2020-09-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Äldre brukar ju reagera sämre på vaccin pga svagare immunsystem. Är ju mycket yngre som driver smittan så hade ju varit bäst vaccinera alla dem först för att få ner spridningen i samhället.
Fast det fungerar ju inte alls för influensan.

Sen man började vaccinera mot influensan har visserligen dödligheten minskat en del, men man får ju inte ner spridningen alls.

Konceptet funkar med sjukdomar som man bara kan drabbas av en gång, eftersom både vaccin och naturlig sjukdom tillsammans genererar en väldigt hög grad av immunitet i befolkningen. Men sjukdomar som man kan få igen efter ett år, finns det väl inte en enda där vi har det minsta kontroll på dess spridning.
Citera
2020-09-24, 11:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej världens galna hantering av covid kommer kosta mycket mer än det smakar. Fullständigt suboptimal hantering hittills. Förhoppningsvis kommer världen sansa sig när polletten trillar ner. Bara empatilösa hälsoångest idioter som du som inte fattar det och vill rädda coronaliv oavsett sekundära effekter på samhället.
Projicerar du nu?

Jag har ingen hälsoångest.

Vad du inte fattar är att det kommer att kosta skjortan för Sverige att vi misslyckades. I jämförelse med våra grannländer också.

Och nu pratar vi bara pengar.
Citera
2020-09-24, 11:07
Medlem
Citat:
"33 av 37 på norsk bussresa smittade – ”väldigt ledsna”

33 av 37 passagerare som var med på en bussresa för pensionärer i Norge har smittats av coronaviruset, rapporterar norska medier. Detta trots att bussbolaget uppger sig ha följt alla direktiv och uppmanat alla resenärer att isolera sig under tio dagar före resan.
Alla passagerare hade också bestämda platser, och bussen rengjordes dagligen grundligt med sprit.
– Jag vet inte vad vi hade kunnat göra annorlunda, utom att inte resa alls. Vi är väldigt ledsna, säger arrangören Silje Landa till VG."

Ja du, Silje Landa, man kanske inte skall tränga ihop en massa pensionärer i en trång buss när Corona härjar i samhället...

Dumstrut på.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-09-24 kl. 11:09.
Citera
2020-09-24, 11:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bara idioter som dig som inte förstår att döden kanske är lindrig mot att man överlever svår COVID19 och att det även drabbar de under 50 år. För att inte tala om andra ofta yngre som får långvariga symptom av COVID19:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/studie-tyder-pa-stort-behov-av-rehabilitering-efter-covid-19/

Nu kan man vara hjärtlös och bagatellisera detta men då ska man komma ihåg att eftervården för dessa patienter antagligen inte blir en liten post i sjukvårdsbudgeten för att inte tala om förlorade arbetstimmar vad det kommer att kosta samhället.
Man bör också räkna med alla dem som inte blir trodda av sjukvården eftersom de inte har ett positivt covid-19 test att uppvisa. Ingen som inte behövde sjukhusvård fick testa sig under flera månader. Hur ska dessa människor kunna bevisa att de varit sjuka i covid-19 och fortsatt har svåra, ”förlamande”, besvär? Det är omöjligt och sjukvården tror dem inte. Vilken mega ångest dessa individer nu måste ha.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-24 kl. 11:33.
Citera
2020-09-24, 11:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"33 av 37 på norsk bussresa smittade – ”väldigt ledsna”

33 av 37 passagerare som var med på en bussresa för pensionärer i Norge har smittats av coronaviruset, rapporterar norska medier. Detta trots att bussbolaget uppger sig ha följt alla direktiv och uppmanat alla resenärer att isolera sig under tio dagar före resan.
Alla passagerare hade också bestämda platser, och bussen rengjordes dagligen grundligt med sprit.
– Jag vet inte vad vi hade kunnat göra annorlunda, utom att inte resa alls. Vi är väldigt ledsna, säger arrangören Silje Landa till VG."
Märkligt, det smittar ju inte på bussen?

De borde ju inte ha gett sig ut på en sådan tur, speciellt inte eftersom de är äldre personer.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-24 kl. 11:12.
Citera
2020-09-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Definiera "för tidig död". Alla människor dör ju förr eller senare, vare sig det rör sig om en död i/med något syndrom, sjukdom, svält, tillstånd, krig, mord självmord, eller någonting annat.

Men om man med "för tidig död" menar lägre antal levnadsår än den förväntade livslängden utifrån från medellivsläng eller meridianlivslängd så får runt hälften en kortare förväntad livslängd och den andra hälften en längre förväntad livslängd.

Ännu knepigt blir det om man räknar in livskvalitet oavsett hur många år man får leva. Det är nog detta du, egentligen, vill komma fram till i slutändan.

Men vilken bestämmer vad som är "god livskvalitet"? Jag är t.ex övertygad om att det finns äldre äldre som bara vill krama om sina barn barns barn en gång till och är sedan få lämna jordelivet. Men jag är också övertygad om att det finns äldre äldre som "bara vill få några levnadsår till" för att få uppleva hur barn barns barnen växer upp och nå skolåldern.

Att t ex en frisk 25 åring tycker att det innebär en "oacceptabel försämring av livskvaliteten", att inte få gå på konserten är en sak. En helt annan sak är om vederbörande, dessutom, förespråkar att andra människor måste dö i förtid för att hen skall få gå på konsert.

