2020-09-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basselop
Man har varit på gång att skicka folk till månen i flera decennier...

Snarare fört diskussioner om det vid vissa tillfällen. Direkt efter Apollo programmet gjordes andra saker som rymdstationer.
Citera
2020-09-23, 11:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja men det kostar hemska pengar att skicka en expedition till Mars. Under kalla kriget på 60-talet var det en kapplöpning mellan supermakterna om vem som skulle ta sig till månen. Det fick kosta i princip vad det ville. Hade man haft samma ekonomiska vilja senare så hade man landat på mars för 20-30 år sedan så ditt argument betyder inte att månlandningarna skulle vara fejk.
Citera
2020-09-23, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja men det kostar hemska pengar att skicka en expedition till Mars. Under kalla kriget på 60-talet var det en kapplöpning mellan supermakterna om vem som skulle ta sig till månen. Det fick kosta i princip vad det ville. Hade man haft samma ekonomiska vilja senare så hade man landat på mars för 20-30 år sedan så ditt argument betyder inte att månlandningarna skulle vara fejk.
Om 4 år vet du.
Citera
2020-09-23, 11:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om 4 år vet du.
Vad vet jag om 4 år?
Citera
2020-09-23, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad vet jag om 4 år?
Ifall dom lyckades med sina planer.
Citera
2020-09-23, 12:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ifall dom lyckades med sina planer.
Jo fast det säger ingenting om huruvida månlandningarna genomfördes eller var fejk då det främst är ekonomin som satt stopp för Marsfärder. Hade NASA haft samma ekonomiska muskler idag som 1969 så hade man åkt till Mars för länge sedan.
Citera
2020-09-23, 16:00
Medlem
Alonens avatar
Citat:

Självklart!

Man är - fortfarande - på G att skicka folk till månen - IGEN!

Vad ville du med detta ditt ”argument”...?
Senast redigerad av Alonen 2020-09-23 kl. 16:59.
Citera
2020-09-23, 16:33
Medlem
Spakarns avatar
Citat:
Att det ska vara så svårt att hålla sig till frågeställningen i mitt inlägg...

Vad försöker du säga?
Att vi inte är närmare nu i planerna att återvända än vad vi varit de senaste decennierna?
Var det ett argument för eller emot nånting?

Ja, man har sen länge planerat på att bygga fler överljudsplan för passagerare utöver Concorde också? ”Sjukt att passagerarplan flög snabbare på 70-talet än nu nästan 50 år senare, vi kan knappast haft tekniken på den tiden, luktar bluff långa vägar”
Citera
2020-09-23, 16:44
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakarn
Vad sägs om att svara på mitt inläggs frågeställning istället för att vifta bort det? 😉

Boom ser rätt intressant ut, hoppas verkligen det går vägen och inte rinner ut i sanden som med så många andra pax-startups som avsåg att klå ljudvallen igen.
Och, man är på gång att skicka människor till månen igen om du inte visste det.
Med modernare byggen denna gång.

Så, tyder det på att Concorde var en hoax, eftersom vi inte fraktar pax i överljudsfart längre, trots att man gjorde detta på 70-talet med urgammal teknik från samma era som Apollo programmet?
Är Concorde en hoax, eftersom vi inte längre bygger plan med den (utdaterade) tekniken?

Men herregud, man flög som sagt med Concorde ända fram till 2003, så det blir en löjlig jämförelse i det avseendet.

Var det 50 år sedan man lade ner Concorde? Har man sagt att man inte kan bygga ett liknande plan igen pga att teknologin är "destroyed"? Finns det en massa märkligheter rörande hela Concorde-projektet som gör att man kan tvivla på att man nånsin flög med det planet?

Svar: nej naturligtvis inte.
Citera
2020-09-23, 16:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Men herregud, man flög som sagt med Concorde ända fram till 2003, så det blir en löjlig jämförelse i det avseendet.

Var det 50 år sedan man lade ner Concorde? Har man sagt att man inte kan bygga ett liknande plan igen pga att teknologin är "destroyed"? Finns det en massa märkligheter rörande hela Concorde-projektet som gör att man kan tvivla på att man nånsin flög med det planet?

Svar: nej naturligtvis inte.
Har man verkligen påstått att man inte kan bygga liknande Saturn/Apollo pga. att tekniken är destroyed? Jag är övertygad att de inte inom rimliga ramar kan bygga ännu en saturnraket, men lika övertygad är jag att de kan bygga en liknande.
Citera
2020-09-23, 17:03
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har man verkligen påstått att man inte kan bygga liknande Saturn/Apollo pga. att tekniken är destroyed? Jag är övertygad att de inte inom rimliga ramar kan bygga ännu en saturnraket, men lika övertygad är jag att de kan bygga en liknande.

Svar ja.

Citat:
Det här klippet var kul, inte nog med att månfärdstekniken inte finns bevarad, man t.o.m "destroyed that technology", enligt snubben i filmen.

Allt var nog inte så väl dokumenterat, annars hade de väl lätt kunnat återskapa den teknologin. Men istället är det en "painful process" att göra detta.

NASA Astronaut Don Pettit
Citera
2020-09-23, 17:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Svar ja.

Då tror du väl även på honom när han säger att vi hade teknologin för att åka till månen tidigare.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in