2020-09-22, 22:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha, inte munskydd då som många av oss trodde i tråden. Istället blir det något som jag trott varit helt självklart, att man isolerar sig om någon i familjen är sjuk i corona.

Gör man verkligen inte det i Sverige? Går sjuksyrran Anna till jobbet på geriatrikavdelningen på dagen (givetvis utan att bära mask) och ligger sedan och myser i sängen med sin hostande covid-sjuke make på kvällarna? Det borde ju nästan vara åtalbart.

Hursomhelst så radar ju Stockholms smittskyddsläkare upp de andra kraftfulla hörnpelarna i den svenska strategin i intervjun i expressen: stanna hemma om du har feber och håll avstånd om du kan/känner för det.

Däremot glömmer han ju att nämna det kanske allra kraftfullaste vapnet: att nysa i armvecket! Har man nu officiellt plockat bort det från den svenska strategin?

Ja, man tror inte att det är sant, men enligt FHM:s nuvarande rekommendationer, så ska friska familjemedlemmar gå till jobbet och skolan som vanligt, även om någon är hemma sjuk i konstaterad corona. Trots att man vet nu, att det här smittar redan innan de första symptomen märks.
Citera
2020-09-22, 22:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Jag är inte helt förvånad. Betraktar Tedros Kina som sin chef? I så fall kan Kina betala hans lön; och resten av WHO's budget. Låt västländerna slippa. Västländerna har ekonomiska bekymmer just nu, av väl känd anledning.

Det är väl helt klart att Kina gav honom jobbet med brasklappen att han inte skulle kritisera Kina. Det var en uppenbar politisk utnämning. WHO borde byta namn till China Trade Organization.
Citera
2020-09-22, 22:28
Medlem
Jag har pluggat i 3,5 år och har inte jobbat på 2 år alls förutom praktik via högskolan.. ska börja jobba på en förskola och är väldigt rädd av att drabbas av Corona
Citera
2020-09-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så kan det säkert vara, jag är ingen virusexpert. Däremot har det diskuterats i tråden vid flertalet tillfällen, om detta är en möjlig förklaring till varför allt färre konstaterat smittade behöver avancerad vård. Eller så är den stora förklaringen att nu testar vi betydligt fler
Eller så är det så enkelt att man är bättre på att vårda de som riskerar allvarlig sjukdom. Dessutom så var det många i våras som kom till vården alldeles för sent.
Citera
2020-09-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Jag har pluggat i 3,5 år och har inte jobbat på 2 år alls förutom praktik via högskolan.. ska börja jobba på en förskola och är väldigt rädd av att drabbas av Corona
Chilla hemma och vänta tills allt är över.
Citera
2020-09-22, 22:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Hur gick det med ryssarnas vaccin? Är de C19-fria nu eller var det bara en bluff?
Citera
2020-09-22, 22:30
Medlem
Sunimods avatar
Så går världen in i andra globala krisen för att idioter inte fattar att det inte är över ännu.

Inget har förändrats sedan i våras då smittspridningen vara stor utan endast en vår/sommar då folk accepterade social distans och tvätta händerna. Nu är man tillbaka i tidigare sätt att leva och då sprids coronan igen.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2020-09-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Är du under 15 år eller vad är det med dig?

Unga och unga människor, det var medelålders skidresenärer med familj som kom hem efter sportlovet. Vad trodde du?

De som ökade nyligen var 20-29, nu verkar ökningen ske mer spritt över alla åldrar.

Så vilken åldersgrupp menar du inte fick viruset i första vågen ?

Menar du på allvar att unga människor mellan 17-29 var mer isolerade än andra åldersgrupper ?
Citera
2020-09-22, 22:31
Medlem
AndersTengells avatar
jävla idioter som trådde det var över i somras

aldrig fattat hur ni kan vara så dumma i huvudet

den här vintern blir betydligt värre än förra, både när det gäller viruset, sjukdomen och allt hallaballå runtomkring med restriktioner, karantän osv

"men nää, pandemin är över sen länge, kasta munblöjan och öppna samhället"

haha snälla
Citera
2020-09-22, 22:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Spanien tycks ha en dag i veckan då de rapporterar en större mängd avlidna. Idag var en sådan dag. Med det sagt så är det ju ändå tydligt att utvecklingen går åt fel håll.

Tack. Det skulle kunna förklara dagens brutala siffra. Men det är, som du säger, tydligt att utvecklingen går åt fel håll.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
I våras hade Frankrike egentligen flera hundratusen nya fall per dag, när det var som värst. Precis som andra västländer saknade man testkit och infrastruktur för att testa ens en bråkdel av befolkningen.

Nu är förhållandet det omvända. Man testar många fler än vad som är sjuka, och mycket mer organiserat. Man hittar en mycket större andel av fallen.

Det har sannolikt inte hänt något dramatiskt med dödligheten sedan i våras. Man är lite bättre på att behandla, men på det stora hela är det samma sjukdom. Det är kurvan över antalet döda man ska titta på. Det är den kurvan som bäst speglar pandemins faktiska utbredning.

Vad säger du då om dom 241 dödsfall som Spanien redovisar idag?

Såsom skribenten "ekonomi3" påpekar, så handlar det förmodligen om klump-siffra, med dödsfall från flera dagar. Men 241 dödsfall är likväl en otrevlig siffra.
Citera
Medlem
"Caspar Camitz åker dock inte ut ur tävlingen, utan kommer att tävla veckan därpå istället.

– Min känsla är att så som jag tar hand om det nu så kommer jag att vara tillbaka till nästa fredag. Jag har mina små huskurer!"

Idol-Casper och Trump.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Ga1JaV/caspar-camitz-har-corona--missar-fredagsfinalen-i-idol
Citera
Medlem
HelloWorld123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är väl helt klart att Kina gav honom jobbet med brasklappen att han inte skulle kritisera Kina. Det var en uppenbar politisk utnämning. WHO borde byta namn till China Trade Organization.
Som jag fattat det så ger alla medlemsländer pengar till WHO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in