2020-09-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vem är denna twittrande person?
Vad har han för kunskaper om coronavirus och covid-19?
"Father, husband, theoretical physicist, entrepreneur, runner, swimmer, paddler, biker. Science, innovation, education. CEO & co-founder of Algoryx Simulation."
Citera
2020-09-23, 20:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Läs vad jag skriver: Är man frisk och hälsosam blir man inte sjuk. "Unga friska" som blir sjuka är inte så friska och hälsosamma som de trodde att de var. Det blir så om man dricker läsk och mjölk varje dag och äter på McDonalds flera gånger i veckan.

Du lever i en fantasivärld. Även den mest friska och hälsosamma kan drabbas av en virusinfektion och därmed bli sjuk. Däremot så är prognosen för den fd. friska personen bättre om denne levt ett hälsosamt liv.
Citera
2020-09-23, 20:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du tror att om vi i Sverige levt på som vanligt så hade vi fått dödstal som jag inte ens kan föreställa mig i mina värsta mardrömmar....??

Berätta då för mig hur dödlig detta Covid 19 är ...

Överfulla sjukhus ...så överfullt var det inte i Sverige i våras o vi levde på ungefär som vanligt...

Suck överfulla sjukhus skulle få vården att braka samman. Då skulle vården också bli oförmögen att behandla sjukdomar och tillstånd som tidigare varit fullt behandlingsbara. De sammanlagda dödstalen skulle då raka i höjden. Om nu inte nästan 70 000 dödsfall ibland de äldre och tusentals dödsfall ibland de yngre i/med covid-19 räcker till för dig.
Citera
2020-09-23, 20:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om världen hade vetat att man kunde göra som Sverige, och bara sett dödstal motsvarande ett par normala influensasäsonger, så hade ingen stängt ner.

Men det handlar ju inte bara om dödstalen. Det handlar om en sjukdom som orsakar stor belastning på sjukvård, och även intensivvård. Det handlar om risken för bestående skador hos överlevarna. Att bara stirra på dödstalen är otillräckligt.

Om Världen hade vetat att man kunde göra som Taiwan, så hade Världen stoppat resenärer från Kina.

Nedstängningarna vittnade om ett fiasko. Fiaskot var att flygplanen fick fortsätta att flyga, med smittbärare ombord. WHO bär stor skuld till fiaskot, eftersom WHO så tydligt uppmanade Världens länder att inte skydda sig genom att begränsa resandet. WHO sade till och med att dom skulle konfrontera länder som införde restriktioner mot resenärer från Kina. WHO är helt bortgjorda.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med facit i hand var det Sverige som gjorde rätt. Den som hävdar nåt annat lever fortfarande i en fantasi om att vi bara sett början på det här, och att dödstalen kommer öka mycket kraftigt härifrån, även i de hårdast drabbade länderna.

Kan vi veta vad som kommer att hända? Även i dom hårdast drabbade länderna, förefaller immuniteten vara blygsam. I Spanien har dödstalen vänt uppåt igen. Hur kommer vintern att påverka smittspridningen i Sverige? Folkhälsomyndigheten förefaller inte vara bekymrad, vilket bekymrar mig.
Citera
2020-09-23, 20:50
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Förmodligen för att Stockholm har flockimmunitet. Antikroppar och T-celler, har vi fått lära oss.

Befolkningstäthet är min gissning.
Citera
2020-09-23, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Suck överfulla sjukhus skulle få vården att braka samman. Då skulle vården också bli oförmögen att behandla sjukdomar och tillstånd som tidigare varit fullt behandlingsbara. De sammanlagda dödstalen skulle då raka i höjden. Om nu inte nästan 70 000 dödsfall ibland de äldre och tusentals dödsfall ibland de yngre i/med covid-19 räcker till för dig.

Oj en alarmist till..

Kryllar ju av er härinne...
Citera
2020-09-23, 20:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men det är inte så. Är du också helt tappad?

Sverige hade vårdat 2642 patienter på IVA imorse.

Vi har 90000 bekräftade fall.
Räknar man på en dödlighet på 0,5% så har vi haft 1,2 miljoner sjuka. Det skulle då innebära att 60 000 patienter har passerat IVA.

Lägg bara ner.

