2020-09-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Många av de nya fallen i Danmark ses i 10-29-års gruppen.

”Danmarks utbildningsminister uppmanar föräldrar och skolor att ställa in alla sociala tillställningar men också privata evenemang som till exempel födelsedagskalas för klasskamrater.

Anledningen är att man vill kunna hålla skolorna öppna och undvika spridning i dem. Enligt Pernille Rosenkrantz-Theil finns många av de nya fall man nu ser i åldersgruppen 10-29 år.”

svt.se

Så vad de också (indirekt) säger är att skolorna på sikt bör vara strukturerade så att man går i skolan i närområdet och inte centraliserar och blandar folk från olika områden (detta var ju orsaken till att gymnasierna stängdes i våras i Sverige). Där jag bor har smittspridning under våren skett via högstadierna då de är centraliserade, klasserna blandas om och de flesta åker buss till dessa skolor.

Rätt självklart att aktiviteter där folk från olika områden blandas kommer att bidra till spridningen. Oavsett om det är skola, idrott eller konserter.
Citera
2020-09-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du kan "killgissa" hur mycket du vill. Hur en man ens kan använda ordet "killgissa" är rätt patetiskt. Skaffa dig lite balls.

Ja, narrativet följer väl inte FHM, media och platz. Det är ju en absolut sanning för dig och dina gelikar.

Du får tro vad du vill, mig kvittar det. Att tona ner covid-19 till harmlöst är oansvarigt och enligt mig är man en riktig idiot om man gör så.
Men för personer under 50år, dessutom utanför riskgrupp, är risken med covid försumbart liten. Bara idioter som du som inte fattar det.
Citera
2020-09-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart ruggigt att det är så många som drabbas och att det sitter i så länge. Det här med att tillåta samhällssmitta på det sätt som vi gjort i Sverige tror jag inte var bra. Jag förstår de länder som inför olika former av lockdowns. Det känns som det bara är vaccin som kan erbjuda någon form av varaktig lösning på det här problemet.

Den enda varaktiga lösningen tror jag är att acceptera att det pga äcklig överbefolkning på stora delar av jorden finns ett nytt virus som vissa kommer dö av.
Citera
2020-09-24, 10:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Äldre brukar ju reagera sämre på vaccin pga svagare immunsystem. Är ju mycket yngre som driver smittan så hade ju varit bäst vaccinera alla dem först för att få ner spridningen i samhället.
Naturligtvis!

Men skulle unga vaccinera sig med ett vaccin som inte skyddar dig från smitta och normala symptom samt att bli smittsam? Ett som bara skyddar mot ett allvarligt sjukdomsförlopp som du som frisk och ung inte riskerar att utveckla.

Skulle man godkänna ett sådant vaccin för det första?

Jag tror iofs att ett vaccin som just skyddar mot nedre luftvägsinfektioner vid COVID19 skulle vara guld värt. Det skulle i princip förhindra de flesta dödsfallen. Frågan är bara hur de i riskgrupper skulle tåla det och om det skulle fungera och utveckla ett skydd för dem. Det är det vi ska hoppas på menar jag. För jag tror att det kommer att bli svårt att få fram ett "steriliserade" skydd med någon längre effektivitet.
Citera
2020-09-24, 10:47
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Denna gelé sägs vara Hyaluronan som förekommer i höga koncentrationer både i ledbrosk och ledvätska. Ett skadetillstånd uppstår om den lämnar leden via det lymfatiska systemet och bryts sedan ner i levern. När detta sker uppstår artrit. Vanligt hos hästar.

Alla som har eller haft kraftig allergi/astma vet vad det innebär att ha gele i lungorna. Det är ingen slump att covid-19 med lunginflammation lindras av vanligt kortison.
Citera
2020-09-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Förekommer det någonsin vid andra lungsjukdomar (flunsor, bakteriell lunginflammation, whatever...)?

Och hur hamnar det ens i lungorna..? Det är tydligen en gelé som normalt ska befinna sig i brosk och leder, för att agera som stötdämpare.
Det är förknippat med ARDS, som dödar över en miljon människor årligen (ej inräknat C19). Som i sin tur kan orsakas både av influensa och av bakteriell lunginflammation.

