2020-09-24, 07:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om Italien och Spanien hade vetat i förväg att viruset var på väg, så hade de gjort som Sverige, dvs. satt in de åtgärder som krävs för att inte överbelasta vården, i rätt tid. De hade inte försökt sig på ett långtidsprojekt att utrota viruset helt, i hela landet.
De satte in fler och tidigare åtgärder än Sverige men fick ändå en överbelastad vård. Hade de följt vårt exempel hade det naturligtvis blivit ännu värre.
Eller vad menar du - konkret - att de skulle ha gjort (som vi gjorde) för att minska smittspridningen?
Citera
2020-09-24, 07:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intervju med Mike Osterholm från igår. De pratar om en massa, bl a longhaulers (ruggigt), smittospridningen (Sverige nämns), NYs framgångar nu, kallare väder m m.

https://www.youtube.com/watch?v=MV2i0koiE7w

Osterholm är bra.

10-20 procent av yngre får långvariga symptom med oviss hälsopåverkan. Så även om de inte löper risk att dö så kan de få problem.

Intressant om besvärlig immunitet för coronavirus. Varken levande smitta eller vaccin ger långvarigt bra skydd. 50% antivaxxers o 50% immunitet av vaccin stoppar inte covid19....
Citera
2020-09-24, 07:43
Medlem
arbetets avatar
Giesecke backar om Irland:
Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke gav i går rådet till Irlands covid-19-utskott att landet bör låta coronaviruset spridas kontrollerat bland människor under 60 år – men ändrade sig sedan kort därefter, rapporterar irländska medier.

– Jag förespråkar ingenting för Irland. Ni måste fatta era egna beslut, det är inte upp till mig, sa han till RTÉ Radio, enligt Irish Times.

Detta efter att radiokanalen berättat för Giesecke om den irländska befolkningstätheten, hur klassrummen är uppbyggda och om landets sjukersättningssystem.

– Vad du just berättade för mig var jag inte medveten om. Jag håller inte med om att jag säger vad Irland borde göra. Det gör jag inte, sa Giesecke.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så det avgör om man ska låta smittan härja fritt.

Sociopat!

Edit:

Länk till artikeln i the Irish Times:
/.../Giving his opening address, Dr Giesecke said there should be a “controlled spread” among the under 60s and that the State should allow a “tolerable spread” of the virus in the over-60s.

He said schools must remain open and he pointed out that there was no difference between infections among schoolchildren in Sweden, where schools were kept open, and in neighbouring Finland which closed its schools.
https://www.irishtimes.com/news/health/swedish-expert-backtracks-on-herd-immunity-for-ireland-1.4362844
Senast redigerad av arbetet 2020-09-24 kl. 07:52.
Citera
2020-09-24, 07:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ok nu ska jag ställa en klurig fråga...

Hur många av alla människor tror du dör en förtidig död i % ?

Alltså dör av sjukdom typ..

Definiera "för tidig död". Alla människor dör ju förr eller senare, vare sig det rör sig om en död i/med något syndrom, sjukdom, svält, tillstånd, krig, mord självmord, eller någonting annat.

Men om man med "för tidig död" menar lägre antal levnadsår än den förväntade livslängden utifrån från medellivsläng eller meridianlivslängd så får runt hälften en kortare förväntad livslängd och den andra hälften en längre förväntad livslängd.

Ännu knepigt blir det om man räknar in livskvalitet oavsett hur många år man får leva. Det är nog detta du, egentligen, vill komma fram till i slutändan.

Men vilken bestämmer vad som är "god livskvalitet"? Jag är t.ex övertygad om att det finns äldre äldre som bara vill krama om sina barn barns barn en gång till och är sedan få lämna jordelivet. Men jag är också övertygad om att det finns äldre äldre som "bara vill få några levnadsår till" för att få uppleva hur barn barns barnen växer upp och nå skolåldern.

Att t ex en frisk 25 åring tycker att det innebär en "oacceptabel försämring av livskvaliteten", att inte få gå på konserten är en sak. En helt annan sak är om vederbörande, dessutom, förespråkar att andra människor måste dö i förtid för att hen skall få gå på konsert.

