2010-02-04, 22:36
Medlem
Flashbackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Absolut! Kina skall inte underskattas ,om tio år är Kina förmodligen en av världens ekonomisk mäktigaste länder och finns viljan bland partiledningen så blir det åka av......

Ja Kina´s ekonomi går i +. Det de måste fixa nu är kompetens, dvs ha en staibl stab som kan rymdteknik och utveckla den.

Citat:
Däremot tror jag inte mycket på månbas oavsett vilket land som nu åker dit ,kostnaderna och riskerna i denna för människan så ogästvänliga miljö är oerhörda och till vilken vinning ??

Nej ingen månbas under en oöverskådlig framtid ,men däremot tror jag man kanske landsätter fjärrstyrda obemannade månfordon för att grundligt utforska månen inför ett ev framtida månbas..

Naturligtvis kostar det och det är ingen bra miljö för människan. Egentligen kan vi bygga månbaser osv inom en snart framtid om den politiska viljan fanns. NASA´s budget är mycket lägre än militären ex, ja igemförelse har NASA en mycket liten budget.

Budget: $17.3 billion (FY 2008) http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Budget

$663.8 billion (2010)
http://www.defense.gov/Releases/Release.aspx?ReleaseID=12652

Bara det säger en del, visst får USA ett försvar men de skulle utan problem kunna dra av 100milja USD ur försvaret och till NASA. De skulle fortsätta vara dominerande militärt men förmodligen långt före inom rymdteknologin. Hade militären också varit mer intresserade av rymden kunde de ha sammarbetat(militär teknik kan man ha nytta av civilt sen). Dock finns det väl ett avtal ang vapen i rymden: http://en.wikipedia.org/wiki/Outer_Space_Treaty
I vilket fall NASA har en väldigt låg budget och de borde kunna få lite från militären (kanske de får när de drar sig ur Irak etc då) eftersom USA i längden skulle vinna med total dominans i rymden(jag är icke pro-USA).

Man kan ha nytta av månbaser till olika ändamål ex:

Utvinning av resurser: Framförallt är helium-3 intressant - http://en.wikipedia.org/wiki/Helium-3

Forskning: Säger sig självt.

Rymdförsvarkanske blir dags att experimentera snart med det? Bör göras med globalt sammarbete).

Framtiden: Den som hinner först kanske kan utvinna mycket resurser, skapa nya (ev) kolonier osv. Den som är först att permament etablerat sig har en fördel.

VI har problem med Jorden det är sant, men rymdtekniken är viktig för framtiden och det är dags att börja smått på att blicka utåt.

Sen är dina idéer om obemmade fordon/satelliter inte dumma. Just nu är sydpolen på månen den hetaste kandidaten för ev månbas pga att man hittat vatten där(lite iallafall). Visst kan det finnas bättre ställen ändå så det är värt att utforska mer.

Citat:
Igentligen konstigt man inte redan gjort detta utan skickat en massa fjärrstyrda fordon till andra planeter varav många varit rena fiaskon.
Månen är ju så pass nära att man troligen skulle kunna direkt styra dem och slippa en massa fördröjning och programmering i förväg som man måste göra ju längre ut man åker.

Avståndet till månen är 380k km så fördröjningen blir inte ens 2s. De borde utan problem kunna sända en motsvarande UAV, eller jo att ha en raket dit kanske. Dags att ta fram Saturn V igen?

Citat:
Men kanske har NASA undervikit detta eftersom man då kanske avslöjar för världen att dem här berömda månbilarna & flaggan inte står där den skulle stå

Ok, nu är jag lite småtöntig bara men: Foliehatten på!
Ja precis det vet vi, sen får vi inte glömma att nazisterna med die Glocke och UFO´n flög till månen vid slutet av WW2(de har ju en bas på Antarktis också) USA vill inte avslöja detta då de riskerar att nazisterna med blodtörstig revansch piskar världen rejält i ett SW I´(space war I ) Bättre att de får vara ifred.

