2020-09-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Ja, jeg ser hva du mener. Det er ikke der nå, og det er heller ikke det som har filmet hettemannen. Det ser du på vinkelen. Kanskje det ikke var i bruk og er tatt bort etterpå. Du kan se på videoen jeg la ut på Imgur hvis du pauser på 00:03 at kameraet ikke var der i dag.

Ja da er det sikkert tatt bort. Jeg er klar over at det kamera ikke er det vi ser bilder av.
Min teori ang hettemannen er at han er veldig fokusert på kamera og å unngå disse, så jeg tror at siden det trolig var kamera på den veggen da han passerte, så er det dette han ser på, jeg synes han ser på det kameraet, men så er vinkelen mer bort fra der han går, så derfor så føler han seg trygg. Jeg har en teori om at han ikke var så klar over at han ble filmet av det kamera vi ser bilder fra, som er et kamera som er betydelig lenger bort enn det som da ikke er der lenger.
Citera
2020-09-24, 17:34
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Ok, interessant.
Da er det et lite mysterium hva personen ser etter. Virker ikke som at hodet helt vender mot kamera hvor vi får bilder fra heller.
Det ser ut som han ser mot inngangsdøren til hjelpemiddellageret som er en hjørneinngang.
Mulig det bare er en avledningsmanøver hvis en del av ærendet var å plukke opp noe ved den andre søplekassen. Studer venstrearmen hans nøye.
Citera
2020-09-24, 17:38
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ja da er det sikkert tatt bort. Jeg er klar over at det kamera ikke er det vi ser bilder av.
Min teori ang hettemannen er at han er veldig fokusert på kamera og å unngå disse, så jeg tror at siden det trolig var kamera på den veggen da han passerte, så er det dette han ser på, jeg synes han ser på det kameraet, men så er vinkelen mer bort fra der han går, så derfor så føler han seg trygg. Jeg har en teori om at han ikke var så klar over at han ble filmet av det kamera vi ser bilder fra, som er et kamera som er betydelig lenger bort enn det som da ikke er der lenger.
Det er jeg uenig i. Ruten han har gått har veldig mange kamera og de er alle svært synlige. Det finnes andre ruter å gå som ville vært fri for kamera. Jeg tror han har vært overbevist om at han ikke ville bli gjenkjent, og ikke brydd seg om kamera. Jeg tror det var viktigere å parkere bilen i et trafikkert og befolket område, slik at bilen ikke skulle bli observert i nærheten av Sloraveien. Bortsett fra det, så er det vanskelig å se noen grunn til at personen gikk der han gikk. En person som kom fra Futurum ville valgt en annen tryggere rute, samme med datter HHB1 som bor på andre siden av Langevannet.
Citera
2020-09-24, 17:38
Medlem
Citat:
Det ser ut som han ser mot inngangsdøren til hjelpemiddellageret som er en hjørneinngang.
Mulig det bare er en avledningsmanøver hvis en del av ærendet var å plukke opp noe ved den andre søplekassen. Studer venstrearmen hans nøye.

Jeg sjekket om det var bilder på Lørenskog disc-golf video fra den vinkelen, og ser det nå at det ihvertfall var et stort og tydelig kamera der før. (sikker tatt bort nå da). Men det var trolig der da hettemannen går forbi. Se 9.03 ut i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=YIlQAd7Rpqc

Så jeg er overbevist om at det er dette kamera han fokuserer på. Vinkelen på det kamera ser ut til å være rettet mot bilene. Så han står på siden og betrakter det.
Citera
2020-09-24, 17:40
Medlem
Citat:
Det er jeg uenig i. Ruten han har gått har veldig mange kamera og de er alle svært synlige. Det finnes andre ruter å gå som ville vært fri for kamera. Jeg tror han har vært overbevist om at han ikke ville bli gjenkjent, og ikke brydd seg om kamera. Jeg tror det var viktigere å parkere bilen i et trafikkert og befolket område, slik at bilen ikke skulle bli observert i nærheten av Sloraveien. Bortsett fra det, så er det vanskelig å se noen grunn til at personen gikk der han gikk. En person som kom fra Futurum ville valgt en annen tryggere rute, samme med datter HHB1 som bor på andre siden av Langevannet.

Jeg synes det er rart at du er uenig i dette. Jeg gikk den ruten selv for en tid tilbake oppe i Metro-området, og dette med å gå over de trappene og ned igjen er jo ikke logisk rute? Mener du virkelig det? Det er jo mange store kamera i den logiske ruten der, men han går jo ikke i den gaten der disse er.

Jeg har forresten ikke tro på at denne personen kom fra Futurum. Men mer fra Triaden området mener jeg er mer sannsynlig.
Citera
2020-09-24, 18:26
Medlem
Minnimuss avatar
I det hettemannen stopper slik https://imgur.com/a/bb7tVoA, er han vendt i retning huset i Sloraveien. Men det er ikke mulig å se huset pga parkerte biler, hekker bakenfor der igjen og høydeforskjellen i terrenget. Huset ligger også endel høydemeter lavere i terreng.
Citera
2020-09-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ja, du har rett. Jeg har sett på videoen mange ganger nå, og det virker mest trolig at han tar noe synes jeg, Tar med venstre hånd og flytter det raskt over i høyre? Han går også på innsiden av noen større kantstein, så det er tydelig at han ville bort til den søplekassen.

