Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Kan vi inte bara ge upp flockimmunitet och T-celler nu, tack?
Det skulle innebära att alla sjuk- och döds-fall har varit i onödan. Flockimmuniteten skulle ju vara belöningen för att svenska folket villigt har accepterat den stora mängden sjuk- och döds-fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Är immunitet en strategi?
Ja, det kan vara en strategi. Ifall man låter en smitta spridas, med förhoppningen att folket ska bygga upp immunitet, så har man en strategi som bygger på immunitet genom infektion.
Nu förefaller det som att strategin håller på att kollapsa. Den stora mängden sjukfall gav väldigt magert utbyte i form av immunitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Det finns väl ingenting som tyder på att vaccin enskilt kommer ge det med tanke på att det både kräver en väldigt hög effektivitet och att ALLA faktiskt tar det.
Jag skulle inte ha alltför stora förhoppningar på ett vaccin. Jag är skeptisk till ett vaccin som har tagits fram i panik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Hårda lokala restriktioner och nedstängningar kommer säkert komma. Det är en lärdom som har dragits.
Alla dessa "lärdomar" som vi ska dra, är det några nya lärdomar? Eller handlar det om att tillämpa lärdomar som har varit kända sedan Digerdödens dagar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Jag skulle hävda att bristen på ökning av smittspridning trots en generell spridning (om än relativt liten) tyder på att Sverige är bättre rustat, inte sämre.
Jag hoppas du har rätt. Men jag önskar att Folkhälsomyndigheten upprätthåller en beredskap att bekämpa smittspridningen ifall den skulle öka. "Hoppas på det bästa, förbereda sig på det värsta." Anders Tegnells kaxighet bekymrar mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Det går till en viss grad, i Sverige har det varit förutsägbart men smittskyddet har tidigare inte nått upp till en bra nivå. Andra länder har inte haft förutsägbarhet, men heller inte ett generellt bra smittskydd. Jag tror att du vet lika väl som jag att Sverige nu är beredda på hårda åtgärder, men i lokal skala.
Jag hoppas det, men jag vågar inte lita på att makthavarna verkligen kommer att agera i tid.
Precis som du säger, så bör åtgärderna vara lokala, när ett utbrott uppstår. Lokala åtgärder kommer förhoppningsvis att förebygga behovet av hårda åtgärder över ett stort område.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Allt är en gråzon, i ett diskussionsforum skriks det snabbt efter enkla svar och poänger, något som snabbt går till överdrift. Då går det in på personangrepp, ofta mot den andra skribentens intelligens, en fälla jag själv faller in i ibland. Jag tycker det är råtrist, men det är lite den leken vi leker här.
Jag har angripit andra skribenters intelligens, med syftet att belysa deras angrepp på andra skribenters intelligens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baradino
Vi skriver inte uppsatser där alla aspekter täcks utan försöker motivera vår åsikt kort och koncist. Då försvinner ofta nyanserna där förståelsen för varandra kan hittas.
Min svaghet är oförmågan att formulera mig kort och koncist.