OBS: Den kursiverade texten är ju inte direkt seriös utan en knasig kommentar mest hehe
Citera
2010-02-04, 23:50
Medlem
d00rkeys avatar
Jag kan inte undgå att kommentera med det här:
Citat:
En grupp oberoende experter har granskat planerna på Obamas uppdrag och kommit fram till att regeringen Bush inte budgetplanerade för att täcka kostnaderna.

källa: http://norran.se/incoming/article391548.ece
Det synes mig som om det går lite politisk prestige i det hela. Att George W. kunde häva ur sig både det ena och det andra vet vi tämligen väl, men att han, likt Kennedy en gång i tiden, satte upp ett nytt mål för USA till månen utan att budgetera för det känns som.. ja.. ren populism.. Eller rättare sagt; ett försök till populism. (Att USA ska till månen låter ju bra, men finns det inte medel till det så finns det inte.)

Själv tycker jag dock att människan (mänskligheten) självklart har en framtida plats även på andra himlakroppar, och därför är det med sorg i hjärtat som jag ser att Obama inte ser pengarna!
Citera
2010-02-05, 12:34
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksson
. ..............................................
Avståndet till månen är 380k km så fördröjningen blir inte ens 2s. De borde utan problem kunna sända en motsvarande UAV, eller jo att ha en raket dit kanske. Dags att ta fram Saturn V igen?

Ok, nu är jag lite småtöntig bara men: Foliehatten på!
Ja precis det vet vi, sen får vi inte glömma att nazisterna med die Glocke och UFO´n flög till månen vid slutet av WW2(de har ju en bas på Antarktis också) USA vill inte avslöja detta då de riskerar att nazisterna med blodtörstig revansch piskar världen rejält i ett SW I´(space war I ) Bättre att de får vara ifred.

OBS: Den kursiverade texten är ju inte direkt seriös utan en knasig kommentar mest hehe

He he Die Glocke ja.....Adolf flydde aldrig till Sydamerika utan det var till månen....

Saturn V : Detta var på TV och om jag minns rätt så var det så att NASA demonterade hela organisationen runt Saturn V raketerna efter månprogrammet avslutades ,finns ingenting kvar utan allt måste då byggas upp igen ,forskning ,fabriker ,sammansättning m.m och det vill man inte utan satsar på nästa generation av rymdfärja ,men denna blir väl klar tidigast runt 2020 ??
Citera
2010-02-05, 16:55
Medlem
Flashbackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Saturn V : Detta var på TV och om jag minns rätt så var det så att NASA demonterade hela organisationen runt Saturn V raketerna efter månprogrammet avslutades ,finns ingenting kvar utan allt måste då byggas upp igen ,forskning ,fabriker ,sammansättning m.m och det vill man inte utan satsar på nästa generation av rymdfärja ,men denna blir väl klar tidigast runt 2020 ??

Jag har också hört om det, synd egentligen. Däremot, om man ska jämföra tekniken. IT iddag skulle ju framstå som rena star wars teknologin på 60talet(skulle jag tro) medans rymdtekniken knappast förbättrats mycket egentligen.
Citera
2020-09-23, 01:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksson
Hej allihopa, sökte efter en liknande tråd men hittade bara en som är lagt åt konspirationshållet:
https://www.flashback.org/t1113017

Sen kanske det finns ett bättre forum så då kan en moderator flytta den (tror den passar bäst här dock).

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nasa-atervander-inte-till-manen-1.1035515

Har jag missat något angående att citera en nyhetsartikel?

I vilket fall:

Vad anser ni om det här? Disskutera.

Edit: JAg är öppen till möjligheterna om att de tidigare månresorna kan ha varit en bluff men kan också varit äkta. Det som betyder nåt är huruvida de kommer besöka Månen denna gången som man tänkte från början.

Detta skrev du för 10 år sedan, dags att se hur det ligger till nu.

När tror ni att den första människan kommer att skickas till månen?

Finns det några planer nånstans att skicka människan till månen?