Sedan spelar det också roll hur man dör. Döden i /med covid-19 kan vara mycket plågsam. Tänk dig att ha andnöd, bli lagd en respirator, få mardrömmar, ha hemska hallucinationer där "rymdvarelser, iklädda rymdräkter, ständigt "plågar dig" med att försöka få dig att andas själv, fast du inte kan och gör plågsamma saker med din hals, innan de, efter några veckors plåga, ger upp om dig och låter dig, äntligen, få sova den eviga sömnen.

I det perspektivet är det bra att man inte lagt mer än en handfull som är 90 plus i respirator. Istället så har man låtit dem vara kvar på sitt invanda boende, gett dem syrgas, men om detta inte hjälpt, gett dem morfin istället för att ta bort/lindra ångesten över andningsnöden..

Okej jag ställer en lättare fråga då...

Hur många gamla över 75år dör av sjukdom ?
Citera
2020-09-24, 11:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förekommer det någonsin vid andra lungsjukdomar (flunsor, bakteriell lunginflammation, whatever...)?

Och hur hamnar det ens i lungorna..? Det är tydligen en gelé som normalt ska befinna sig i brosk och leder, för att agera som stötdämpare.

Hyaluronan finns i bindväven hos många organ och kan binda stora mängder vatten, vilket (om så sker) leder till att vävnaden blir svullen. Tydligen löper små barn en risk att halten hyaluronan är för hög.
Citera
2020-09-24, 11:18
Medlem
Citat:
Projicerar du nu?

Jag har ingen hälsoångest.

Vad du inte fattar är att det kommer att kosta skjortan för Sverige att vi misslyckades. I jämförelse med våra grannländer också.

Och nu pratar vi bara pengar.
Du fattar tyvärr inte, men globalisering gör att det är hur "världen" hanterar covid som spelar roll. För alla med förmåga att tänka längre än näsan räcker är det helt uppenbart att stora delar av världen hittills har applicerar en fullständigt suboptimal både vad gäller att rädda så många liv som möjligt samt rädda liv totalt, globalt och lokalt. Förhoppningsvis ramlar polletten ner och "världen" anammar Sveriges strategi med uthålliga och långsiktiga åtgärder.
Citera
2020-09-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hyaluronan finns i bindväven hos många organ och kan binda stora mängder vatten, vilket (om så sker) leder till att vävnaden blir svullen. Tydligen löper små barn en risk att halten hyaluronan är för hög.
När jag googlar ser det ut som att vitamin D har undersökts i samband med hyaluronan för att se hur vitaminet påverkar. Det har ju sedan länge framförts teorier om att vitamin D ger ett visst skydd mot att bli sjuk i covid-19, eller omvänt att brist på vitamin D ger svårare förlopp. Blir intressant att se om det finns någon koppling.
Citera
2020-09-24, 11:24
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Giesecke backar om Irland:
Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke gav i går rådet till Irlands covid-19-utskott att landet bör låta coronaviruset spridas kontrollerat bland människor under 60 år – men ändrade sig sedan kort därefter, rapporterar irländska medier.

– Jag förespråkar ingenting för Irland. Ni måste fatta era egna beslut, det är inte upp till mig, sa han till RTÉ Radio, enligt Irish Times.

Detta efter att radiokanalen berättat för Giesecke om den irländska befolkningstätheten, hur klassrummen är uppbyggda och om landets sjukersättningssystem.

– Vad du just berättade för mig var jag inte medveten om. Jag håller inte med om att jag säger vad Irland borde göra. Det gör jag inte, sa Giesecke.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så det avgör om man ska låta smittan härja fritt.

Sociopat!

Edit:

Länk till artikeln i the Irish Times:
/.../Giving his opening address, Dr Giesecke said there should be a “controlled spread” among the under 60s and that the State should allow a “tolerable spread” of the virus in the over-60s.

He said schools must remain open and he pointed out that there was no difference between infections among schoolchildren in Sweden, where schools were kept open, and in neighbouring Finland which closed its schools.
https://www.irishtimes.com/news/health/swedish-expert-backtracks-on-herd-immunity-for-ireland-1.4362844

Massmördaren Johan Giesecke och hans medbrottsling Anders Tegnell planerade och begick ett fasansfullt brott mot svenska folket. Gieseckes massaker ledde till att tusentals oskyldiga offer misste livet och 150000 svenskar blivit långtidssjuka.

Hur är det ens möjligt att denne massmördare fortfarande går fri och kan uppmana ett annat land att "sprida smittan bland befolkningen" efter att vi har facit för hans ohyggliga brott i Sverige?
Citera
2020-09-24, 11:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Massmördaren Johan Giesecke och hans medbrottsling Anders Tegnell planerade och begick ett fasansfullt brott mot svenska folket. Gieseckes massaker ledde till att tusentals oskyldiga offer misste livet och 150000 svenskar blivit långtidssjuka.

Hur är det ens möjligt att denne massmördare fortfarande går fri och kan uppmana ett annat land att "sprida smittan bland befolkningen" efter att vi har facit för hans ohyggliga brott i Sverige?

Det som är mest anmärkningsvärt tycker jag är att dåren Giesecke fortfarande hänvisar till studien Sverige-Finland? Det har ju kommit många färskare studier vilka påvisar att åldrarna 10-19 har samma virusmängd och verkar smitta i samma utsträckning som vuxna människor?
Citera
2020-09-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det som är mest anmärkningsvärt tycker jag är att dåren Giesecke fortfarande hänvisar till studien Sverige-Finland? Det har ju kommit många färskare studier vilka påvisar att åldrarna 10-19 har samma virusmängd och verkar smitta i samma utsträckning som vuxna människor?
Studien där man jämför Sverige och Finland utgår dessutom ifrån att man hade lika mycket testning, men Sverige testade ju inte barn proaktivt utan bara om de lades in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in