2020-09-22, 17:32
Avslutad
Danmarks ökning är oroväckande... För att förklara en sådan ökning med fler tester lär man då ha utökade testerna rätt radikalt. Från under 100 smittade/dag i början av september till över 450/dag.

Och jag ser det inte som något ”bra” för vår del, tycker snarare det är oroväckande tecken även för oss OM det visar sig röra sig om ”riktiga” ökningar i andra länder.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Citera
2020-09-22, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Båda föräldrarna påverkas, även om bara den ena vabbar i taget.

Det är inte du som håller barnen hemma. Det är staten som ger dig utegångsförbud för att något annat barn testat positivt.

Ja, och det är väl bra? Vi vill väl inte att smittan ska sprida sig?
Citera
2020-09-22, 17:35
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Graf över vilka åldrar som har mest corona nu, 16 17 åringar ökar exempel mycket

https://twitter.com/EmilBergholtz/status/1308391290111918080/photo/2
Det har alla vi normalbegåvade fattat sedan studien i Sydkorea kom ut. 10-19 åringar är smittdrivande och ändå så valde FHM att öppna gymnasieskolan...Tegnell är den största pajasen i Sverige just nu.

citerar mitt eget inlägg från den 24 Juli:

"Har du problem med läsförståelse eller? Jag har ju precis länkat till en studie som visar varför det är viktigt att gymnasieskolan hålls stängd. Nivån här inne ibland..
Tonåringar förefaller vara smittdrivande....

TOPLINE Younger people aged 10 to 19 years old are more likely than other age groups to spread the coronavirus in their household, according to a large contact tracing study in South Korea soon to be published by the Centers for Disease Control, a concerning sign as U.S. school districts weigh whether to reopen for in-person classes in the fall."

https://www.forbes.com/sites/rachelsandler/2020/07/18/young-people-most-likely-to-spread-coronavirus-at-home-large-study-finds/#497e0f3efa7a

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av -AIR- 2020-09-22 kl. 17:38.
Citera
2020-09-22, 17:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Nej det tycker jag absolut inte.

Men nu pratade vi om norge. Det land som ni hela tiden berömmer.
Då menar jag att det är självklart att hela familjen sätts i karantän. Det trodde jag att du också tyckte

Jag är kluven till om det är nödvändigt faktiskt eftersom första ledet i karantänen bara är en extra försiktighetsåtgärd. Om något av barnen skulle börja utveckla symtom däremot. Då ska givetvis alla vara hemma. Någonstans måste man ju sätta en gräns.
Citera
2020-09-22, 17:38
Medlem
Hur många av de som dött på vårdboenden hade levt idag om läkarna inte hade beordrat palliativ vård. Är FHM ansvariga för detta, eller är det helt enkelt vinstintresse som styrt?

https://www.facebook.com/sauk.se/videos/aprop%C3%A5-palliativ-v%C3%A5rd/329797165043226/
Citera
2020-09-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det har alla vi normalbegåvade fattat sedan studien i Sydkorea kom ut. 10-19 åringar är smittdrivande och ändå så valde FHM att öppna gymnasieskolan...Tegnell är den största pajasen i Sverige just nu.

citerar mitt eget inlägg från den 24 Juli:

"Har du problem med läsförståelse eller? Jag har ju precis länkat till en studie som visar varför det är viktigt att gymnasieskolan hålls stängd. Nivån här inne ibland..
Tonåringar förefaller vara smittdrivande....

TOPLINE Younger people aged 10 to 19 years old are more likely than other age groups to spread the coronavirus in their household, according to a large contact tracing study in South Korea soon to be published by the Centers for Disease Control, a concerning sign as U.S. school districts weigh whether to reopen for in-person classes in the fall."

https://www.forbes.com/sites/rachelsandler/2020/07/18/young-people-most-likely-to-spread-coronavirus-at-home-large-study-finds/#497e0f3efa7a

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är ju knappast bara Sverige som har gymnasiet öppet va?

Föredömena norge och Danmark kör väl samma? Är det Tegnells fel där också?
Citera
2020-09-22, 17:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är stor ökning i positiva provsvar i Stockholm

Det är från en låg nivå som antalet smittade i region Stockholm nu ökar. Förra veckan var det 2,2 procent av de provtagna som fick ett positivt provsvar, veckan dessförinnan var 1,3 procent av PCR-proverna positiva i regionen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7559137, nyss

Hur många nya fall var det i Stockholm förra veckan respektive förrförra veckan?
539 resp 305

En ökning av nya fall i Stockholm med 75% på en vecka alltså!!!

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf, idag?
Citera
2020-09-22, 17:55
Avslutad
Vilken tid släpper region Stockholm sina siffror över antal patienter som vårdas just nu? Jag tycker deras hemsida är mycktet mer svårnavigerad än t ex V G regionens sida. Hittar aldrig något på sll.se
Citera
2020-09-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vilken tid släpper region Stockholm sina siffror över antal patienter som vårdas just nu? Jag tycker deras hemsida är mycktet mer svårnavigerad än t ex V G regionens sida. Hittar aldrig något på sll.se

Det brukar finnas under nyheter redan vid 16.30.
Verkar dock dröja idag
Citera
2020-09-22, 17:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur kan man uttala sig om vilka som "driver smittan"?
De/det som driver smittan är ju inte säkert att det fångas upp exempelvis genom en ökad testning. Speciellt om de som driver smittan inte testar sig, eller blir särskilt sjuka. Att personer som inte uppvisar några symtom ändå kan vara smittbärare och tom superspridare vet vi ju rätt väl.

UK har statistik på vilka som testar positivt o smittspårar. Åldersgruppen 20-29 har flest smittade.

Det är ju myndighetens ansvar att utreda vem/hur smittan drivs för att kunna göra rätt åtgärder.
Citera
2020-09-22, 18:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ok, nu när vi fått bekräftat att smittan ökar igen vore det intressant att se vilka kommuner i Stockholm det ökar. Eftersom smittan var utbredd i Järvaområdet i våras så borde smittan inte i öka lika mycket i detta område om vi ska tro på Tegnell och flockimmunitet?
I vilka Stockholmskommuner ökar smittan?
Citera
2020-09-22, 18:02
Medlem
Ja, det var väl ganska väntat att det skulle ta fart i Sverige igen, lite senare än vad jag trodde, vi har ju legat ett par veckor efter Sydeuropa.

Snart börjar det väl om i USA också NY står väl först i kön, sedan tillbaka till sydstaterna och västkusten.

Kina redovisar 6 smittade idag,lol!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-09-22 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in