Inte för att ARDS har samma höga frekvens vid influensa som vid C19, men just saying.
Citera
2020-09-24, 10:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Men för personer under 50år, dessutom utanför riskgrupp, är risken med covid försumbart liten. Bara idioter som du som inte fattar det.
Det är bara idioter som dig som inte förstår att döden kanske är lindrig mot att man överlever svår COVID19 och att det även drabbar de under 50 år. För att inte tala om andra ofta yngre som får långvariga symptom av COVID19:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/studie-tyder-pa-stort-behov-av-rehabilitering-efter-covid-19/

Nu kan man vara hjärtlös och bagatellisera detta men då ska man komma ihåg att eftervården för dessa patienter antagligen inte blir en liten post i sjukvårdsbudgeten för att inte tala om förlorade arbetstimmar vad det kommer att kosta samhället.
Citera
2020-09-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Det är uppenbart att den där andra vågen av pandemin man talade om tidigare i år är över oss nu. Undrar hur många människor Döden kommer skörda med sin lie denna gång? Kommer det komma en tredje våg till våren nästa år?

Så kan det vara. Vi vet ju inte hur immuniteten funka, om viruset muterar osv. Jag har en kompis som var hemma i sju veckor med Covid-19, men han fick inga antikroppar.

Det kommer såklart flera vågor, men när vete fan....

Vårens covidvåg blåste hål i sjukvården och ekonomin, och kommer en andra våg redan i höst, är det total katastrof.

Inte en katastrof som tursamma människor kan skratta åt och glömma på en vecka....

Det blir härdsmälta.
Citera
2020-09-24, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bara idioter som dig som inte förstår att döden kanske är lindrig mot att man överlever svår COVID19 och att det även drabbar de under 50 år. För att inte tala om andra ofta yngre som får långvariga symptom av COVID19:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/09/studie-tyder-pa-stort-behov-av-rehabilitering-efter-covid-19/

Nu kan man vara hjärtlös och bagatellisera detta men då ska man komma ihåg att eftervården för dessa patienter antagligen inte blir en liten post i sjukvårdsbudgeten för att inte tala om förlorade arbetstimmar vad det kommer att kosta samhället.
Nej världens galna hantering av covid kommer kosta mycket mer än det smakar. Fullständigt suboptimal hantering hittills. Förhoppningsvis kommer världen sansa sig när polletten trillar ner. Bara empatilösa hälsoångest idioter som du som inte fattar det och vill rädda coronaliv oavsett sekundära effekter på samhället.
Senast redigerad av jerka11 2020-09-24 kl. 11:03.
Citera
2020-09-24, 11:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Så vad de också (indirekt) säger är att skolorna på sikt bör vara strukturerade så att man går i skolan i närområdet och inte centraliserar och blandar folk från olika områden (detta var ju orsaken till att gymnasierna stängdes i våras i Sverige). Där jag bor har smittspridning under våren skett via högstadierna då de är centraliserade, klasserna blandas om och de flesta åker buss till dessa skolor.

Rätt självklart att aktiviteter där folk från olika områden blandas kommer att bidra till spridningen. Oavsett om det är skola, idrott eller konserter.

Ja, eller hur? Sedan start har det i Sverige varit närmast förbjudet att påstå att barn i grundskolan sprider smittan.

Jag har hela tiden varit övertygad om att skolorna har en stor roll i samhällsspridningen. Dock märks det inte om man inte testar eftersom barnen inte blir speciellt sjuka, vilket även gör så att familjer inte förstår att det är deras barn som många gånger fört med sig viruset hem.
Citera
2020-09-24, 11:04
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så kan det vara. Vi vet ju inte hur immuniteten funka, om viruset muterar osv. Jag har en kompis som var hemma i sju veckor med Covid-19, men han fick inga antikroppar.

Det kommer såklart flera vågor, men när vete fan....

Vårens covidvåg blåste hål i sjukvården och ekonomin, och kommer en andra våg redan i höst, är det total katastrof.

Inte en katastrof som tursamma människor kan skratta åt och glömma på en vecka....

Det blir härdsmälta.
Härdsmälta är väl att ta i.
I ett lite större perspektiv är den här smittan en piss i havet, vi har större problem. Massinvandringen har förstört vårt land för all framtid, kanske ett storskaligt inbördeskrig kan rädda oss, inget annat.

Coronan är inte ens en miljondel av detta problem.
Citera
2020-09-24, 11:04
Medlem
Finsk spridning tar fart – ger nya råd om munskydd
https://omni.se/finsk-spridning-tar-fart-ger-nya-rad-om-munskydd/a/eK1BbO

Citat:
Institutet för hälsa och välfärd rekommenderar nu att munskydd ska användas på bland annat gymnasier, köpcenter och i kollektivtrafik, rapporterar Yle.

Inte heller Finland verkar klara sig undan den andra vågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in