2020-09-24, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet har invitert Hagen-barna til møte i dag, for å orientere om status i etterforskningen, hypoteser, mål, ressurser og fremdrift i saken.

Barnas bistandsavdokat Ståle Kihle sier til VG at møtet var "hyggelig" men:
"– Vi har fortsatt ingen tillit til politiet i denne etterforskningen med Tom Hagen som siktet, og det er per nå ingenting som tilsier noe annet enn at vi ikke har tillit til politiet. Det har vi sagt hele tiden. Vi har heller ikke fått tillit nå og har tidvis parkert dem på ting, sier Kihle."
Kihle vil ikke utdype hva han legger i å ha "tidvis parkert" politiet. Han har kanskje fått lest seg igjennom de 20.000 dokumentene har fikk overlevert for en stund siden? Han har bare ikke rukket å oppklare saken ennå?
"Den manglende tilliten til politiet gjør at Hagen-barna heller ikke ønsker å gå i nye politiavhør. Ingen av dem har vært avhørt i saken siden august i fjor. I lange avhør ble de blant annet utspurt om foreldrenes samliv."
Er dagens møte med barna et tegn på at det går mot en snarlig tiltale?

Kilde:
VG i dag, 24. sept 2020
Hagen-barna møtte politiet: – Fortsatt ingen tillit
Fetad: Jeg vet ikke. Men jeg tror at det neppe skjer noe før nærmere 31. oktober. Se artikkel:

(24.09.20)Øst politidistrikt har de siste ukene ikke latt seg intervjue om status i etterforskningen utenom korte svar på e-post. Det vil de heller ikke gjøre før nærmere 31. oktober, opplyser de.
https://www.tv2.no/nyheter/11667003/
Citera
2020-09-24, 18:59
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Hvorfor han fokuserer på kamera tror jeg er fordi han ønsker ikke ha kamera rett i fjeset på nært hold.
Derfor passer han på å ha god avstand til kamera. Jeg synes det er naturlig. Kamera på lang avstand tar han kanskje ikke så nøye.
På den ruten er det ikke til å unngå noe kamera, men siden han tar omveier over de lange trappene og opp i boligfeltet på platået over Metro, som kan være hensiktsmessig for å unngå å gå mye i Kulturhusgata så slipper han mange av disse som kan filme på nært hold. Der er det mange. Han er tildekket og det er jo helt naturlig å tenke at denne personen ikke ønsker kamera rett i fjeset.

Som sagt så tror jeg det aktuelle kamera (som nå da er tatt bort) vinkler i en annen retning og da er det ikke risiko for han å se på det. Han ser det fra siden ettersom det ikke vinkler mot der han står. Kanskje vurderer han vinkelen ifht om han skal ta retur samme vei eller ikke, men velger en annen rute tilbake over motorveien. Heller ikke da går han i Kulturhusgata (som vil være naturlig valg mot ishallen). Jeg vet jo ikke om dette er riktig resonnement, men jeg mener det er logisk.

Tenker du om det evt er noen han kjenner som jobber i det huset som han ser etter?

Jeg tenker at det er en spesiell grunn til at han beveger seg fysisk inn rett bak den søplekassen. Hvis formålet var å sjekke kameraene kunne han bare snudd ansiktet skrått til venstre mens han fortsatte å gå dit han skulle. Hva grunnen var vet jeg ikke, men ser at han fikler med hender/hansker bak der. Han ser også over parkeringsområdet. Kanskje for å se etter om han ble observert av noen?

Jeg føler meg rimelig sikker på at hettemannen var aktivt involvert, og at han er en nøkkel til å forstå tidslinjen. Han var en brikke i spillet. Et spill som involverte flere, mer eller mindre profesjonelle, som hadde ulike oppgaver denne morgenen.
Citera
2020-09-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Godt arbejde Jeg synes det kunne ligne, at han smider eller tager noget bag affaldsspanden/søppelspanden hvis man ser 42 sekunder inde i videoen. Han retter også handsken umiddelbart efter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jx1Mo/etterlyser-nytt-vitne-i-loerenskog-forsvinningen

Sjuk historia det här, hoppas det får en upplösning.

På tal om videon tycker jag att det ser ut som han har något problem med motoriken i vänsterbenet, möjligen knäet. Nästan så han drar det lite med sig. Syns tydligast när han går över Festeplassen.
Citera
2020-09-24, 19:02
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ja, han snur seg definitivt for å se om det kommer noen etter på et punkt der. 00:56 i videoen, rett ved lyktestolpen. Klart mistenkelig adferd.
Tror som Frøkendektetiv at han også kikker raskt tilbake ca 00.43-00.44. Egentlig et smart sted å sjekke siden veien bak går i en slak kurve. Og han nærmer seg vel en liten bakketopp? Er også mindre påtatt å stoppe ved en søppelcontainer enn et sted uten noen gjenstander. Ser ut som han bare stryker hånda over containeren. (Bruker fullskjerm og zoom.)
Citera
2020-09-24, 19:16
Medlem
Jeg har kilder vedrørende barna. At de langt ifra er så imot politiet som media eller barna selv gir inntrykk av.

De kildene er ikke nødvendigvis gode, men det er en logisk teori. Kildene er gode nok til at jeg trykker det her.
Citera
2020-09-24, 19:19
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frokendektektiv
Mulig han har brevet i ermet og stopper for å ta det på plass eller liknende.
Bra jobbet med høyden! Hvis TH er 185 er det ikke han. Vet vi hvor høy VE er? GHH?

