2020-09-07, 13:25
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo

Danmark har 0,68 procent positiva svar
Sverige har 7,1 procent
Alltså har Sverige över tio gånger fler smittade (per miljon invånare)

Om man extrapolerar räkningen blir det 720.000 smittade i Sverige (nu).
Och 40.000 i Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hur tror du att samma ”räkneövningar” sett ut i mars/april när nästan enbart personer som visade sjukdomssymtom och anlände från högriskområden i Sydeuropa testades?

Du måste förstå vad siffrorna står för innan du gör något mer med dom. Särskilt om tu avser att extrapolera - och jämföra mellan länder

Hur siffrorna sett ut i mars? Det borde väl gå att titta efter. Finns antagligen någonstans. Så jag vill helst inte tro så mycket. Det jag skrev är att Sverige har fler positiva svar än Danmark. (alltså proportionellt).

Jag skrev OM man extrapolerar (det betyder att du inte behöver bry dig om det)
Citera
2020-09-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle gissa att det börjar vända upp denna vecka. Måndagssiffrorna är alltid osäkra, men tisdag-fredag tror jag vi kommer få se högre siffror denna vecka mot vad vi vant oss vid. Nästa vecka blir det än värre. Det är bara att titta hur det ser ut i resten av Europa och vi har ingen högre immunitet än Spanien, Frankrike eller Storbritannien.

Är det nu de magiska ”två veckorna” förflutit?
Är det nu det brakar åt helvete?
Citera
2020-09-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Är det Mexiko du syftar på? Att ha skollov är ju annars också civiliserat.
Ja visst Mexiko Usa Canada och resten av nord mellan och sydamerika.
Citera
2020-09-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man har byggt bort den delen av ”utanförskapet”, dvs ett slags socialt ingenjörsskap utifrån en checklista.
Åldringsvården kritiserades förut för att vara ”förvaring”, en konsekvens av det sociala ingenjörskapets löpande band (och var sak på sin plats).
Åldringarna har ”glömts bort” till förmån för ”ungdomen” och det ”ungdomliga”, samtidigt har vi trott, velat tro - eller förmåtts att tro - att Sverige verkligen är den humanistiska stormakten, att vårt sociala ingenjörsskap är ofelbart.
Så gamlingarna var redan undanstuvade - dock inte i säkerhet.
Vilken generation är det som främst är ansvarig för hur det ser ut i Sverige idag? Som man bäddar får man ligga heter det väl. Och inte heller ska de gnälla på att personalen på äldreboendet inte kan svenska, de får gärna ta konsekvenserna av det multikulturella samhället de själva har skapat.
Citera
2020-09-07, 13:37
Medlem
barkies avatar
Jag skulle vilja veta hur mycket Sverige testar.

Folk, oavsett sida eller tro, måste för guds skull förstå att de myglas med siffrorna, att man skiter i smittspårning och testar högst sparsamt (i det stora hela).

Sverige påminner om.. TJA, Kina. Allting har sköts väldigt kommunistiskt måste jag säga. Medan pöbeln, AKA Sveriges befolkning, käbblar om smulor, skrattar ledarna ihjäl sig.

Vi har låga siffror för vi inte testar brett, kontinuerligt och skiter helt i att smittspåra. Jag har en ingift i släkten som jobbar på ett av Stockholms större sjukhus och där har man några fler på IVA än den officiella statistiken på c19 vilket jag finner fascinerande.

Antingen ljuger han eller så ljuger statistiken.
Citera
2020-09-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Av de 8000 som provtagits vid terminstart på Umeå Universitet har bara 2 positiva fall konstaterats:
https://www.regionvasterbotten.se/fler-kan-delta-i-undersokningen-av-covid-19-pa-campus-umea
Det räcker med en smittad.
Citera
2020-09-07, 13:41
Medlem
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte visar någon siffra på friskförklarade? Mörkläggning?
Citera
2020-09-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Blir det en superspridare kan den personen orsaka stora problem
Citera
2020-09-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag skulle vilja veta hur mycket Sverige testar.

Folk, oavsett sida eller tro, måste för guds skull förstå att de myglas med siffrorna, att man skiter i smittspårning och testar högst sparsamt (i det stora hela).

Sverige påminner om.. TJA, Kina. Allting har sköts väldigt kommunistiskt måste jag säga. Medan pöbeln, AKA Sveriges befolkning, käbblar om smulor, skrattar ledarna ihjäl sig.

Vi har låga siffror för vi inte testar brett, kontinuerligt och skiter helt i att smittspåra. Jag har en ingift i släkten som jobbar på ett av Stockholms större sjukhus och där har man några fler på IVA än den officiella statistiken på c19 vilket jag finner fascinerande.

Antingen ljuger han eller så ljuger statistiken.

Hur sitter foliehatten?

Det testas verkligen inte sparsamt. Jag har minst 10 pers i min absoluta närhet (inklusive mig själv) som känt sig lite lite förkylda senaste veckorna. Samtliga har fått testa sig inom 24 timmar. Ingen har haft covid-19.

Varför myglas det enligt dig? Menar du att alla länder myglar, eller gäller det bara Sverige?
Citera
2020-09-07, 13:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Danmark har 0,68 procent positiva svar
Sverige har 7,1 procent
Alltså har Sverige över tio gånger fler smittade (per miljon invånare)

Om man extrapolerar räkningen blir det 720.000 smittade i Sverige (nu).
Och 40.000 i Danmark.

Hur siffrorna sett ut i mars? Det borde väl gå att titta efter. Finns antagligen någonstans. Så jag vill helst inte tro så mycket. Det jag skrev är att Sverige har fler positiva svar än Danmark. (alltså proportionellt).

Jag skrev OM man extrapolerar (det betyder att du inte behöver bry dig om det)

Citat:
"Det jag skrev är att Sverige har fler positiva svar än Danmark. (alltså proportionellt)."

Jaa, då är vi överens.
Senast redigerad av LeeVan 2020-09-07 kl. 13:50.
Citera
2020-09-07, 13:44
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Nej det räcker inte med en smittad.
Citera
2020-09-07, 13:45
Medlem
Citat:

Vad menar du med det? Det vet väl alla..
Hade det varit 20 st, had e du skrivit. OMG, andra vågen är här, massmördare, avgå Tegnell.
Nu var det 2 st av 8000. Är inte det jävligt bra? Det visar ju att vi har väldigt lite smittspridning just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in