tråkig köttbit. Karrén är bättre.

Marinera och grilla/stek filén i tjocka skivor blir mumma så länge man inte kör den för länge.

Karré har jag aldrig kunnat med, mer fett och bindväv än kött...
Citera
2020-09-24, 19:08
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Marinera och grilla/stek filén i tjocka skivor blir mumma så länge man inte kör den för länge.

Karré har jag aldrig kunnat med, mer fett och bindväv än kött...
Oki.

Fett och bindväv ger väl smak? Det karré jag köper består mestadels av kött. =)
Citera
2020-09-24, 19:38
Medlem
Varför envisas folk med fläskfile överhuvudtaget?
Jävligt överskattat ... faktiskt.

Och att folk sedan köper dansk fläskfilé, det är ett ännu större mysterium.

Nej, jag är inte vegetarian eller vegan ...
Citera
2020-09-24, 19:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle

Finns inget överskattat med fläskfilé, de flesta jag träffar på ser det bara som en råvara i mängden.

Varför vi köper den danska fläskfilén, det är för den har ett bättre pris oftast.
Och Danskarna kan detta med fläskkött, förutom antibiotika och annan sånt skit.
Citera
2020-09-24, 20:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle

Filén är absolut godast enl mig iaf, men man ska inte steka ihjäl stackarn.

Filén, sen revben, rimmat lägg, bacon/sidfläsk (knaperstekt), kotletter, skinkstek.
Kan som sagt inte med karré då det brukar vara på tok för mycket fett och bindväv för min smak.
Citera
2020-09-24, 20:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag brukar ta ut biten när den når 58-60 Sedan vilar den i 10 min iaf och blir kanon.
Citera
2020-09-24, 21:14
Medlem
klybans avatar
Citat:

Filén, sen revben, rimmat lägg, bacon/sidfläsk (knaperstekt), kotletter, skinkstek.
Kan som sagt inte med karré då det brukar vara på tok för mycket fett och bindväv för min smak.
Du bör överväga pulled pork på karrén då.
För det är enkelt att ta bort efter man tryckt på den och den delar sig, så är det bara skrapa bort.
Gör det samma själv, är ingen fan av fett och bindeväv heller, sen har ju fettet mer eller mindre smält på bort på den.
Grillad karréskiva är inget för mig.
Citera
2020-09-24, 21:44
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Risken för trikiner hos tamgris är försvinnande liten, som du säger. I vildsvinskött man äter också, eftersom allt vildsvinskött som skjuts och ska ätas i Sverige provas för trikiner.

Bakteriefamiljen Yersinia finns dock i fläsk, och för att dessa ska dö behöver du upp till runt 70 c, så helt dumt är det inte att få upp fläskfilén till runt de temperaturerna, även om det förstås inte alls är bra ur 'matlagningssynpunkt'.

Sen vet jag inte om det står 70 c "överallt", ex Scan säger att medium är 65 c och well done 68 c: https://www.scan.se/kottguiden/djur/gris/flaskfile/?gclid=EAIaIQobChMIgafhnNmB7AIVBxd7Ch36HgtFEAAYASA AEgJm9PD_BwE

70 grader behövs det bara om tiden som kötter håller temperaturen är mycket kort (sekunder). Det räcker med en betydligt lägre temperatur om man håller den ett tag.

Rådet om t ex 70 grader för fläsk bygger på att man snabbt steker eller ugnssteker på hög temperatur..

Kör man ultraslow-cooking i en ugn med 60 grader eller kör sous vide så är det ofarligt att inte komma upp i mer än 60 grader eftersom man håller hela köttbiten där under lång tid.
Citera
2020-09-24, 21:51
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Apropå rimmad lägg så är det inte så tokigt att rimma fläskfile några timmar. Då blir den mindre torr.
Citera
2020-09-24, 22:01
Medlem
blobben!!!s avatar
Av grisens alla delar är nog "ytterfilén" den tråkigaste. Spelar ingen roll om den nästan är rå, den blir torr och tråkig ändå. Som någon annan sade så fungerar den utmärkt i grytor.

Grisfötter är däremot en underskattad del.
Citera
2020-09-24, 23:11
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preppad
Skulle aldrig få för mig att käka fläsk eller annat kött heller för den delen som inte är helt genomstekt. Inget jävla "rosa i mitten" på min tallrik tack! Och vaddå torrt? Det finns ju sås och goda röror att ha till, varför skulle det behöva vara torrt menar ni, för att man inte känner den metalliska blodsmaken längre?
Jag är ledsen men att du tror att torrt tillaggat kött kan räddas med "sås och goda röror" säger mig att du inte har så bra koll på kött över huvud taget.

Det spelar ingen roll om du så fyller munnen med vatten medan du tuggar. Torrt kött tappar rejält med smak och det är ett helvete att tugga oavsett hur mycket du såsar ner det. Du blir inte av med torrheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in