Det er definitivt ikke TH. Det er heller ikke VE, han er høy og ganske korpulent. GHH er liten. Men det finnes det jo flere folk som er.
Citera
2020-09-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Godt arbejde Jeg synes det kunne ligne, at han smider eller tager noget bag affaldsspanden/søppelspanden hvis man ser 42 sekunder inde i videoen. Han retter også handsken umiddelbart efter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jx1Mo/etterlyser-nytt-vitne-i-loerenskog-forsvinningen

Du har rett, hettemannen kaster noe i containeren. Muligens så er det en container for glass og metall?

I så fall så kan det være en medisinflaske med noe gift eller lignende.
Citera
2020-09-24, 19:23
Medlem
Citat:
Jeg tenker at det er en spesiell grunn til at han beveger seg fysisk inn rett bak den søplekassen. Hvis formålet var å sjekke kameraene kunne han bare snudd ansiktet skrått til venstre mens han fortsatte å gå dit han skulle. Hva grunnen var vet jeg ikke, men ser at han fikler med hender/hansker bak der. Han ser også over parkeringsområdet. Kanskje for å se etter om han ble observert av noen?

Jeg føler meg rimelig sikker på at hettemannen var aktivt involvert, og at han er en nøkkel til å forstå tidslinjen. Han var en brikke i spillet. Et spill som involverte flere, mer eller mindre profesjonelle, som hadde ulike oppgaver denne morgenen.

Ja han stopper der for å å se litt ekstra på noe. jeg mener denne personen er meget mistenkelig, og antagelig involvert. Trolig hadde selve hendelsen skjedd på dette tidspunktet så denne personen hadde trolig en rolle. Han kom tilsynelatende inn i retning åstedet rett etter at alt kanskje var gjort.

Det med hendene tror jeg ikke er noe annet enn at han bare fikler litt med dem, samtidig som han ser på det han ser etter.

Ser for meg tre oppgaver som kanskje kan være aktuelle:
1 Hjelpe til med klar vei ut for bil som skulle dra

2 Noe som kanskje også kan være en tanke er at vedkommende for eks hadde med seg fysisk betaling som ble gitt til noen etter utført handling. Etter å ha fått se i bagasjerom for eks. Noe sånt er også mulig kanskje....

3 Eller ha med trusselbrev osv og legge dette på plass.

Det er de opplagte tingene, men skal man se alt dette i sammenheng begynner det å bli rimelig mange personer involvert dersom TH skal stå bak alt dette. Jeg klarer virkelig ikke forstå at mange virker så låst i den hypotesen fortsatt. Hvordan skulle han klare å administrere så mange folk uten å legge igjen noe som helst spor?
Senast redigerad av Hunterrr 2020-09-24 kl. 19:37.
Citera
2020-09-24, 19:32
Medlem
Förlåt men jag förstår ingenting i tråden. Nån som kan svara på svenska: Vad tror vi, är han skyldig eller? Barnen verkar övertygade om hans oskuld alla tre.
Citera
2020-09-24, 19:40
Medlem
Jeg så også litt på hettemannvideoen i dag. Et stykke etter passeringen av søppelcontaineren, da hettemannen var filmet på lengre avstand (fra ca 00.53 og et stykke fremover på videoen her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLGxwe/person-har-meldt-seg-etter-etterlysning-i-loerenskog-saken ) slik at han ble mer utydelig synes jeg at han lignet på luemannen ved Futurum.
Fargen på jakken ser ut til å ha blitt forvrengt i tillegg til at han ser tynnere ut (kanskje pga videokvaliteten pga at mannen var lengre vekk fra kamera?).
Jakken ser da blålilla ut, akkurat som luemannens jakke på Futurum. Luemannen ble filmet på avstand med et kamera (som kanskje har dårlig oppløsning?). Jeg synes at luemannen og hettemannen ligner veldig i kropp og holdning og bevegelser også.
Sammenlign gjerne med luemannen her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7laj88/slik-kan-luemannen-og-telefonmannen-ha-beveget-seg

Hva synes dere?

Luemannen og telefonmannen ved Futurum:
den ene mannen er mellom 176 og 182 centimeter høy, mens den andre er mellom 180 og 188 centimeter høy.
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-etterlyste-menn-er-180-188-og-176-182-cm/70821612
Citera
2020-09-24, 19:45
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg så også litt på hettemannvideoen i dag. Et stykke etter passeringen av søppelcontaineren, da hettemannen var filmet på lengre avstand (fra ca 00.53 og et stykke fremover på videoen her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLGxwe/person-har-meldt-seg-etter-etterlysning-i-loerenskog-saken ) slik at han ble mer utydelig synes jeg at han lignet på luemannen ved Futurum.
Fargen på jakken ser ut til å ha blitt forvrengt i tillegg til at han ser tynnere ut (kanskje pga videokvaliteten pga at mannen var lengre vekk fra kamera?).
Jakken ser da blålilla ut, akkurat som luemannens jakke på Futurum. Luemannen ble filmet på avstand med et kamera (som kanskje har dårlig oppløsning?). Jeg synes at luemannen og hettemannen ligner veldig i kropp og holdning og bevegelser også.
Sammenlign gjerne med luemannen her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7laj88/slik-kan-luemannen-og-telefonmannen-ha-beveget-seg

Hva synes dere?

Luemannen og telefonmannen ved Futurum:
den ene mannen er mellom 176 og 182 centimeter høy, mens den andre er mellom 180 og 188 centimeter høy.
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-etterlyste-menn-er-180-188-og-176-182-cm/70821612
Villspor. De ligner ikke, og høyde/bygning er helt forskjellig.
Citera
2020-09-24, 19:48
Medlem
Citat:
Villspor. De ligner ikke, og høyde/bygning er helt forskjellig.
Det er mulig at du har rett. Sammenlignet du luemannen med hettemannen fra ca 00.53 og et stykke fremover i videoen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in