Sedan spelar det också roll hur man dör. Döden i /med covid-19 kan vara mycket plågsam. Tänk dig att ha andnöd, bli lagd en respirator, få mardrömmar, ha hemska hallucinationer där "rymdvarelser, iklädda rymdräkter, ständigt "plågar dig" med att försöka få dig att andas själv, fast du inte kan och gör plågsamma saker med din hals, innan de, efter några veckors plåga, ger upp om dig och låter dig, äntligen, få sova den eviga sömnen.

I det perspektivet är det bra att man inte lagt mer än en handfull som är 90 plus i respirator. Istället så har man låtit dem vara kvar på sitt invanda boende, gett dem syrgas, men om detta inte hjälpt, gett dem morfin istället för att ta bort/lindra ångesten över andningsnöden..
Citera
2020-09-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
De satte in fler och tidigare åtgärder än Sverige men fick ändå en överbelastad vård. Hade de följt vårt exempel hade det naturligtvis blivit ännu värre.
Eller vad menar du - konkret - att de skulle ha gjort (som vi gjorde) för att minska smittspridningen?
Det fanns inget de kunde göra. Norra Italien hade en halv miljon smittade redan i början av mars, men de visste inte om det. Lockdown hjälpte ingenting.

Dessutom missar du helt min poäng. Hela världen stängde ner. Du fokuserar på ställen som hade hundratusentals smittade innan de ens införde lockdown.

Lockdown kan användas tillfälligt, som sista åtgärd när man befinner sig i en katastrofsituation. Men om Italien hade vetat att worst-case blir som några influensasäsonger, så skulle man inte försökt utrota viruset, utan fokuserat insatserna i resten av Italien på att bromsa smittan för att skydda vården. Särskilt om många andra länder i EU också hade haft den strategin.
Citera
2020-09-24, 07:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Osterholm är bra.

10-20 procent av yngre får långvariga symptom med oviss hälsopåverkan. Så även om de inte löper risk att dö så kan de få problem.

Intressant om besvärlig immunitet för coronavirus. Varken levande smitta eller vaccin ger långvarigt bra skydd. 50% antivaxxers o 50% immunitet av vaccin stoppar inte covid19....
Vad jag har hört så bromsas bara infektionen hos ex. Oxfordvaccinet och hindras från att nå lungorna. Det är iofs en stor vinst isf då det kommer att förhindra immunopatologiska reaktioner effektivt. Det kommer dock inte hindra att du blir smittad eller att du blir smittsam. Perfekt för de i riskgrupperna och äldre-äldre men kan man få de yngre att ta ett sådant vaccin? Kommer framförallt de äldre-äldre att reagera bra på vaccinet?
Citera
2020-09-24, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kanske, om man sväljer den gigantiska kuk som myndigheter skickar ut.

Tror man på de officiella, manipulerade siffrorna med dessa härliga eftersläpningar och korrektioner (för att inte nämna reduceringar och alla de som dött ändå får det stå för en själv.)

Klart att fler än 5900 dött av covid i sverige, liksom fler än 900k i världen. Det är hundratals miljoner som smittats och miljoner i de lägre regionerna, som dött. Därav är jag helt emot alarmismen som råder i tråden. Med mörkertalet är nog dödligheten kring 1.5, allra mest 2%.

För att svara på din fråga:

Min mors barndomsvän, nyss fyllda 50, arbetade inom ambulanssjukvården, dog i sömnen en fredag efter att ha jobbat på hela veckan.
Obduktionen påvisade covidsmitta då lungor och hjärta hade tagit skada. Hon var jättesjuk egentligen. Dog i sömnen.

Min studieledare under min gymnasietid dog i april. Hon arbetade då som grundskolelärare 500 meter härifrån. Covidsmitta påvisades hos flera elever men detta gicks det inte ut med för att inte skapa panik eller för att hela skolan skulle bli tom. Det var föräldrar som ringde runt till varandra och så kom det ut. Läraren i fråga dog efter 2 veckor på IVA.

En ingift i familjen dog efter 4 veckor i respirator. Hon fick träffa honom när han hade legat lite mer än 2 veckor i respirator och började bli bättre innan det gick utför. Till slut gick det inte längre. Han var väldigt aktiv och varken drack, rökte eller var fet.

Min sambos bästa väns pappa strök med han också. Han drack iofs en hel del så jag vet inte hur det påverkade.

