Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Ok nu ska jag ställa en klurig fråga...
Hur många av alla människor tror du dör en förtidig död i % ?
Alltså dör av sjukdom typ..
Definiera "för tidig död". Alla människor dör ju förr eller senare, vare sig det rör sig om en död i/med något syndrom, sjukdom, svält, tillstånd, krig, mord självmord, eller någonting annat.
Men om man med "för tidig död" menar lägre antal levnadsår än den förväntade livslängden utifrån från medellivsläng eller meridianlivslängd så får runt hälften en kortare förväntad livslängd och den andra hälften en längre förväntad livslängd.
Ännu knepigt blir det om man räknar in livskvalitet oavsett hur många år man får leva. Det är nog detta du, egentligen, vill komma fram till i slutändan.
Men vilken bestämmer vad som är "god livskvalitet"? Jag är t.ex övertygad om att det finns äldre äldre som bara vill krama om sina barn barns barn en gång till och är sedan få lämna jordelivet. Men jag är också övertygad om att det finns äldre äldre som "bara vill få några levnadsår till" för att få uppleva hur barn barns barnen växer upp och nå skolåldern.
Att t ex en frisk 25 åring tycker att det innebär en "oacceptabel försämring av livskvaliteten", att inte få gå på konserten är en sak. En helt annan sak är om vederbörande, dessutom, förespråkar att andra människor måste dö i förtid för att hen skall få gå på konsert.
Sedan spelar det också roll
hur man dör. Döden i /med covid-19 kan vara mycket plågsam. Tänk dig att ha andnöd, bli lagd en respirator, få mardrömmar, ha hemska hallucinationer där "rymdvarelser, iklädda rymdräkter, ständigt "plågar dig" med att försöka få dig att andas själv, fast du inte kan och gör plågsamma saker med din hals, innan de, efter några veckors plåga, ger upp om dig och låter dig, äntligen, få sova den eviga sömnen.
I det perspektivet är det bra att man inte lagt mer än en handfull som är 90 plus i respirator. Istället så har man låtit dem vara kvar på sitt invanda boende, gett dem syrgas, men om detta inte hjälpt, gett dem morfin istället för att ta bort/lindra ångesten över andningsnöden..