Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Förskolelärare, fritidspedagoger samt lärare i genomsnitt underrepresenterade (men du har rätt att grundskolelärare är marginellt överrepresenterade).
Gymnasielärarna är underrepresenterade för att gymnasierna hade hemundervisning i våras, annars hade de troligen varit överrepresenterade. Högstadielärare är troligen de med högst överrepresentation. De utbrott som är kända (rapporterats om i medierna) på skolor har varit på högstadier och gymnasier.
Eftersom förskollärarna ligger på 90% av medelsvensken i risk för att bli smittade och grundskollärarna ligger på 110% så kan man anta att risken ökar med barnens ålder. Detta stämmer också med hur mycket de rör sig i samhället, dvs hur mycket olika sociala kontakter de har (kollektivtrafik, idrott, musikklasser eller vad det nu må vara som gör att de träffar andra personer än de i grannskapet).
Där jag bor så har man på högstadiet kastat om eleverna i hela kommunen så att de inte går med barnen från grannskapet, de har dessutom bussning av alla elever till centrala skolor. Detta ledde i kombination med smittspridning via idrottslag som varit utomlands till att (så vitt vi föräldrar kunnat räkna ut, jag vet till 100% att jag smittades av min högstadieelev som inte ens hade några symtom) smittan spreds via högstadieeleverna, antingen på skolan eller på skolbussarna. Där jag bor har nästan alla familjer med högstadieelever haft Covid redan, trots att smittspridningen i övrigt i kommunen är på normal svensk nivå. Bland gymnasieeleverna så är smittspridningen mycket lägre än bland högstadieeleverna (baserat på hur många föräldrar som blivit sjuka, barnen måste antikroppstestas då många av dem inte får symtom trots att de smittar och inte alla barn får heller antikroppar, även om mina barn har sådana).