Nu vet jag inte vad du svarade på. Men det finns fler covidavdelningar än iva.
Citera
2020-09-23, 20:55
Medlem
sannes avatar
Nästa vecka öppnar äldreboenden sina dörrar för anhöriga att komma in.
Citera
2020-09-23, 20:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Tummen upp, Ola Schubert! Bra att du bemöter förnekare som förpestar tråden. Det märks att du omvärderat din ståndpunkt och gått över till den goda sidan som vill rädda liv. Hänga med gänget bestående av högerextremister, lågbegåvade, plattjordare, konspirationsteoretiker och andra stollar hjälper inte att rädda liv när situationen kräver att vi gör vårt yttersta tillsammans.

En gemensam nämnare för länder med höga dödstal som Sverige, USA och Brasilien är den stora andelen förnekare bland befolkningen som gör sitt yttersta för att sprida desinformation och medvetet sabotera för resten av befolkningen genom att obstruera nödvändiga åtgärder.

En gemensam nämnare för länder med låga dödstal Vietnam, Sydkorea, Singapore och Nya Zealand är sammanhållningen bland befolkningen och gemensamma viljan att göra stora uppoffringar för att rädda liv, saboterande förnekare har ingen påverkan på dessa kollektiv.

Nu anser jag iof att jag vare sig hör till "förnekarna" eller "alarmisterna". Jag ligger någonstans mitt emellan och försöker analysera situationen så vetenskapligt jag kan. Jag är absolut inte främmande för att ändra min ståndpunkt när jag anser att det är befogat. Jag angriper icke/icke tillräckligt vetenskapligt grundade uttalanden och åsikter från vem det än må vara: "alarmister", "förnekare", Olsen, Folkhälsomyndigheten, diverse utländska experter och "förstå sig påare".
Citera
2020-09-23, 20:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men det handlar ju inte bara om dödstalen. Det handlar om en sjukdom som orsakar stor belastning på sjukvård, och även intensivvård. Det handlar om risken för bestående skador hos överlevarna. Att bara stirra på dödstalen är otillräckligt.

Om Världen hade vetat att man kunde göra som Taiwan, så hade Världen stoppat resenärer från Kina.

Nedstängningarna vittnade om ett fiasko. Fiaskot var att flygplanen fick fortsätta att flyga, med smittbärare ombord. WHO bär stor skuld till fiaskot, eftersom WHO så tydligt uppmanade Världens länder att inte skydda sig genom att begränsa resandet. WHO sade till och med att dom skulle konfrontera länder som införde restriktioner mot resenärer från Kina. WHO är helt bortgjorda.

Kan vi veta vad som kommer att hända? Även i dom hårdast drabbade länderna, förefaller immuniteten vara blygsam. I Spanien har dödstalen vänt uppåt igen. Hur kommer vintern att påverka smittspridningen i Sverige? Folkhälsomyndigheten förefaller inte vara bekymrad, vilket bekymrar mig.

Ja och vårdskulden, som växer för varje dag. Det kostar oerhört för samhället att ha befolkningen hemma pga att de inte kan få sin operation.
Citera
2020-09-23, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag bara älskar när någon tror på icke fullständiga kurvor som kommer att fyllas på. Det är skrattretande om något. Men vist du trodde kanske på Tegnell när han sa 60 om dagen också? Tyvärr är jag inte så lättlurad. Det tar minst tre veckor innan dagarna blir någorlunda fullständiga. I bland är eftersläpningarna så stora som över en månad. Kom du ihåg när vi uppdagade eftersläpningarna. Det var ju TT som sa att det troligen dött dubbelt så många, var det 4 april eller något sådant och Tegnell svarade att det handlade om ett 10-tal hit eller ditt. Det visade sig ju senare att det nästan var så stora som dubbelt så många. Men vist titta på våra myndigheters kurvor som äger den förmågan att alltid slutta neråt, det är trevligare att se på om inget annat.

Dina siffror stämmer inte med i genomsnitt 3 per dag de senaste 4 veckorna. Att du gissar är väl ok men du vet inte.
Citera
2020-09-23, 20:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Befolkningstäthet är min gissning.

Har nog inte förärats särskilt mycket sedan sommarens låga smittspridning. När nu viruset blir mer smittsamt så blir förstås T-banan och övrig kollektivtrafik ett bekymmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in