Någon som vet?
Citera
2020-09-23, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Svävar rymdstationen nedanför Van Allen bältet eller hur ligger det till med rymdfärderna till MIR?
Långt under.
Ca 20 mil upp.
Citera
2020-09-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ja, vi har helt enkelt inte teknologin ännu att klara av att åka till månen!

Det senaste jag hörde var väl 2030, men det skjuts hela tiden framåt på det hela...

Personligen tror jag att man aldrig kommer kunna lösa alla hinder på vägen...

Tydligen planerar USA en månfärd - en bemannad månlandning - till hösten 2024, och då ska det finnas minst en kvinna med bland de som stiger ner till månens yta är det tänkt. Missionsnamnet är Artemis III - tidigare hette programmet Orion. Artemis är den jungfruliga jaktgudinnan i grekisk mytologi, romarna kallade henne Diana. Hon är syster till Apollo, och uppfattades ibland också som månens gudinna, särskilt i romarriket.

Årtalet 2024 är enligt nuvarande tidsplan (bekräftad förra veckan), men det beror naturligtvis i längden på ekonomin, och NASA har medgett att det är lågt räknat och kan komma att dröja fler år än så. Även Kina har planer på bemannade månfärder, kanske även Ryssland.
Citera
2020-09-24, 00:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tydligen planerar USA en månfärd - en bemannad månlandning - till hösten 2024, och då ska det finnas minst en kvinna med bland de som stiger ner till månens yta är det tänkt. Missionsnamnet är Artemis III - tidigare hette programmet Orion. Artemis är den jungfruliga jaktgudinnan i grekisk mytologi, romarna kallade henne Diana. Hon är syster till Apollo, och uppfattades ibland också som månens gudinna, särskilt i romarriket.

Årtalet 2024 är enligt nuvarande tidsplan (bekräftad förra veckan), men det beror naturligtvis i längden på ekonomin, och NASA har medgett att det är lågt räknat och kan komma att dröja fler år än så. Även Kina har planer på bemannade månfärder, kanske även Ryssland.

Men det påstås ju att vi knallade omkring på månen hela 6 gånger mellan 1969-1972...

Detta dessutom under farfars teknologiskt primitiva tid...
Citera
2020-09-24, 02:16
Medlem
Citat:
Men det påstås ju att vi knallade omkring på månen hela 6 gånger mellan 1969-1972...

Ja men det kostar massa kosing att skicka någon till månen och tillbaks igen, vet du.
Citera
2020-09-24, 03:53
Medlem
fladdermusvirusets avatar
Citat:

Anledningen till att man var tvungen att skicka ut människor i rymden för 50 år sedan, var att tekniken då var så primitiv att man var tvungen att ha med människor som utförde de tekniska momenten ombord i rymdkapslarna.

Idag är tekniken så avancerad att maskinerna kan programmeras att själva utföra de tekniska momenten, och då behöver man inte längre ta med människor ut i rymden, vilket bara kostar onödigt mycket pengar och leder till väldiga risker för människorna.

Och om man ändå nödvändigtvis vill skicka mammalier ut i rymden, så räcker det inte med att skicka ännu fler människor, vilket vi redan klarat, utan då hade man varit tvungen att skicka giraffer eller elefanter ut i rymden, för att kunna tillföra vetenskapen något.

(Det hade iofs varit spektakulärt att se några giraffer springa omkring på månen... )

Citat:
How Giraffes Help Human Space Travel

https://www.mentalfloss.com/article/50777/how-giraffes-helped-human-space-travel
Senast redigerad av fladdermusviruset 2020-09-24 kl. 04:12.
Citera
2020-09-26, 04:01
Medlem
Attans jag som hade hoppats på att åka på rymdresa. Men NASA kan väl kvotera in några negersnillen från Black Lives Matter så kommer de ta USA till månen i ett nafs.
Citera
2020-09-26, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priosfei
Glöm inte kommunisthelvetet Nordkorea. Föga förvånande om dessa sneögon lägger upp en budget till att bygga bostäder på Saturnus, allt för att sprida sin s k "excellens".

Bostäder på Saturnus är ingenting. USA ligger i framkanten av utvecklingen eftersom de redan har transgender toaletter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in