Jeg syntes det ser ut som han snur seg for å se om noen kommer bak han eller liknende. Når
Han går fra parkeringsplassen og rett før lyktestolpen ser det ut som han snur hodet bakover igjen.
Citera
2020-09-24, 18:30
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jeg sjekket om det var bilder på Lørenskog disc-golf video fra den vinkelen, og ser det nå at det ihvertfall var et stort og tydelig kamera der før. (sikker tatt bort nå da). Men det var trolig der da hettemannen går forbi. Se 9.03 ut i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=YIlQAd7Rpqc

Så jeg er overbevist om at det er dette kamera han fokuserer på. Vinkelen på det kamera ser ut til å være rettet mot bilene. Så han står på siden og betrakter det.

Ja, det er samme kamera, som ikke er der lenger. Hvorfor tror du han fokuserer på det da? Vil han bli sett? Hvis målet er å passere usett så ville han vel vendt seg vekk, ikke mot? Må anta at i denne operasjonen er det rekognosert grundig.

Et apropos, kan ha vært dette kameraet som filmet bilen i skogholtet ved gangveien. Den som kanskje rygget, men som jeg heller tror kjørte riktig vei med frontlysene avslått, og aldri aktiverte bremselysene. Det står også et annet kamera rettet samme vei noen meter lenger syd mot gangbroen mannen kom fra. Må ha vært et av disse.
Citera
2020-09-24, 18:32
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frokendektektiv
Jeg syntes det ser ut som han snur seg for å se om noen kommer bak han eller liknende. Når
Han går fra parkeringsplassen og rett før lyktestolpen ser det ut som han snur hodet bakover igjen.
Ja, han snur seg definitivt for å se om det kommer noen etter på et punkt der. 00:56 i videoen, rett ved lyktestolpen. Klart mistenkelig adferd.
Citera
2020-09-24, 18:33
Medlem
Politiet har invitert Hagen-barna til møte i dag, for å orientere om status i etterforskningen, hypoteser, mål, ressurser og fremdrift i saken.

Barnas bistandsavdokat Ståle Kihle sier til VG at møtet var "hyggelig" men:
"– Vi har fortsatt ingen tillit til politiet i denne etterforskningen med Tom Hagen som siktet, og det er per nå ingenting som tilsier noe annet enn at vi ikke har tillit til politiet. Det har vi sagt hele tiden. Vi har heller ikke fått tillit nå og har tidvis parkert dem på ting, sier Kihle."
Kihle vil ikke utdype hva han legger i å ha "tidvis parkert" politiet. Han har kanskje fått lest seg igjennom de 20.000 dokumentene har fikk overlevert for en stund siden? Han har bare ikke rukket å oppklare saken ennå?
"Den manglende tilliten til politiet gjør at Hagen-barna heller ikke ønsker å gå i nye politiavhør. Ingen av dem har vært avhørt i saken siden august i fjor. I lange avhør ble de blant annet utspurt om foreldrenes samliv."
Er dagens møte med barna et tegn på at det går mot en snarlig tiltale?

Kilde:
VG i dag, 24. sept 2020
Hagen-barna møtte politiet: – Fortsatt ingen tillit
Citera
2020-09-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ja, han snur seg definitivt for å se om det kommer noen etter på et punkt der. 00:56 i videoen, rett ved lyktestolpen. Klart mistenkelig adferd.

Mulig han har brevet i ermet og stopper for å ta det på plass eller liknende.
Bra jobbet med høyden! Hvis TH er 185 er det ikke han. Vet vi hvor høy VE er? GHH?
Citera
2020-09-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ja, det er samme kamera, som ikke er der lenger. Hvorfor tror du han fokuserer på det da? Vil han bli sett? Hvis målet er å passere usett så ville han vel vendt seg vekk, ikke mot? Må anta at i denne operasjonen er det rekognosert grundig.

Et apropos, kan ha vært dette kameraet som filmet bilen i skogholtet ved gangveien. Den som kanskje rygget, men som jeg heller tror kjørte riktig vei med frontlysene avslått, og aldri aktiverte bremselysene. Det står også et annet kamera rettet samme vei noen meter lenger syd mot gangbroen mannen kom fra. Må ha vært et av disse.

Hvorfor han fokuserer på kamera tror jeg er fordi han ønsker ikke ha kamera rett i fjeset på nært hold.
Derfor passer han på å ha god avstand til kamera. Jeg synes det er naturlig. Kamera på lang avstand tar han kanskje ikke så nøye.
På den ruten er det ikke til å unngå noe kamera, men siden han tar omveier over de lange trappene og opp i boligfeltet på platået over Metro, som kan være hensiktsmessig for å unngå å gå mye i Kulturhusgata så slipper han mange av disse som kan filme på nært hold. Der er det mange. Han er tildekket og det er jo helt naturlig å tenke at denne personen ikke ønsker kamera rett i fjeset.

Som sagt så tror jeg det aktuelle kamera (som nå da er tatt bort) vinkler i en annen retning og da er det ikke risiko for han å se på det. Han ser det fra siden ettersom det ikke vinkler mot der han står. Kanskje vurderer han vinkelen ifht om han skal ta retur samme vei eller ikke, men velger en annen rute tilbake over motorveien. Heller ikke da går han i Kulturhusgata (som vil være naturlig valg mot ishallen). Jeg vet jo ikke om dette er riktig resonnement, men jeg mener det er logisk.

Tenker du om det evt er noen han kjenner som jobber i det huset som han ser etter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in