2020-09-23, 16:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Lär väl inte bara ha varit skåningar som åkt dit på sommaren, var inte särskilt många andra ställen ressugna svenskar kunde ta sig.

Mmm. För alla svenskar var välkomna hela sommaren eller?
Citera
2020-09-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
As I’ve said for months — the R0 is now raising as the pollen season has ended. Should be hovering around 1.5 and increasing. Trams are packed. Schools and Universities are open. The people are fatigued, distance is no longer being held — and Sweden’s population and government will be slow to react to a second wave.

Next two months will be squeaky bum time as that R0 climbs.

Haha en av trådens mest deprimerade clowner har vaknat till, förvånad att det vart så tyst från dig senaste tiden.

OUFCompulsive i Maj: Det ökar nu pga. A B C, vi kommer att se detta i Juni!
OUFCompulsive i Juni: Det ökar nu pga. A B C, vi kommer att se detta i Juli!
OUFCompulsive i Juli: Det ökar nu pga. A B C, vi kommer att se detta i Augusti!
OUFCompulsive i Augusti: Det ökar nu pga. A B C, vi kommer att se detta i September!

Tröttnar du inte?
Citera
2020-09-23, 16:45
Medlem
Citat:
Lär väl inte bara ha varit skåningar som åkt dit på sommaren, var inte särskilt många andra ställen ressugna svenskar kunde ta sig.

Som sagt, från Köpenhamn har de kommit till Sverige hela tiden.
Citera
2020-09-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Mmm. För alla svenskar var välkomna hela sommaren eller?

Från slutet av juli var det väl omkring? Högsäsong för svenska semestrar.
Citera
2020-09-23, 16:47
Medlem
Citat:
Jag förstod att det skulle gå åt pipsvängen för Danmark när de öppnade sina hjärtan för svenskar i somras.

Och du har missat att den stora samhällsspridning av Corona i Sverige KOM JUST FRÅN DANMARK?

Dvs. den mutation av viruset som vart dominerat i Sverige kom via Danmark.

Herregud vilka syltriggar till "Svenskar" det finns här; Alla andra länder gör allt rätt, jag och Sverige gör allt fel, jag och Sverige är inte kapabla till någonting *buhuuu*
Citera
2020-09-23, 16:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag har under våren arbetat som sjuksköterska på ett äldreboende. Under den värsta tiden distanserade jag mig otroligt, för att inte riskera att sprida vidare till min arbetsplats - även min familj.

Jag är varken rädd för ensamhet eller vill offra några män. Jag tror dock på rimliga avvägningar, sunt förnuft och viss försiktighet i vissa situationer. Många i det här forumet har tjatat sen tidig vår om lockdowns, munskydd, militär och gud vet vad. Vi måste inse att vi inte kan leva under sådana extrema förhållanden år ut och år in - det öppna samhället med de restriktioner vi redan har, är vad som är realistiskt för ett samhälle att hålla igång. Den verklighet som alla panikslagna önskar är lite av ett mardrömssamhälle.
Du kan ju fortsätta tillskriva tankar hos de som inte tycker som du om det får dig att känna dig bättre till mods. Men det är just vad det är. Dina önsketänkande om vad andra tycker. För vist är det fint om de som inte tycker som dig samtidigt visar sig vara idioter.
Men det låter fortfarande som om det är du som är panikslagen (om nu någon är det) och vist vi är ovana vid krig och annat elände. Men i bland är verkligheten inte vacker och det krävs något annat av oss en att leva i våran vanliga trygga bubbla, vare sig vi vill eller inte. Vad är vi om vi inte klarar oss utan denna trygghet, bekvämlighet och våra förströelser. Om det är så jobbigt för dig att leva i en extra ordinär situation borde du kanske om famna den och vara tacksam för den, för den slipar dig. Ty vi människor har valt en bana som gör det möjligt för ännu större katastrofer en den vi nu möter.
Citera
2020-09-23, 16:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur många länder har lyckats stoppa smittan vid gränsen då din dumme fan?

Vissa asiatiska och afrikanska länder har lyckats hindra sjukdomen från att starkt fäste i befolkningen. Dom har inte stoppat smittan helt vid gränsen, men smittan har inte fått breda ut sig obehindrat som i Sverige.

För att vända på frågan: Hur många länder har stoppat viruset genom att låta viruset spridas, och låta befolkningen utveckla flockimmunitet?

Citat:
Man blir ju upprörd faktiskt över hur blåsta alarmisterna på denna tråd är.

Du ska hålla tyst med sådana omdömen. Du är inte intelligensens högborg. Du är svordomarnas högborg.
Citera
2020-09-23, 16:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Haha en av trådens mest deprimerade clowner har vaknat till, förvånad att det vart så tyst från dig senaste tiden.

OUFCompulsive i Augusti: Det ökar nu pga. A B C, vi kommer att se detta i September!

Tröttnar du inte?

Han hävdade även att hundratals skulle dö på Åland inom snar framtid. Ännu har ingen ens behövt uppsöka sjukvård på Åland. Den där dåren har inte en enda häst i stallet
Citera
2020-09-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar

Tröttnar du inte?

Not really? I’ve said for all of those months it would increase around this time after figuring out the seasonality. You can cry about it as much as you want — it hasn’t stopped me from being correct.
Citera
2020-09-23, 17:00
Medlem
Citat:
Han hävdade även att hundratals skulle dö på Åland inom snar framtid. Ännu har ingen ens behövt uppsöka sjukvård på Åland. Den där dåren har inte en enda häst i stallet

No? I said to reach herd immunity on Åland x amount of people would die. There is no herd immunity on Åland. Learn to read, herr Titanic.
Citera
2020-09-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Not really? I’ve said for all of those months it would increase around this time after figuring out the seasonality. You can cry about it as much as you want — it hasn’t stopped me from being correct.

Varför ökar det bara i sthlm då?
Citera
2020-09-23, 17:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt du ser vad jag räknat på. Varifrån får du 3? Period etc?
Ja, det är bara att välja. Som jag skrev rapportdatum.
Från Covidstatistik
v 38. 19 avlidna (3 avrundat)
v 37. 13 avlidna (2 avrundat)
v 36. 32 avlidna. (här kommer vi till varför FoHM siffror på avlidna funkar sämre för de bromsar en del dödsfall och sedan släpper de i klumpar)
v35. 12 (2 avrundat)

Ftån Platz.
De ”klumpar” inte och är snälla nog att räkna ut detta för oss så vi slipper räkna själva. Så där kan du ju själv se kurvan för 7 dagar snitt på avlidna.

Ditt sätt att räkna kommer alltid att landa under vad som egentligen har skett. Men om en månad kan vi ju se och räkna ännu en gång, men vi kommer inte snitta på 1 som så gärna FoHM vill få oss att tro. Att de fortfarande kan luras med sin icke fullständiga kurva där de bara plockar bort 10 dagar är ju förvånande. Vi vet ju alla att eftersläpningarna är bra mycket större en så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in