• 2
  • 3
2020-09-25, 01:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Av grisens alla delar är nog "ytterfilén" den tråkigaste. Spelar ingen roll om den nästan är rå, den blir torr och tråkig ändå. Som någon annan sade så fungerar den utmärkt i grytor.

Grisfötter är däremot en underskattad del.

"Ytterfilé" är bara en putsad, benfri kotlettrad.
Citera
2020-09-25, 18:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Av grisens alla delar är nog "ytterfilén" den tråkigaste. Spelar ingen roll om den nästan är rå, den blir torr och tråkig ändå. Som någon annan sade så fungerar den utmärkt i grytor.

Nja, ytterfilén blir väldigt sällan torr. Tvärtom är det en fet och vattnig detalj. Det är ju kassler på lång bit. Grillad gör den sig nog bäst. Ibland steker jag den i tunna skivor och har i en sallad.
Citera
2020-09-25, 20:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nja, ytterfilén blir väldigt sällan torr. Tvärtom är det en fet och vattnig detalj. Det är ju kassler på lång bit. Grillad gör den sig nog bäst. Ibland steker jag den i tunna skivor och har i en sallad.

Sk "ytterfilé" är ofta mörad med nåt konstigt jox som göra att resultatet blir mysko, nånstans mellan torrt och gnissligt...
Citera
2020-09-25, 20:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sk "ytterfilé" är ofta mörad med nåt konstigt jox som göra att resultatet blir mysko, nånstans mellan torrt och gnissligt...

Det är kassler i bit. Mycket fett och mycket vatten. Grilla, stek eller ugnsbaka.
Citera
2020-09-26, 05:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är kassler i bit. Mycket fett och mycket vatten. Grilla, stek eller ugnsbaka.

"Ytterfilé" är ju bland det magraste fläskbitarna du kan hitta, kotlettrad med ben och fett bortputsat.
Citera
2022-04-21, 20:46
Medlem
XtraXs avatar
Hittat ett gammalt recept från halv åtta hos mig där man ska tillaga en file endast i ugnen.

Sätt ugnen på 125 grader.
Stek köttet i mitten av ugnen tills innertemperaturen är 65 grader. Låt köttet vila.

Bör man inte steka den lite först så den får lite färg eller räcker det enbart med ugn?
Citera
2022-04-24, 09:34
Medlem
Sladdarens avatar
Gris innertemperatur

https://www.pork.org/pork-cooking-temperature/
Citera
2022-04-25, 13:04
Medlem
Finns en till variabel förutom temperaturen. Tiden. Bakterier börjar dö långt tidigare än 70 grader, så om du sous vidar en fläskfilé under 2 timmar till 65 grader kommer du inte löpa någon risk för bakterier. Dessutom, som många här redan sagt är svenskt kött väldigt säkert. Gäller även svensk kyckling som jag också brukar kasta i vattenbadet och köra upp det till 65 grader.

Föredrar du torrt kött, käka beef jerky till lunch.
Citera
2022-04-25, 15:14
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Fläskytterfilé äter jag en hel del av. Brukar putsa sen skära tjocka skivor (nio st skivor av en bit på drygt ett kg). Skivorna bankar jag på båda sidor så det blir en platt och misshandlad bit. Steker dem snabbt i kolstålspannan med salt och nån pepparblandning. Mört och fint kött. Snabbt tillagat och billigt, köper på mig ganska mycket och stoppar i frysen när det kostar 59 kr kilot för svenskt kött. Potatisgratäng till det och ångkokt broccoli, mums.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in