2020-09-22, 22:33
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Jag har pluggat i 3,5 år och har inte jobbat på 2 år alls förutom praktik via högskolan.. ska börja jobba på en förskola och är väldigt rädd av att drabbas av Corona
Varför kan du inte vänta ett halvår?
Citera
2020-09-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Varför kan du inte vänta ett halvår?

Räkningar att betala osv.. har inget val :/
Citera
2020-09-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kan också bero på att viruset blivit lindrigare, vilket oftast sker tydligen.

Samt att vården hittat lite olika behandlingsformer, som gör att betydligt färre blir svårt sjuka
Att coronsvirus och influensa skulle mutera och bli lindrigare är bara en teori.

Att färre dör av de här sjukdomarna idag kan precis lika gärna bero på 1) Bättre mediciner, hygien och immunförsvar, samt 2) Vi bygger tolerans (ej immunitet) mot de här virusen, när vi drabbas av dem upprepade gånger under uppväxten.
Citera
2020-09-22, 22:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Nej, nöden var stor, läkarvetenskapen var inte utvecklad och inga alternativ fanns. Jag skulle nog gladeligen kavla upp skjortärmen och låta någon skrapa lite torkade smittkoppor på mig om det var enda alternativet. Jag vände mig bara mot den vansinniga iden att "vanligt folk" kunde utveckla ett coronavaccin mycket bättre, snabbare och säkrare än dagens forskare och immunologer med all den kunskap och erfarenhet de har i dagsläget.

Massvaccineringen med en helt ny typ av vaccin är ett vågspel. Vi har bokat 6-milljoner doser av en helt ny typ av vaccin som dessutom är framstressat i rekordfart.

Då kan lätt en katastrof - ersättas med en än värre.
Citera
2020-09-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du under 15 år eller vad är det med dig?

Unga och unga människor, det var medelålders skidresenärer med familj som kom hem efter sportlovet. Vad trodde du?

De som ökade nyligen var 20-29, nu verkar ökningen ske mer spritt över alla åldrar.

Sen var det verkligen inte bara medelålders som blev smittade på skidsemester utan det var mkt på afterski där dom delade på visselpipor o dyl..
Citera
2020-09-22, 22:38
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

du har ett val som alla andra

sänk din livskvalitet tillfälligt, sätt det "normala" på paus och kom ut frisk och hel på andra sidan

det där argumentet håller inte, det handlar bara om att folk inte klarar av att ställa om.. ursäketerrr
Citera
2020-09-22, 22:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloWorld123
Som jag fattat det så ger alla medlemsländer pengar till WHO?

Ja, med syftet att de ska arbeta för världshälsan och inte agera knähund åt det Kinesiska kommunistiska partiet.
Citera
2020-09-22, 22:41
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: Restriktioner för inresa från Sverige igen!

Coronaläget försämras i Sverige - nu begränsar Finland reglerna för inresa för svenskar.

Citat:
Inrikesministeriets kanslichef Kirsi Pimiä bekräftar för Yle att Finlands regering kommer att begränsa reglerna för inresa från Estland och Sverige.
Helsingin Sanomat rapporterade tidigare att regeringen inför nya reserestriktioner för resenärer från Estland och Sverige, eftersom coronaläget i de här länderna har försämrats.
För närvarande råder fri inresa utan karantänspåbud från länder som har registrerat högst 25 coronafall per 100 000 invånare de senaste 14 dagarna. Estland och Sverige har nu överskridit den siffran.

Då regeringen fattade beslut om att öppna resandet för ester och svenskar till Finland den 11 september, beslöt man också att hålla dörren öppen för förändringar om läget försämrades.
Enligt den Europeiska smittskyddsmyndigheten har Sverige nu en incidens på 26,7 och Estland på 30,9, det vill säga över den finländska gränsen på 25. Enligt Folkhälsomyndighetens siffror är incidensen i Sverige redan uppe i 36,6.

källa yle
Citera
2020-09-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du under 15 år eller vad är det med dig?

Unga och unga människor, det var medelålders skidresenärer med familj som kom hem efter sportlovet. Vad trodde du?

De som ökade nyligen var 20-29, nu verkar ökningen ske mer spritt över alla åldrar.

Har du aldrig varit på skidsemester i Italien eller Österike ...

Där vimlar av unga människor mellan 17-22 år...

Märkligt att du tror att det mest är medelålders...har du bott under en sten i 50år eller ?
Citera
2020-09-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack. Det skulle kunna förklara dagens brutala siffra. Men det är, som du säger, tydligt att utvecklingen går åt fel håll.

Vad säger du då om dom 241 dödsfall som Spanien redovisar idag?

Såsom skribenten "ekonomi3" påpekar, så handlar det förmodligen om klump-siffra, med dödsfall från flera dagar. Men 241 dödsfall är likväl en otrevlig siffra.
Jag skulle säga att de här 241 döda är det förväntade resultatet av cirka 80,000 fall.

Spaniens sjudagars rullande är nu 116 döda/dag. Det antyder att man haft i runda slängar 40.000 nya fall per dag, för två veckor sen. Av döma av statistiken hittar alltså Spanien ungefär en fjärdedel av alla nya fall, numera.
Citera
2020-09-22, 22:53
Medlem
Citat:

Måhända anekdotiskt men jag har tre ungar på två olika förskolor i drabbad region och har inte hört talas om ett enda fall av covid bland personal eller barn. Även i media har historier om sjukdom på förskola i stort sett uteblivit. Det får mig att tro på teorin om att små barn sprider smitta i väldigt låg omfattning.
Citera
2020-09-22, 22:57
Medlem
Scamps avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
du har ett val som alla andra

sänk din livskvalitet tillfälligt, sätt det "normala" på paus och kom ut frisk och hel på andra sidan

det där argumentet håller inte, det handlar bara om att folk inte klarar av att ställa om.. ursäketerrr
Precis det som Anders skrev tänkte jag skriva som svar, så kunde inte sagt det bättre själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in