Jag vet inte hur de väljer dödsorsak. Jag tror snarare de gör allt för att hitta andra förklaringar för att rädda ansiktet i världen. Att blint lita på alla siffror är ganska naivt och det förbluffar mig hur varenda svensk helt tappat förmågan att tänka kritiskt.
Haha, din historia låter otroligt osannolik. Jag killgissar att du bl.a. lider av mytonami.
Citera
2020-09-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker tvärtom att mutationsteorin är ett otroligt halmstrå.

En mutation sker inte överallt på samma gång. Mutationen sker en gång, på en plats. Sen kan det ta flera år för mutationen att spridas, om det ens sker. En mutation sprids i regel bara lokalt, och spridningen sker definitivt inte till flera länder när Europa är nästan nedstängt.

Det man ser nu är inte någon ny spridning, utan små brasor som pyr runt om i Europa, glöden efter den stora branden.

Det är ett enkelt verifierbart faktum att man testade alldeles för få i våras. Länder som Frankrike testade kanske några tusen om dagen, varav de flesta provsvar var negativa.

En normal influensasäsong får i snitt 15 miljoner fransmän influensa. Om säsongen är 100 dagar så är det 150.000 nya fall per dag. För att hitta alla dessa skulle man behöva testa en miljon fransmän om dagen, eftersom majoriteten av de som testas är negativa. Det är den storleksordningen vi har att göra med. Man testade några tusen, men skulle behövt testa en miljon per dag.

Med C19 hade vi att göra med något mycket mer smittsamt än influensa, som spreds mycket snabbare, eftersom all form av immunitet saknades. Allt tyder på att runt tio miljoner fransmän smittades av det här viruset. Det är inte tillräckligt många för att få någon klockren flockimmunitet, men likväl betyder det att flera hundratusen fransmän smittades per dag, i början av april. Man hittade bara toppen av isberget.

Det är bara att lägga de här pusselbitarna, så ser man att viruset hade nästan exakt samma dödlighet då som nu.

Givetvis sker mutationer olika i olika länder. Och andra vågen slår också olika i olika länder, på ett sätt som är svårt att förklara, är exempelvis en stor skillnand mellan Spanien och Italien. Belgien har många smittade, men knappt någon dödlighet, likaså Island. Och att det finns mutationer tror jag inte att någon expert ifrågasätter, syns överallt på nätet att man funnit ett gäng olika mutationer. Att mutationerna har lett till mindre dödlighet är väl inte helt bekräftat, men det mesta tyder på att dödligheten minskat med åtminstone några %.
Citera
2020-09-24, 08:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Giesecke backar om Irland:
Tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke gav i går rådet till Irlands covid-19-utskott att landet bör låta coronaviruset spridas kontrollerat bland människor under 60 år – men ändrade sig sedan kort därefter, rapporterar irländska medier.

– Jag förespråkar ingenting för Irland. Ni måste fatta era egna beslut, det är inte upp till mig, sa han till RTÉ Radio, enligt Irish Times.

Detta efter att radiokanalen berättat för Giesecke om den irländska befolkningstätheten, hur klassrummen är uppbyggda och om landets sjukersättningssystem.

– Vad du just berättade för mig var jag inte medveten om. Jag håller inte med om att jag säger vad Irland borde göra. Det gör jag inte, sa Giesecke.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Så det avgör om man ska låta smittan härja fritt.

Sociopat!

Edit:

Länk till artikeln i the Irish Times:
/.../Giving his opening address, Dr Giesecke said there should be a “controlled spread” among the under 60s and that the State should allow a “tolerable spread” of the virus in the over-60s.

He said schools must remain open and he pointed out that there was no difference between infections among schoolchildren in Sweden, where schools were kept open, and in neighbouring Finland which closed its schools.
https://www.irishtimes.com/news/health/swedish-expert-backtracks-on-herd-immunity-for-ireland-1.4362844
Men kunde han inte kollat upp sådana saker själv först. Att låta viruset spridas i befolkningen är ytters riskabelt och om man skulle välja att göra det eller råda någon att göra det måste man ju räkna in alla aspekter först. Det här är så typiskt han, han har en fix idé som han vill att alla andra ska göra och han bryr sig inte om att sätta sig in i situationen först, för han är vadå, allvetande?
Den gubben gör mig mörkrädd.

Sedan är det höst vi har en lång vinter framför oss. Om man skulle vilja prova detta bör ju även hela folket acceptera det. Sedan kanske jag kan förstå om man börjar överväga sådana strategier kommande vår när riskgrupper är vaccinerade och om inget annat har fungerat. Då vi vet också att det snart kommer en sommar och att det då lugna ner sig igen om situationen skulle bli ohållbar. Nu i början av hösten utan vaccin är en sådan strategi ren galenskap.
Citera
2020-09-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Givetvis sker mutationer olika i olika länder. Och andra vågen slår också olika i olika länder, på ett sätt som är svårt att förklara, är exempelvis en stor skillnand mellan Spanien och Italien. Belgien har många smittade, men knappt någon dödlighet, likaså Island. Och att det finns mutationer tror jag inte att någon expert ifrågasätter, syns överallt på nätet att man funnit ett gäng olika mutationer. Att mutationerna har lett till mindre dödlighet är väl inte helt bekräftat, men det mesta tyder på att dödligheten minskat med åtminstone några %.
Viruset muterar, men att virus skulle ändra sina egenskaper på något avgörande sätt, på kort tid, saknar man helt stöd för. Vi har ett antal andra coronavirus som cirkulerar planeten flera gånger om året, sedan århundranden och årtusenden. De har samma mutationshastighet som scov2, men verkar inte ändra sina egenskaper.

Den mycket enklare förklaringen är att virusets utbredning i våras var mycket större än man gissat sig till. I nivå med en säsongsförkylning. Vilket också är logiskt, eftersom det är fråga om ett förkylningsvirus.
Citera
2020-09-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, din historia låter otroligt osannolik. Jag killgissar att du bl.a. lider av mytonami.

Inte helt osannolik - vi lever mitt i en pandemi som absolut inte är över. Och resultaten vi nu ser har flera veckors eftersläpning.. för att inte glömma det.
Citera
2020-09-24, 08:29
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Definiera "för tidig död". Alla människor dör ju förr eller senare, vare sig det rör sig om en död i/med något syndrom, sjukdom, svält, tillstånd, krig, mord självmord, eller någonting annat.

Men om man med "för tidig död" menar lägre antal levnadsår än den förväntade livslängden utifrån från medellivsläng eller meridianlivslängd så får runt hälften en kortare förväntad livslängd och den andra hälften en längre förväntad livslängd.

Ännu knepigt blir det om man räknar in livskvalitet oavsett hur många år man får leva. Det är nog detta du, egentligen, vill komma fram till i slutändan.

Men vilken bestämmer vad som är "god livskvalitet"? Jag är t.ex övertygad om att det finns äldre äldre som bara vill krama om sina barn barns barn en gång till och är sedan få lämna jordelivet. Men jag är också övertygad om att det finns äldre äldre som "bara vill få några levnadsår till" för att få uppleva hur barn barns barnen växer upp och nå skolåldern.

Att t ex en frisk 25 åring tycker att det innebär en "oacceptabel försämring av livskvaliteten", att inte få gå på konserten är en sak. En helt annan sak är om vederbörande, dessutom, förespråkar att andra människor måste dö i förtid för att hen skall få gå på konsert.

Sedan spelar det också roll hur man dör. Döden i /med covid-19 kan vara mycket plågsam. Tänk dig att ha andnöd, bli lagd en respirator, få mardrömmar, ha hemska hallucinationer där "rymdvarelser, iklädda rymdräkter, ständigt "plågar dig" med att försöka få dig att andas själv, fast du inte kan och gör plågsamma saker med din hals, innan de, efter några veckors plåga, ger upp om dig och låter dig, äntligen, få sova den eviga sömnen.

I det perspektivet är det bra att man inte lagt mer än en handfull som är 90 plus i respirator. Istället så har man låtit dem vara kvar på sitt invanda boende, gett dem syrgas, men om detta inte hjälpt, gett dem morfin istället för att ta bort/lindra ångesten över andningsnöden..

Det finns inget sådant som en för tidig död. Alla dör när de inte längre har vad som krävs.för att överleva.

Dessutom måste man komma ihåg att "livskvalitet" är ett uttryck utan innebörd påhittat av idioter, de som blivit tappade för många gånger som barn.

När någon behöver någonting utöver att kunna överleva och ha hälsan i behåll under egen kraft så är det inte ett tecken på högre "livskvalitet". Nej, det är bara ett tecken på någon som är vek och bortskämd, en sån som i naturen skulle blivit mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in